کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

دستور پخت وافل

دستور پخت وافل

  • اقتصادی
  • ساده
  • 2 نفر
  • 20 دقیقه

وافل یک دسر خوشمزه و محبوبه که در سرتاسر دنیا طرفدارای زیادی داره. خمیر وافل بطور معمول شامل آرد، شیر، تخم مرغ، و شکر و چند ماده اولیه ساده دیگه میشه و این ترکیب در دستگاه وافل ساز پخته و آماده مصرف میشه. تاریخچه وافل به قرن دهم میلادی در کشور بلژیک برمی‌گرده که در […]

مواد لازم برای تهیه وافل

  • دو لیوان آرد سفید
  • شیر ولرم یک و نیم لیوان (ترجیحا پرچرب)
  • دو عدد تخم مرغ
  • بکینگ پودر یک قاشق غذاخوری سر پُر
  • شکر یک قاشق غذاخوری سر پُر
  • روغن مایع 5 قاشق غذاخوری
  • نصف قاشق چایخوری عصاره وانیل
  • نمک 1/4 قاشق چایخوری

وافل یک دسر خوشمزه و محبوبه که در سرتاسر دنیا طرفدارای زیادی داره. خمیر وافل بطور معمول شامل آرد، شیر، تخم مرغ، و شکر و چند ماده اولیه ساده دیگه میشه و این ترکیب در دستگاه وافل ساز پخته و آماده مصرف میشه. تاریخچه وافل به قرن دهم میلادی در کشور بلژیک برمی‌گرده که در اون زمان با استفاده از دو صفحه فلزی داغ که روی هم قرار می‌گرفتن، نوعی نان نازک درست میکردن که به عنوان یک غذای ساده و ارزون، مورد توجه قشر کارگر جامعه بود.

در قرن نوزدهم میلادی، دستگاه وافل ساز مدرن اختراع شد که تهیه آنرا را آسان‌تر و سریع‌تر کرد. این امر باعث شد وافل به یک غذای محبوب در سراسر جهان تبدیل شود.طرز تهیه وافل در دستگاه مخصوص وافل ساز

در این مطلب از سایت کوک یاب با هم یاد میگیریم که چطور این شیرینی خوشمزه رو با دستگاه مخصوصش و هم با تابه گریل معمولی آماده کنیم، پس با ما همراه باشید.

طرز تهیه وافل در دستگاه مخصوص وافل ساز

* نکته اول اینکه برای شروع باید تمام موادی که در یخچال نگهداری میشن رو از حدود نیم ساعت قبل در دمای محیط قرار بدیم تا تمامی مواد اولیه، هم دما بشن.

* نکته دوم اینکه خمیر خیلی سریع آماده میشه، بنابراین دستگاه واقل ساز رو روشن کنید تا کاملا گرم بشه و آماده بشه.

  1. برای شروع یک ظرف گود مناسب انتخاب کنید و تخم مرغ ها رو داخلش بشکنید، حالا با همزن برقی یا دستی اونقدر مخلوط کنید که حسابی پف کنه و رنگش روشن بشه. در ادامه آرد رو الک کنید روی تخم مرغ و شیر و روغن رو هم بهش اضافه کنید و با یه ملاقه چوبی یا سیلیکونی به آرامی مخلوط کنید تا یه ترکیب یکدست ایجاد بشه.
  2. حالا شکر ، بکینگ پودر، نمک و عصاره وانیل رو اضافه میکنیم و یکم دیگه مخلوط میکنیم. فقط باید آروم مواد رو مخلوط کنید که پف خمیر نخوابه.
  3. دوتا سطح دستگاه وافل‌ساز رو که از قبل گرم کرده بودیم با براش یا اسپری روغن چرب میکنیم و بعد خمیری که تهیه کردیم رو میریزیم داخل دستگاه. مقدار خمیر بستگی به نوع دستگاه شما داره، یکی دو بار که ازش استفاده کنید ، مقدار مناسبش دستتون میاد.
  4. سه تا پنج دقیقه طول میکشه تا دستگاه کارش تموم بشه و در پایان وافل طلایی رنگ میشه و آماده مصرف.
  5. شما میتونید سطح وافل رو با انواع میوه‌ها نظیر موز، توت فرنگی، توت، فیله مرکبات و… تزین کنید. همچنین انواع خامه، سیروپ، عسل، کارامل، شکلات و… هم ترکیبات جادویی برای وافل شما خواهند ساخت. انواع مغزها و دانه های روغنی نظیر کنجد هم میتونید استفاده کنید.

طرز تهیه وافل در تابه گریل

تا اینجا دستور تهیه وافل با دستگاه مخصوص رو شرح دادیم اما شاید خیلی ها تو خونه این دستگاه رو نداشته باشن. در ادامه دستور تهیه این دسر خوشمزه رو با تابه گریل با شما به اشتراک میگذاریم. فقط نکته مهم اینکه حتما تابه شما باید نچسب باشه حالا یا تفلون یا گرانیت. اگه تابه خاصیت نچسب بودنش رو از دست داده باشه وافل خراب میشه و موقع برگردوندن خرد خاکشیر میشه! از ما گفتن بود.

* در این روش به نصف قاشق چایخوری جوش شیرین احتیاج داریم.

  1. ابتدا آرد، بکینگ پودر، نمک و جوش شیرین رو داخل یک کاسه گود ریخته و با هم مخلوط میکنیم.
  2. تو یه کاسه دیگه تخم مرغ، شیر و کره رو میریزیم و با همزن برقی حسابی میزنیم تا کف کنه و کمی غلیظ بشه.
  3. حالا وسط مخلوط آرد یک حفره ایجاد میکنیم و مواد رو میریزیم داخلش و خوب هم میزنیم تا خمیر همگن و یکدستی بوجود بیادش.
  4. حالا کف تابه گریل که یک تابه با برآمدگی های عمودی هست رو با کره یا روغن چرب میکنیم. روی حرارت قرار میدیم و بعدش مواد رو میریزیم داخلش. (قطر وافل حدود نیم سانت باشه، بعدش یکمی هم پف میکنه و به حدود یک سانت میرسه که ایده‌آله برای وافل)
  5. هر طرف رو حدود 3 دقیقه سرخ میکنیم و بعدش برش میزنیم و با تاپینگ دلخواه سرو میکنیم.طرز تهیه وافل در تابه گریل

نکات مهم برای تهیه و سرو وافل‎

  • وافل یک دسر خوشمزست که معمولا بچه‌ها ازش استفبال میکنن. شما میتونید وافل رو از قبل تهیه کنید و پس از اینکه سرد شد، داخل ظرف درب دار، در یخچال نگهداری کنید. برای گرم کردنش هم از آون توستر یا فر استفاده کنید. مایکروویو وافل رو نرم میکنه و طعم و بافتش رو خراب.
  • برای تزیین و به عنوان تاپینگ میتونید از مارمالاد یا مربا استفاده کنید.
  • برای اینکه وافل رژیمی باشه میتونید شکر رو به نصف کاهش بدید و به عنوان تاپینگ از پنیر، کنجد، سیاه دانه و انواع مغزهای خام استفاده کنید.
  • موز، توت فرنگی، بلوبری و تمشک بهترین میوه ها برای کامل کردن وافل شما هستن.نکات مهم برای تهیه و سرو وافل

آشنایی با انواع وافل

این دسر در انواع مختلف و با مواد اولیه متفاوتی تهیه می‌شه، اما مهمترین تقسیم بندی که میشه کرد به این شکله:

  • بلژیکی: این نوع وافل از خمیر شیرین تهیه می‌شود و دارای حفره‌های بزرگی است.
  • آمریکایی: از خمیر ساده تهیه می‌شود و دارای حفره‌های کوچکتری نسبت به نوع بلژیکی آن است.
  • فرانسوی:  از خمیر نازکی تهیه می‌شود و دارای حفره‌های کوچکی است.
  • ایرلندی: این نوع وافل از خمیر شیرین تهیه می‌شود و دارای حفره‌های بزرگی است.

بازدید : 103 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.