کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای انگور

طرز تهیه مربای انگور

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 65 دقیقه

تهیه مربا از انگور یک کار بسیار ساده و به نسبت کم هزینه هست. در ادامه دو دستور پخت مربای انگور رو با شما به اشتراک گذاشتیم، هم با شکر و هم بدون شکر!

مواد لازم برای تهیه مربای انگور

  • انگور بدون هسته یک کیلوگرم
  • شکر نیم کیلوگرم
  • گلاب یک قاشق غذاخوری
  • لیموترش یک عدد (یا آبلیمو یک قاشق غذاخوری)
  • پودر وانیل نوک قاشق چایخوری

مربا کردن میوه‌ها در سالهای دور، یکی از بهترین راه ها برای نگهداری طولانی مدت از میوه ها بود. امروزه بسیاری از میوه ها بطور چهار فصل در اختیار ما قرار دارن، اما همچنان مربا به عنوان یک چاشنی، صبحانه یا میان وعده، در سفره تمام مردم دنیا جای داره. معمولا وقتی از مربا صحبت میکنیم، مربای توت فرنگی، مربای آلبالو ، مربای هویج و… به ذهنمون میرسه اما تقریبا از هر نوع میوه‌ای و حتی پوست میوه میتونیم مربا تهیه کنیم. در این مطلب از سایت کوک‌یاب با دستور پخت مربای انگور در خدمت شما هستم.

برای تهیه مربای انگور، بهتر اینه که از انگورهای بدون هسته استفاده کنید. البته نژادهای انگور بدون هسته، خیلی کمتر از انگورهای هسته دار هستن و در بازار هم سخت تر پیدا میشن. اگه انگور هسته دار رو بخواید مربا کنید، زحمت زیادی رو باید متحمل بشید تا هسته های کوچک این میوه رو جدا کنید. در عین حال انگور سیاه بهترین نوع انگور برای مربا درست کردن هست، چراکه طعم و رنگ فوق العاده خوبی داره، ولی جدا کردن هسته ها کار پر زحمتی هست.

دستور پخت مربای انگور قرمز

دستور تهیه مربای انگور خانگی خوشمزه

  1. برای شروع دانه های انگور رو از خوشه حدا میکنیم و خوب شستشو میدیم. بعدش میوه رو همراه با یک لیوان آب و یک لیوان شکر داخل یک قابلمه گود ریخته و روی حرارت ملایم قرار میدیم.
  2. تا زمان جوش آمدن محتویات قابلمه، نیازی نیست که اونها رو هم بزنیم. بعد از اینکه مربا جوش اومد، اول کف روی مربا رو جمع میکنیم و بعد هر از چندگاهی اون رو هم میزنیم تا ته نگیره.
  3. بطور معمول با شعله کم، یک ساعت زمان نیازه تا مربا کاملا بپزه و جا بیفته. ده دقیقه پیش از پایان زمان پخت، گلاب، پودر وانیل و آب لیموترش رو به مربا اضافه میکنیم و کمی هم میزنیم.
  4. یک ساعت که از زمان پخت مربا گذشت، یک قاشق از شهد مربا رو برداشته و میمونیم تا خنک بشه. اگه غلظت کافی رو داشت، مربا رو خاموش میکنیم و اجازه میدیم تا خنک بشه.
  5. مربا رو داخل شیشه های خشک و تمیز میریزیم و حالا میتونیم براحتی تا 3 ماه در یخچال نگهداری کنیم.دستور تهیه مربای انگور خانگی خوشمزه

دستور تهیه مربای انگور بدون شکر

دانه های انگور یکی از شیرین ترین میوه های دنیا هستن و مقادیر قابل توجهی قند طبیعی در خودشون جای دادن. به همین دلیل میتونیم بدون استفاده از شکر افزوده، یک مربای انگور خوشمزه و رژیمی تهیه کنیم که برای افراد دیابتی هم مصرف به اندازه‌ش مشکلساز نیست.

  1. برای تهیه مربای انگور بدون شکر، ابتدا باید خوشه‌های انگور رو دانه کنید و میوه ها رو خوب بشویید و آبکش کنید. بعدش بدون اضافه کردن آب، داخل یک قابلمه سنگین (ضخامت فلز قابلمه مناسب باشه که میوه رو نسوزونه) روی شعله بسیار کم، با درب بسته حرارت میدیم.(تو این مدت چندباری انگور رو هم بزنید تا ته نگیره) تقریبا 25 دقیقه بعد پوست انگورها شکافته شده و میوه آب پس داده. یکم هم میزنیم تا کاملا انگور شکل و بافتش رو از دست بده و حالت له شده داشته باشه.
  2. حالا به اندازه نوک قاشق چایخوری، پودر دارچین و همینقدر هم پودر هل به مربا اضافه میکنیم و اجازه میدیم مربا ده دقیقه دیگه هم با شعله کم حرارت ببینه.
  3. اگر دوست داشتید اندازه یک مشت مغز گردو رو خرد کنید و با مربا مخلوط کنید. طعمش رو فوق العاده عالی میکنه.
  4. مربای انگور بدون شکررنگش تقریبا کدر و قهوه‌ای تیره میشه. میتونید این مربا رو همراه کره یا خامه سرو کنید و از طعم عالی و سلامتش لذت ببرید.

مهمترین خواص میوه انگور‎

انگور یک میوه شیرین، پرکالری و فوق‌العاده پرخاصیت هست که فواید پرشماری برای بدن داره. این میوه کوچک دارای مقادیر زیادی ویتامین ث، ویتامین E و ویتامین B هست که به سیستم ایمنی بدون کمک میکنه. بعلاوه برای سلامت پوست و مو هم بسیار موثر بوده و میتونه به شفافیت پوست و کلاژن سازی کمک کنه.

مصرف منظم و به اندازه این میوه برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و کاهش کلسترول مفید هست و ریسک خطرات ناشی از احتمال بروز حملات قلبی رو بطرز قابل توجهی کاهش میده.

بازدید : 56 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.