کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای دارابی

طرز تهیه مربای دارابی

  • اقتصادی
  • سخت
  • - نفر
  • 120 دقیقه

دارابی یا پومیلو (Pomelo) یک میوه بزرگ و آبدار از خانواده مرکبات بوده و در واقع بزرگ‌ترین میوه از خانواده مرکبات محسوب میشه. قطر دارابی میتونه به 25 سانتی‌متر و وزنش به 2 کیلوگرم برسه! پوست دارابی بسیار ضخیم و گوشتش سفید، زرد، یا صورتی هست. مربای دارابی در واقع از پوست این میوه تهیه […]

مواد لازم برای تهیه مربای دارابی

  • دارابی دو عدد (حدود یک کیلو)
  • نیم کیلو شکر
  • دانه هل پنج عدد
  • آب لیمو ترش تازه دو قاشق غذاخوری
  • آب ولرم نصف لیوان

دارابی یا پومیلو (Pomelo) یک میوه بزرگ و آبدار از خانواده مرکبات بوده و در واقع بزرگ‌ترین میوه از خانواده مرکبات محسوب میشه. قطر دارابی میتونه به 25 سانتی‌متر و وزنش به 2 کیلوگرم برسه! پوست دارابی بسیار ضخیم و گوشتش سفید، زرد، یا صورتی هست.

مربای دارابی در واقع از پوست این میوه تهیه میشه. یک مربای خوشمزه و گوشتی هست که قطعات مکعبی ترد و خوشمزه مربا کاملا به دندون میاد. این مربا رو میتونید با چای یا هر نوشیدنی گرمی که دوست دارید میل کنید و لذتشو ببرید.

شکل ظاهری میوه دارابی

شکل ظاهری میوه دارابی

دستور تهیه مربای دارابی خوشرنگ و شفاف

  1. برای تهیه مربای دارابی ابتدا میوه ها را بخوبی شسته و به مدت یک روز داخل آب سرد قرار میدیم. حالا باید پوست میوه رو جدا کنیم و در واقع باید با همین پوست مربا رو تهیه کنیم! (یه چیزی شبیه به مربای پوست پرتقال)
  2. دارابی پوست بسیار ضخیمی داره، برای اینکه پوست رو از بافت نرم داخلی جدا کنید، ابتدا میوه رو بصورت حلقه‌ای برش بزنید. حالا حلقه های برش زده رو از وسط به شکل نیم دایره برش بدید و میتونید به سادگی گوشت داخل میوه رو جدا کنید.
    گوشت داخل دارابی رو بچشید، اگه تلخ نبود و مزه ای شبیه به لیمو ترش داشت اندازه یک کاسه کوچک ازش بردارید که برای مربا بهش نیاز داریم. بقیش رو هم میتونید مثل لیمو ترش داخل سالاد، شربت و… استفاده کنید. (اگه تلخ بود که کلا کنسله!)مراحل تهیه مربای دارابی
  3. وقتی پوست دارابی رو گرفتید، اونها رو به شکل مکعبی با ابعاد تقریبی یک بند انگشت خرد کنید. در ادامه پوست دارابی‌ها را داخل یک قابلمه ریخته و با اب سرد پر کنید. پوست این میوه تلخه و برای اینکه تلخیش رو بگیریم باید سه بار داخل آب بهش استراحت بدیم و هربار 24 ساعت زمان بدیم. (یعنی سه روز زمان نیازه تا تلخی پوست دارابی گرفته بشه.)
  4. بعد از سپری کردن این مرحله، پوست دارابی رو آبکش کنید و بمونید تا آب اضافیش گرفته بشه. داخل مواد اولیه ما نیم کلیو شکر قید کردیم، شما میوه آبکش رو وزن کنید و هم وزنش شکر بریزید داخل یک قابلمه. پوست دارابی رو اضافه کنید و مخلوط کنید.
  5. قابلمه رو روی حرارت کم قرار میدیم و نصف لیوان آب ولرم، 5 عدد هل درسته رو هم بهش اضافه میکنیم که مربای دارابی بره برای پخته شدن. بطور تقریبی 120 دقیقه بعد مربای ما حاضر هست. در حین جوشیدن، کف روی مربا رو با قاشق جمع کنید تا مربا کدر نشه.
  6. 10 دقیقه آخر باید آب لیمو ترش و یا آب خود دارابی رو که قبلا نگه داشته بودیم رو به مربا اضافه کنیم و کمی هم بزنیم.
  7. هر وقت احساس کردید مربای دارابی آماده شده یک قاشق از شهد مربا رو بردارید و اجازه بدید خنک بشه. بعد تست کنید و ببینید به غلظت مناسب رسیده یا نه.
  8. مربا که حاضر شد حداقل 3 ساعت استراحت بدید تا کامل خنک بشه. بعدش دانه های هل رو خارج کنید و داخل شیشه‌های تمیز بریزید. میتونید به مدت تقریبی 6 ماه داخل یخچال ازشون نگهداری کنید.

مهمترین خواص دارابی برای بدن

دارابی بومی جنوب شرق آسیاست و در کشورهایی مانند چین، هند، تایلند، و اندونزی کشت میشه. این میوه در برخی مناطق ایران هم رشد میکنه و در شمال کشور در فصول پاییز و زمستان میتونیم اون رو پیدا کنیم. در ادامه به معرفی برخی از مهمترین خواص این میوه میپردازیم :

  • کاهش کلسترول بد خون و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • کاهش وزن

لطفا توجه داشته باشید که بعضی افراد به این میوه حساسیت داشته و بدنشون دچار واکنش های آلرژیک میشه. اگر به دارابی حساسیت دارید، ممکنه علائمی مثل خارش، تورم و کهیر رو تجربه کنید.

بازدید : 1089 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.