کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای چغاله بادام

طرز تهیه مربای چغاله بادام

  • پرهزینه
  • ساده
  • - نفر
  • 80 دقیقه

چغاله بادام یک میوه نورانه بهاری هست که تقریبا یک ماه در سال در دسترس هست. در این مطلب با آموزش تهیه مربای چغاله بادام در خدمت شما هستم.

مواد لازم برای تهیه مربای چغاله بادام

  • چغاله بادام یک لیوان
  • شکر یک لیوان
  • گلاب یک قاشق غذاخوری
  • دانه هل 2 عدد
  • آب لیموترش یگ قاشق غذاخوری

چغاله بادام یک میوه ترش مزه با طبع سرد هست که اوایل فصل بهار در بازار پیدا میشه. این میوه در واقع میوه نارس بادام درختی هست! اگه میوه چغاله بادام رو از درخت جدا نکنیم ظرف مدت کوتاهی، پوست بیرونی و هسته درونی میوه شروع به سفت شده میکنه تا بادام درختی شکل بگیره. به خاطر همین هم هست که تقریبا یک ماه در سال این میوه موجود میشه و قیمت بالایی هم داره.دستور پخت مربای چغاله بادام با طعم عالی و بینظیر

تو این مطلب میخوایم بهتون آموزش بدیم که چطور با استفاده از چغاله بادام یک مربای جدید و خوشمزه تهیه کنید. پس تا انتهای مطلب با سایت آشپزی و شیرینی پزی کوک یاب همراه باشید.

دستور پخت مربای چغاله بادام با طعم عالی و بینظیر

از اونجایی که چغاله بادام میوه نوبرانه و گرونی محسوب میشه، ما حجم کمی رو برای تهیه مربا در نظر گرفتیم. حالا شما میتونید مقادیر رو به نسبت مساوی (مثلا دو برابر کردن مواد) افزایش بدید.

  1. تو مرحله اول تهیه مربای چغاله بادام، باید میوه ها رو تمیز کنیم. به اینصورت که دم چغاله بادام‌ها رو میچینیم و بعد میوه رو خوب میشوریم. حالا داخل یک قابلمه کوچک مقداری آب ریخته و چغاله بادام رو میریزیم داخلش و روی حرارت قرار میدیم. درب قابلمه رو میبندیم و نیم ساعت زمان میدیم تا میوه ها پخته و تغییر رنگ بدن.
  2. یک لیوان شکر داشتیم که با یک لیوان آب مخلوطش میکنیم و روی حرارت قرار میدیم تا خوب با هم ترکیب بشن.
  3. چغاله بادام‌ها رو آبکش میکنیم و یه دور هم با آب سرد بهش شوک میدیم. اینکار باعث میشه پرز و موی میوه تا حدودی جدا بشه تا مربا شفافیت خودش رو حفظ کنه.
  4. شهد مربا که جوش اومد، میوه ها رو داخلش ریخته و دو عدد دانه هل رو هم میریزیم داخلش. زمان تقریبی پخت این مرحله، 30 دقیقه هست. 10 دقیقه آخر یک قاشق گلاب به مربا اضافه میکنیم و یک قاشق هم آبلیموترش رو میریزیم داخلش که مربا شکرک نزنه.
  5. زمان پخت که تکمیل شد یک قاشق از مربا رو جدا میکنیم و اجازه میدیم خنک بشه. اگه قوام و غلظت کافی رو داشت، اجاق گاز رو خاموش میکنیم و اجازه میدیم مربا خنک بشه و بعدش داخل شیشه خشک و تمیز میریزیم. مدت ماندگاری مربای چغاله بادام تقریبا یک ماه هست. بنابراین به اندازه درست کنید و زود مصرف کنید.

مهمترین خواص میوه چغاله بادام

چغاله بادام یک میوه یا بهتر بگیم یکی از مغزیجات پر چرب هست. هر 100 گرم از این میوه دارای تقریبا 570 کیلوکالری انرژی هست و نزدیک به 50 گرم چربی و روغن در خودش داره! البته روغن موجود در این میوه برای بدن مضر نیست و در دسته چربی های ضروری و سالم برای بدن قرار میگیره.

همچنین مقادیر قابل توجهی ویتامین ث، ویتامین E، مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، آهن، ال کارنیتین، فیبر، پروتئین، فسفر و ریبوفلاوین نیز در چغاله بادام موجود هست. خواص مفید این میوه میتونه در کاهش وزن، بهبود سلامت قلب و عروق و دستگاه ایمنی بدن موثر باشه. بعلاوه منجر به بهبود وضعیت پوست و سلامت مو هم میشه.

مصرف این میوه باعث افزایش ترشح هورمون انسولین و در نتیجه تنظیم سطح قند خون میشه.

بازدید : 94 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.