کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه شیرینی سر غربیلی

طرز تهیه شیرینی سر غربیلی

  • متوسط
  • متوسط
  • 6 نفر
  • 60 دقیقه

یکی از شیرینی های سنتی شهر گرگان شیرینی سر غربیلی میباشد که معمولا در ایام نوروز برای پذیرایی از مهمان سرو میشود. شکل ظاهری این شیرینی همانند تخم مرغه ولی اندازه اش نصف تخم مرغ میباشد که بعد از آماده شده در پودر قند غلطانده میشود که مزه عالی شیرینی را چند برابر میکند.

مواد لازم برای تهیه شیرینی سر غربیلی

  • آرد : 3 لیوان
  • روغن جامد : 1 لیوان
  • خمیر مایه فوری : 1 قاشق غذاخوری
  • پودر قند : به میزان لازم
  • پودر هل : به میزان لازم
  • آب ولرم : به میزان لازم
  • روغن مایع : به میزان لازم

شیرینی سر غربیلی یکی از شیرینی های با قدمت و سنتی ایرانی است که اصالت آن به شهرستان گرگان بازمیگردد. معمولا از این شیرینی بیشتر برای پذیرایی از مهمان ها در ایام نوروز استفاده میشود. علت نام گذاری این شیرینی خوشمزه ، استفاده از غربال برای شکل دادن به آن است.
در این روش بعد از گرد کردن خمیر آن را روی غربال ( توری مشبک درشت ) می گذارند و بین غربال و کف دست می چرخانند تا فرم دوکی شکل بخود بگیرد. با دستور پخت شیرینی سر غربیلی تا پایان همراه کوک یاب باشید.

طرز تهیه شیرینی سر غربیلی خانگی

طرز تهیه شیرینی سر غربیلی خانگی

برای تهیه این شیرینی سنتی در ابتدا شما باید آرد را 3 مرتبه از الک رد کرده و در ادامه خمیر مایه را با آرد درون کاسه بریزید و مخلوط نمایید.

به روش بن ماری روغن جامد را روی بخار کتری آب کنید سپس روغن آب شده را به مخلوط آرد و خمیر مایه اضافه کرده و هم بزنید.

در این مرحله آب را به آرامی و کنترل شده به ترکیب خمیر اضافه کنید خمیر را با دست ورز داده زمانی که خمیر لطیف و نرمی به دست آمد ریختن آب را متوقف کنید.

روی تخته آشپزخانه آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید و برای 10 دقیقه ورز دهید تا نرم شود سپس خمیر را مجددا درون کاسه بگذارید روی ظرف را سلفون بکشید تا برای 1 ساعت در دمای محیط استراحت کند.

پس از گذشت این زمان از خمیر به اندازه یک گردو بردارید و به شکل دوک فرم دهید در ادامه شیرینی ها را به همین شکل یا شکل دلخواه در بیاورید.

این کار را برای کل خمیر انجام دهید روی سینی یا سطح صافی کاغذ روغنی بگذارید و خمیر ها را با فاصله روی سینی قرار دهید روی آن را بکشید تا 15 دقیقه دیگر استراحت کند و حجم بگیرد.

یک تابه گود را روی حرارت ملایم قرار دهید سپس طوری که شیرینی درون روغن شناور باشد روغن بریزید و منتظر بمانید تا حسابی گرم شود.

پس از داغ شدن روغن ، شیرینی ها را درون تابه ریخته تا سرخ شود بعد از انجام این کار شیرینی های سرخ شده را روی دستمال حوله ای تمیز قرار دهید تا روغن اضافی آن کشیده شود.

هنگامی که شیرینی خنک شد آن را درون پودر قند بغلطانید سپس در ظرف مناسب قرار دهید و همراه چای سرو نمایید.

بازدید : 423 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.