کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای زردآلو

طرز تهیه مربای زردآلو

  • پرهزینه
  • ساده
  • - نفر
  • 55 دقیقه

امروز قصد داریم دستور پخت یک مربای تابستونی خیلی خوشمزه و خوشرنگ رو با هم مرور کنیم. مربای زردآلو در کنار خامه یا کره برای یک صبحانه دلنشین، ترکیبی فوق العاده و بینظیر میسازه. از این مربا میتونید برای تهیه انواع شیرینی و پای استفاده کنید و یا به عنوان لایه میانی در پخت کیک […]

مواد لازم برای تهیه مربای زردآلو

  • زردآلو رسیده 1 کیلوگرم
  • شکر نیم کیلوگرم
  • لیموترش یک عدد (یا آبلیمو یک قاشق غذاخوری)

امروز قصد داریم دستور پخت یک مربای تابستونی خیلی خوشمزه و خوشرنگ رو با هم مرور کنیم. مربای زردآلو در کنار خامه یا کره برای یک صبحانه دلنشین، ترکیبی فوق العاده و بینظیر میسازه. از این مربا میتونید برای تهیه انواع شیرینی و پای استفاده کنید و یا به عنوان لایه میانی در پخت کیک اون رو بکار بگیرید.
زردآلو یک میوه خوشمزه و شیرین هست که قیمت به نسبت بالایی هم داره، هرچند که اواسط فصل قیمتش کم میشه و میتونید از زردآلوهای ارزون، برای پخت مربای خوشمزه استفاده کنید که هم شیرین تر هستن و هم بصرفه تر. با کوک یاب همراه باشید تا دستور تهیه این مربای عالی رو با شما به اشتراک بگذاریم.طرز تهیه مربای زردآلوی خوشمزه در خانه

بطور معمول برای تهیه انواع مربا، به نسبت وزن میوه، شکر اضافه میکنیم، اما زردآلو اگه رسیده و نرم باشه، دارای مقادیر زیادی شکر هست. بنابراین توی این دستور، ما تقریبا نصف وزن زردآلو، شکر ریختیم که هم شیرینیش کنترل میشه و هم به لحاظ کالری و سلامت، وضعیت بهتر میشه.

دستور پخت مربای زردآلو خانگی کم شیرین و خوشمزه

با استفاده از دستور تهیه مربای زردآلوی کوک یاب، شما با 3 ماده اولیه و طی کردن چند مرحله ساده می‌تونید یک مربای زردآلو خوشمزه تهیه کنید.

  1. برای درست کردن مربا، اول از همه کارمون رو با شستن و تمیز کردن زردآلو شروع میکنیم. میوه‌ها رو که شستیم، از وسط نصف کرده و هسته ها رو خارج میکنیم. پوست زردآلو خیلی نازک و لطیف هست. معمولا این مربا از میوه با پوست تهیه میشه، اما اگه شما دوست داشته باشید، میتونید پوست میوه رو جدا کنید تا بافت مربا کمی لطیف تر و یکدست‌تر بشه.
  2. حالا داخل یک قابلمه زردآلو ها رو ریخته و شکر رو هم خالی میکنیم. میوه و شکر رو مخلوط میکنیم تا بطور یکنواخت پخش بشه. حالا باید 24 ساعت به میوه استراحت بدیم تا آب پس بده. در دمای محیط میوه رو نگهدارید، اما اگه هوا خیلی گرم بود، میتونید قابلمه رو بذارید یخچال.
  3. زمان استراحت که تموم شد، قابلمه رو روی گاز قرار داده و با شعله ملایم اجازه میدیم شکر قشنگ آب بشه و میوه شروع به پختن کنه. محتویات قابلمه که به جوش اومد، اول کف روی مربا رو جمع میکنیم و بعدش نصف لیوان آب ولرم به مربا اضافه میکنیم و درب قابلمه رو میبندیم.
  4. وقتی مجدد مربا جوش اومد، شعله گاز رو تا حد ممکن کن میکنیم. آب لیموترش رو هم به مواد داخل قابلمه اضافه میکنیم و درب قابلمه رو میبندیم تا  حدود 30 دقیقه مربا جوش بخوره و میوه کاملا بپزه. اگه دوست دارید مربا رنگ بهتری داشته باشه، میتونید چند قاشق زعفران دم کرده هم به مربا اضافه کنید که برای عطر و رنگش کولاک میکنه!دستور پخت مربای زردآلو خانگی کم شیرین و خوشمزه
  5. زمان پخت که تموم شد، یک قاشق شهد مربا رو بردارید و اجازه بدید خنک بشه. اگه به غلظت و قوام کافی رسیده بود کار تمومه، شعله گاز رو خاموش کنید و اجازه بدید مربا خنک بشه.
    بعدش داخل شیشه های تمیز و خشک میتونید مربا رو تا ماه ها خارج از یخچال نگهدارید.
  6. اگه غلظت مربا کافی نبود اجازه بدید مربا ، داخل قابلمه بدون درب، کمی حرارت ببینه تا غلیظ بشه.

مهمترین خواص زردآلو

زردآلو یک میوه خوشمزه و مغذی هست که دارای خواص و فوایدی بسیاری برای سلامت بدن ماست. در ادامه به مهمترین خواص زردآلو اشاره کردیم :

  • منبع انواع ویتامین‌ها : زردآلو حاوی ویتامین‌های مختلفی از جمله ویتامین C، ویتامین A، و ویتامین K هست. این ویتامین‌ها برای حفظ سلامتی پوست، بالا بردن سطح ایمنی بدن، و کمک به سلامت استخوان و لثه مفید هستند.
  • مقدار قابل توجهی آنتی‌اکسیدان : این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند فلاوونوئیدها و بتاکاروتن هست که در مقابله با آسیب‌های اکسیداتی و پیری زودرس سلولی مؤثر هستند.
  • کمک به سیستم گوارش بخاطر وجود فیبر فراوان : مصرف زردآلو میتونه به تنظیم عملکرد دستگاه گوارش کمک کنه. فیبر موجود در میوه زردالو، معده رو اشباع میکنه و مشکلات مربوط به یبوست رو بطور جدی کاهش می‌ده.
  • مواد معدنی مهم : این میوه حاوی آهنگ، پتاسیم، منیزیم، مس و بسیاری مواد معدنی دیگر هست که برای سلامت قلب، کبد و ریه ها، خون سازی، حفظ سلامت دندان و استخوانها و… ضروری هستند.مهمترین خواص زردآلو

بازدید : 186 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.