کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای شقاقل

طرز تهیه مربای شقاقل

  • اقتصادی
  • خیلی سخت
  • - نفر
  • 180 دقیقه

شقاقل یک گیاه وحشی و خودرو هست که در جنگلهای شمال رشد میکنه. به این گیاه هویج قمی یا هویج وحشی شمالی هم گفته میشه و رنگش تقریبا کاراملی هست و طعم به نسبت شیرینی اره. شقاقل همچنین به اسم جینسینگ ایرانی هم شناخته میشه، چون از لحاظ ظاهری و رنگ شباهت هایی به جینسینگ […]

مواد لازم برای تهیه مربای شقاقل

  • شقاق (هویج وحشی شمالی) یک کیلوگرم
  • شکر یک کیلوگرم
  • لیموترش یک عدد (یا آبلیمو یک قاشق غذاخوری)
  • گلاب نصف استکان
  • دان هل 6 عدد

شقاقل یک گیاه وحشی و خودرو هست که در جنگلهای شمال رشد میکنه. به این گیاه هویج قمی یا هویج وحشی شمالی هم گفته میشه و رنگش تقریبا کاراملی هست و طعم به نسبت شیرینی اره. شقاقل همچنین به اسم جینسینگ ایرانی هم شناخته میشه، چون از لحاظ ظاهری و رنگ شباهت هایی به جینسینگ داره. ما قبلا طرز تهیه مربای جینسینگ رو به شما آموزش داده بودیم که برای دیدنش، میتونید لینک زیر رو دنبال کنید :

دستور تهیه مربای شقاقل خانگی با کیفیت و خوشمزه

طرز پخت مربای شقاقل - مربای هویج وحشی شمالی

  1. مرحله اول برای تهیه مربای شقاقل، شستشوی کامل و تمیز گیاه شقاقل هست. از اونجایی که ما درواقع داریم ریشه این گیاه رو مصرف میکنیم، باید کاملا اون رو تمیز کنیم تا گل و لای این گیاه کاملا از بین بره. بهتره از یک فرچه برای شستشوی ریشه گیاه شقاقل استفاده کنید.
  2. بعد از شستشو، شقاقل رو داخل آب سرد قرار میدیم. به مدت دو روز باید به گیاه استراحت بدیم. توجه داشته باشید طی این دو روز، روزی حداقل 3 تا 4 بار آبش رو عوض کنید.
  3. دو روز که از خیس دادن ریشه گیاه شقاقل گذشت، اونها رو آبکش کرده، پوستشون رو میگیریم و بعد بصورت حلقه ای برش میزنیم.
  4. بافت گیاه شقاقل خیلی سفت و استخوانی هست، بنابراین پختن و نرم شدن این گیاه به زمان قابل توجهی نیاز داره. داخل یک قابلمه مقدار کافی آب ریخته و شقاقل خرد شده رو داخلش میریزیم. روی حرارت زیاد قرار میدیم تا به مدت یک ساعت جوش بخوره. طی این مدت درب قابلمه رو ببندید. (یکم کج بذارید که قابلمه سرریز نشه.)
  5. بعد از یکساعت پخت، شقاقل رو آبکش کنید و با آب سرد بشورید. حالا دوباره یک ساعت به همون شکل باید مراحل پخت رو تکرار کنیم.
    بعد از تکمیل شدن زمان پخت، شقاقل ها رو آبکش میکنیم.
  6. حالا باید یکروز دیگه بهشون زمان بدیم تا در آب ولرم خیس بخورن. فقط اینکه اگه هنوز بافت شقاقل سفت هست، بجای خیس کردن، یکروز بذاریدش داخل فریزر تا یخ ببنده. با این ترفند دیگه بافت گیاه کاملا نرم میشه و آماده پخت نهایی برای درست کردن مربای شقاقل میشه.
  7. حالا که شقاقل آماده شد، میریم برای پخت مربا. اول شقاقل رو داخل یک قابلمه بریزید و بعدش شکر رو اضافه کنید. قابلمه رو روی حرارت قرار بدید و اجازه بدید شکر با حرارت، آب بشه.
    بعدش نصف لیوان آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه رو ببندید.
  8. مرحله نهایی پخت مربا نزدیک به یک ساعت و نیم هست. تو این مدت هر از گاهی به مربا سر بزنید و با ملاقه چوبی از ته هم بزنید. یک ساعت که از پخت مربا گذشت، 6 عدد دانه هل و نصف استکان گلاب رو اضافه میکنیم. در ده دقیقه پایانی هم باید آب لیموترش رو به مربای شقاقل اضافه کنیم.
  9. زمان پخت که تکمیل شد، شعله گاز رو خاموش کرده و مربا رو داخل شیشه های خشک و تمیز بریزید. اجازه بدید خنک بشه و بعدش درب شیشه رو ببندید.
    مربای شقاقل ما آمادست. حالا میتونیم از این مربا تا 3 ماه خارج از یخچال نگهداری کنیم.دستور تهیه مربای شقاقل خانگی با کیفیت و خوشمزه

نکته مهم در مورد مصرف شقاقل : این گیاه حتما باید بصورت پخته مصرف بشه. استفاده خام از این گیاه خطر مصمومیت داره.

بازدید : 229 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.