کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

  • متوسط
  • ساده
  • 2 نفر
  • 90 دقیقه

زرشک پلو با مرغ یک غذا پرکاربرد از قدیم تا حالاست و در همه مراسم ها می شود طبخ و استفاده کرد.

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ

  • مرغ:2تکه
  • زرشک:3قاشق غذاخوری
  • پیاز:3عدد متوسط
  • برگ بو،چوب دارچین،حبه سیر:به میزان لازم
  • زعفرا دم کرده:به میزان لازم
  • رب گوجه فرنگی:2قاشق غذاخوری
  • کره:50گرم
  • شکر:2قاشق غذاخوری

زرشک پلو با مرغ یک غذای کاملا مجلسی لذیذ و سنتی ایران است و در جای جای ایران شناخته شده و محبوب است.

طرز تهیه زرشک پلو یا مرغ مجلسی

برای درست کردن این غذا در اولین مرحله بهتر است برنج را خوب بشویید ، آنرا در کاسه ای به همراه نمک خیس کنید و کنار بگذارید.
مرغ را پاک کنید و چربی اضافه آنرا بگیرید ، بشویید و آنرا همراه آب درون قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. 5 دقیقه بعد از اینکه شروع به قل زدن کرد حرارت را خاموش کنید. بعد از اینکه مرغ کمی درون قابلمه ماند انرا ابکشی کنید به این روش پرز اضافی و کف مرغ گرفته میشود.

تابه ای را روی حرارت بگذارید کره را اضافه کنید و بعد به ارامی تکه های مرغ را درون تابه بچینید و اجازه دهید مرغ ها کمی سرخ و طلایی شوند. بعد از اتمام کار گاز را خاموش کنید و مرغ ها را کنار بگذارید.
اکنون زرشک را پاک کنید درون کاسه ای ریخته و همراه آب اجازه دهید به مدت 20 دقیقه در آب خیس بماند.

بقیه پیازها را پوست بگیرید به صورت نگینی و یکدست خرد کنید. درون تابه روغن ریخته روی حرارت ملایم بگذارید و پیازها را تفت دهید وقتی کمی پیاز نرم شد به ان زردچوبه اضافه کنید بعد میتوانید رب گوجه را به همراه فلفل سیاه به پیاز در حال تفت اضافه کنید بعد از اینکه بوی خامی گوجه از بین رفت 4 لیوان آب جوش اضافه کنید و بعد از قل قل مواد مرغ ها را درون قابلمه قرار دهید. میتوانید برای گرفتن بوی مرغ درون مواد چوب دارچین،برگ بو و چند حبه سیر اضافه کنید.حرارت را ملایم کنید و 45 دقیقه وقت لازم است تا خورش شما بپزد.

زرشک را بشویید درون ماهیتابه ریخته کمی روغن ویا کره و در صورت تمایل شکر اضافه کنید تفت دهید تفت دادن را تا موقعی ادامه دهید که زرشک بافت نرم خود را حفظ کرده باشد.

قابلمه ای را پر از اب کنید روی حرارت قرار دهید تا اب ان به جوش اید بعد میتوانید برنج خیس خورده را به قابلمه اضافه کرده هم زده و زمانی که اطراف ان نرم ولی مغز ان سفت است ابکشی کنید.درون قابلمه روغن بریزید کف انرا با ته دیگ موردنظر پر کنید بعد برنج ابکشی شده را درون قابلمه بریزید در را بگذارید و اجازه دهید دهید با حرارت ملایم دم بکشد.

خورش ما اماده شده و حالا میتوانید در ظرف مناسب بکشید ، حواستان باشد قبل از سرو چوب دارچین ، برگ بو و سیر را خارج کنید.
بعد از دم کردن برنج روی آن کره بگذارید درون دیس بریزید و آنرا با زعفران که از قبل دم کرده اید و زرشک و ته دیگ تزیین نمایید.

بهترین دستور پخت زرشک پلو با مرغ مجلسی

بازدید : 394 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.