کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای اخته

طرز تهیه مربای اخته

  • متوسط
  • ساده
  • - نفر
  • 40 دقیقه

مربای اخته یک مربای بسیار خوشمزه با طعم متفاوت هست که شما نمیتونید اون رو از سوپر مارکت ها تهیه کنید! بنابراین خودتون باید دست به کار بشید تا بتونید این مربا رو تست کنید. اخته قرمز تازه یک میوه تابستونی هست که معمولا از مرداد در بازار پیدا میشه تا اواخر مهرماه. این میوه […]

مواد لازم برای تهیه مربای اخته

  • زغال اخته تازه یک کیلوگرم
  • شکر 800 گرم

مربای اخته یک مربای بسیار خوشمزه با طعم متفاوت هست که شما نمیتونید اون رو از سوپر مارکت ها تهیه کنید! بنابراین خودتون باید دست به کار بشید تا بتونید این مربا رو تست کنید. اخته قرمز تازه یک میوه تابستونی هست که معمولا از مرداد در بازار پیدا میشه تا اواخر مهرماه.

این میوه خیلی پرخاصیت هست، اما یک ویژگی منحصربفرد داره و اون هم اینه که کالری زغال اخته منفی هست! یعنی مقدار انرژی که بدن ما از این میوه دریافت میکنه از مقدار انرژی که برای هضم کردنش صرف میکنه کمتره! در ادامه این مطلب همراه مجله آشپزی و شیرینی پزی کوک یاب باشید.دستور تهیه مربای اخته خانگی خوشمزه

دستور تهیه مربای اخته خانگی خوشمزه

  1. اول باید اخته ها رو خوب بشوریم، اونها رو داخل آبکس میریزیم و بعدش ساقه و برگ ها رو ازش جدا میکنیم.
  2. باید شهد مربا رو آماده کنیم. شکر رو داخل قابلمه مناسب میریزیم و بهش یک لیوان آب اضافه میکنیم. گاز رو با شعله کم روشن میکنیم، شکر با حرارت بسیار کم شروع به ذوب شدن میکنه و شهد مربا ظرف تقریبا 20 دقیقه آماده میشه. فقط یادتون باشه کف روی شهد رو جمع کنید و در پایان 20 دقیقه غلظت شهد رو چک کنید.
  3. حالا نوبت اضافه کردن میوه هاست. زغال اخته خیلی سریع میپزه بنابراین نیاز نیست مدت زیادی داخل شهد مربا باشه. اگه از میوه های رسیده استفاده میکنید که 5-6 دقیقه کافیه. اگه زغال اخته کال و سفت دارید حدود 10 دقیقه زمان لازمه برای پخت مربا.
  4. کار پخت مربای اخته که تموم شد، اجازه بدید کاملا خنک بشه و بعد به شیشه های خشک و تمیز منتقل کنید. شما از این مربا میتونید تا چند ماه داخل یخچال نگهداری کنید.
  5. بطور معمول این مربا بر خلاف سایر مرباها، نیازی به آبلیمو نداره، اما در صورت تمایل میتونید آبلیمو رو خودتون اضافه کنید.دستور پخت مربای اخته بدون هسته

دستور پخت مربای اخته بدون هسته

  1. برای درست کردن مربای اخته بدون هسته باید بعد از شستن میوه‌ها، اونها رو همراه با نصف لیوان آب داخل مخلوط کن بریزید.
  2. وقتی آبِ میوه گرفته شد نیاز داریم به یک آبکش درشت که پالپ و آب اخته رو براحتی از هسته ها جدا کنه. (فقط یادتون باشه که اگه بیش از حد از اخته ها رو داخل مخلوط کن قرار بدید، باعث میشه که هسته میوه شکسته بشه.)
    بعد از اینکه آب و پالپ میوه رو جدا کردیم، شکر رو بهش اضافه میکنیم و میره داخل یخچال به مدت دو ساعت. تو این مدت کف و حباب مواد از بین میره و مربا آماده پخت میشه.
  3. حالا مواد مربا رو داخل یک قابلمه ریخته و روی شعله ملایم گاز قرار میدیم. وقتی مربا شروع به جوشیدن کرد، کف جمع شده روی سطح مربا رو میگیریم. (کف باعث میشه رنگ مربا کدر بشه.)
  4. درب قابلمه رو میبندیم و اجازه میدیم مربا حدود 45 دقیقه با همون شعله ملایم بپزه تا جا بیفته. فقط به این نکته توجه کنید که هر چند دقیقه باید مربا رو هم بزنید که ته نگیره.
  5. زمان پخت مربای اخته که تموم شد، یک قاشق ازش بردارید و اجازه بدید خنک بشه. همون تست همیشگی برای سنجش میزان غلظت و قوام مربا! اگه غلظت کافی رو داشت، شعله گاز رو خاموش کنید و اجازه بدید مربا سرد بشه. اگه نه تا جایی که به غلظت مطلوب شما برسه، زمان پخت رو افزایش بدید.

چند نکته برای تهیه مربای اخته

  • حتما از اخته های سالم و یکدست استفاده کنید. اگه بعضی اخته ها نرم و رسیده و بعضی سفت و ترش باشن، مربا کیفیت خوبی نخواهد داشت.
  • اگر اخته های نارس و خیلی سفت برای مربا استفاده میکنید، پیش از شروع مراحل پخت مربا، اخته ها رو 10 دقیقه در آب جوش قرار بدید تا کمی نرم بشن.
  • ما دستور تهیه مربای اخته بدون هسته رو جداگانه شرح دادیم، ولی یک راه دیگه هم هست. میتونید بعد از پخت مربا با اخته کامل، اون رو داخل آبکش بریزید و با فشار پشت قاشق یا یک ملاقه نرم سیلیکونی، هسته ها رو جدا کنید.

بازدید : 195 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.