کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای زرشک

طرز تهیه مربای زرشک

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 60 دقیقه

یکی از مرباهای خوشمزه و کم هزینه‌ای که میتونید براحتی در منزل تهیه کنید، مربای زرشک هست که در ادامه دستور تهیه‌ش رو براتون به اشتراک گذاشتیم.

مواد لازم برای تهیه مربای زرشک

  • زرشک تازه نیم کیلو گرم
  • شکر 750 گرم
  • وانیل مایع یک قاشق چایخوری
  • لیموترش تازه یک عدد

زرشک یکی از محصولات کشاورزی بسیار پر مصرف در آشپزی ایرانی محسوب میشه. از این گیاه برای تهیه غذاهایی نظیر زرشک پلو با مرغ ، قیمه نثار ، خورش خلال بادام ، مرغ شکم پاره و…استفاده میشه. مربای زرشک یک مربای خوشمزه و محبوب ایرانی هستش که معمولا برای صبحانه ازش استفاده میشه. این مربا از زرشک های رسیده، شکر و کمی آب لیموترش تهیه میشه، رنگش قرمز روشن و طعمش حالت ترش و شیرین داره.

دستور تهیه مربای زرشک خانگی خوشمزه و خوشرنگ

ما در این دستور تهیه مربا زرشک، از زرشک تازه خوشه‌ای استفاده کردیم.

  1. ابتدا زرشک‌ها رو خوب پاک کنید، اشغال و دم زرشک رو جدا کنید و خوب بشورید تا گرد و خاک کامل پاک بشه. بعدش زرشک رو آبکش کنید و روی یک پارچه خشک پهن تا کاملا آب اضافی خشک بشه.
  2. زرشک‌ها که خشک شدن اونها رو داخل یک قابلمه بزرگ ریخته و با نیم کیلو از شکر مخلوط میکنیم. حالا باید به زرشک استراحت بدیم تا با شکر مخلوط بشه و آب پس بده. بین 4 تا 6 ساعت کاری باهاش نداریم.زرشک تازه برای تهیه مربای زرشک
  3. بعد از گذشت زمان استراحت، حالا دو لیوان آب رو با 250 گرم شکر که برامون باقی مونده روی حرارت قرار میدیم و خوب مخلوط میکنیم.
    وقتی شکر کاملا داخل آب حل شد، ظرف حاوی زرشک رو داخل قابلمه شهد در حال جوش خالی میکنیم تا زرشک بپزه و مربا با حرارت ملایم رو به پایین جا بیفته.
  4. حدود نیم ساعت بعد از سپری شدن زمان پخت، یک قاشق چایخوری وانیل مایع و آب لیموترش تازه رو به مربا اضافه میکنیم. زمان پخت مطلوب ن مربا چیزی حدود 45 دقیقه هست. در این مدت، هر 10 دقیقه یکبار کمی مربا رو هم بزنید تا ته نگیره. (اگه زیادم هم بزنید، دانه های زرشک له میشن)
  5. بعد از تکمیل شدن زمان پخت باید قوام و غلظت مربا رو تست کنید. برای اینکار یک قاشق از مربا رو بردارید و اجازه بدید سرد بشه. اگه حالت آبکی نداشت و غلظت یک مربای ایده‌آل رو داشت، اونوقت میتونید زیر قابلمه رو خاموش کنید.
  6. اجازه بدید دو سه ساعت مربا استراحت کنه تا کاملا خنک بشه. بعدش به شیشه های تمیز و خشک منتقل کنید و برای مدت زمان طولانی میتونید داخل یخچال قرار بدید.دستور تهیه مربای زرشک خانگی خوشمزه و خوشرنگ

چند نکته برای تهیه مربا زرشک

  • برای تهیه مربای زرشک میتونید از زرشک های تازه یا خشک شده سوپرمارکتی استفاده کنید. اما اگه از زرشک خشک استفاده می کنید، ابتدا آن را به مدت 1 ساعت در آب خیس کنید.
  • برای جلوگیری از شکرک زدن مربای زرشک، می تونید بهش یک قاشق چایخوری سرکه اضافه کنید.
  • ما در این رسپی تهیه مربای زرشک، از وانیل استفاده کردیم. اگر عطر و طعم وانیل مورد پسند شما نیست، میتونید از دانه های هل استفاده کنید که همون ابتدای کار باید وارد قابلمه مربای در حال پخت بشن. فقط در پایان دانه هل رو از مربا خارج کنید.
  • مربای زرشک رو میتونید به عنوان صبحانه، عصرانه یا میان وعده میل کنید. همچنین برای تزئین کیک، شیرینی و بستنی یک انتخاب عالی محسوب میشه.

بازدید : 94 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.