کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای پوست هندوانه

طرز تهیه مربای پوست هندوانه

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 150 دقیقه

مربا یکی از انتخاب های همیشگی ما ایرانی‌ها به عنوان صبحانه و میان وعده بوده و هست. در این مطلب از سایت کوک یاب، دستور تهیه یکی از کم هزینه ترین انواع مربا رو با شما به اشتراک گذاشتیم. این مربا در واقع با بخش دور ریز هندوانه تهیه میشه، بنابراین شما فقط هزینه برای […]

مواد لازم برای تهیه مربای پوست هندوانه

  • پوست هندوانه نیم کیلو (به شیوه ای که داخل پست توضیح دادیم)
  • شکر نیم کیلو گرم
  • لیموترش یک عدد (یا آبلیمو یک قاشق غذاخوری)
  • گلاب یک قاشق غذاخوری

مربا یکی از انتخاب های همیشگی ما ایرانی‌ها به عنوان صبحانه و میان وعده بوده و هست. در این مطلب از سایت کوک یاب، دستور تهیه یکی از کم هزینه ترین انواع مربا رو با شما به اشتراک گذاشتیم. این مربا در واقع با بخش دور ریز هندوانه تهیه میشه، بنابراین شما فقط هزینه برای شکر و مقدار کمی ادویه و اسانس میپردازید.

این مربا در نهایت بافت ژله ای و جالبی به خودش میگیره و با چیزی که احتمالا شما الان توی ذهنتون دارید، کاملا متفاوت هست!

راستی تا یادم نرفته این رو هم اضافه کنم که قبل از آماده کردن این مطلب، داشتم تو سایتای ایرانی گشتی میزدم که ببینم دستور تهیه مربای پوست هندوانه رو چطور آموزش دادن. تو همه سایتا فقط با قسمت سفید پوست هندوانه مربا درست کردن. این باعث میشه مربا تقریبا زرد رنگ بشه و بعلاوه مزه هندوانه رو نتونید توش احساس کنید. دستور تهیه مربای پوست هندوانه به روش کوک یاب کمی متفاوت هست! عطر، رنگ و مزه کاملا متفاوتی هم داره که پیشنهاد میکنم حتما از دستور ما استفاده کنید تا ببینید چه کردیم👌

دستور تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه خانگی

  1. تو مرحله اول باید پوست مربا رو جدا و تمیز کنیم. برای اینکار، اول قسمت قرمز هندوانه رو طوری جدا میکنیم که حدود یک سانت از این قسمت، روی پوست بمونه. بعدش هم پوست سبزرنگ بیرونی رو بطور کامل جدا میکنیم و دور میریزیم. حالا پوست هندونه آمادست، فقط باید به شکل دلخواه اونها رو برش بزنیم. میتونید به شکل مکعبی ساده خردشون کنید و یا اینکه از قالب های شکل دار استفاده کنید.
  2. وقتی پوست هندوانه آماده شد، داخل یک ظرف مناسب ریخته و بهش چهار قاشق شکر اضافه میکنیم. میره برای استراحت به مدت یک ساعت.دستور تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه خانگی
  3. پخت مربای پوست هندوانه شامل دو مرحله میشه! اول یابد پوست هندوانه رو بپزیم که تا حدودی زمانبر هست، شما میتونید از زودپز استفاده کنید تا سریعتر بافت سخت پوست هندوانه تخریب و نرم بشه. همچنین میتونید از قابلمه استفاده کنید که تقریبا یک ساعت و نیم زمان میره تا با شعله ملابم بپزه. پوست هندوانه رو داخل قابلمه ریخته و تا سطح پوست، آب میریزیم.
  4. وقتی پوست هندوانه پخت و بافت نرم و ژله مانندی پیدا کرد، باید از صافی رد کنیم. (البته آبش رو هم دور نمیریزیم چون حاوی عصاره طعم‌دار میوه هست)
  5. برای مرحله دوم پخت مربا یک و نیم لیوان آب نیاز داریم. هر چقدر که آب از مرحله قبل موند رو اضافه میکنیم و اگه کم بود، باقیش رو آب میریزیم.(مثلا یک لیوان عصاره جوشانده پوست هندوانه و نصف لیوان آب) باقی شکر رو بهش اضافه میکنیم و میره داخل قابلمه برای آماده سازی شهد مربای پوست هندوانه.
  6. وقتی شکر و آب بخوبی مخلوط شدن، باید تکه های پوست مربا رو اضافه کنیم. از اینجا به بعد کمی شعله گاز رو زیاد میکنیم تا شهد مربا تبخیر بشه و مربا به قوام کافی برسه. (شعله رو در حدی نگه دارید که مربا ته نگیره و نسوزه، هر چند دقیقه یکبار هم با ملاقه چوبی مربا رو هم بزنید.)
  7. نیم ساعت که گذشت یک قاشق گلاب و آب نصف یک عدد لیموترش رو بهش اضافه میکنیم.
  8. در آخر مثل همیشه یک قاشق از شهد مربا رو برمیداریم و اجازه میدیم تا خنک بشه. اگه به غلظت کافی رسیده بود، مربا حاضره. اجازه میدیم تا کاملا خنک بشه و بعدش داخل ظرف شیشه ای مناسب ریخته و میتونیم تا مدتها داخل یخچال ازش نگهداری کنیم.

چند نکته برای تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه‌تر

  • برای افزایش عمق مزه ها، میتونید از مقدار کمی پوست لیمو ترش، وانیل، زنجبیل تازه، میخک، چوب دارچین یا بادیان ستاره ای در حین جوشاندن مربا استفاده کنید. فقط یادتون نره که قبل از خنک شدن مربا، این عناصر اضافه رو ازش خارج کنید.
  • برای اینکه مربای شما بیشتر مزه هندونه رو بخودش بگیره، توصیه میکنم تو مرحله دوم پخت، بجای آب از آب هندوانه استفاده کنید. در این حالت بجای نیم کیلو شکر، از 450 گرم شکر استفاده کنید.
  • تو این دستور ما از پوست هندوانه به شکل تکه ای استفاده کردیم. شما میتونید پوست هندوانه رو خلالی یا حتی رنده کنید که مارمالاد پوست هندوانه بدست میاد.

بازدید : 58 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.