کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

آموزش پخت نان فانتزی

آموزش پخت نان فانتزی

  • اقتصادی
  • ساده
  • 8 نفر
  • 150 دقیقه

تو این پست میخوایم در مورد نان فانتزی صحبت کنیم. این نوع نان با آرد سفید و خمیر مایه تهیه میشه و معمولا بافت نرم و پفکی داره و در شکل و اندازه های مختلفی قابل تهیه هست. این نان در مقایسه با انواع نان‌های سنتی ماندگاری کمتری داره و باید در شرایط مناسبی نگهداری […]

مواد لازم برای تهیه نان فانتزی

  • آرد سفید 4 لیوان
  • شیر یک لیوان (ترجیحا کم‌چرب)
  • آب نصف لیوان
  • کره حیوانی یا مارگارین 30 گرم
  • تخم مرغ یک عدد
  • شکر دو قاشق غذاخوری
  • خمیر مایه فوری یک قاشق غذاخوری
  • نمک نصف قاشق غذاخوری
  • کنجد، سیاه دانه یا خشخاش به مقدار دلخواه

تو این پست میخوایم در مورد نان فانتزی صحبت کنیم. این نوع نان با آرد سفید و خمیر مایه تهیه میشه و معمولا بافت نرم و پفکی داره و در شکل و اندازه های مختلفی قابل تهیه هست. این نان در مقایسه با انواع نان‌های سنتی ماندگاری کمتری داره و باید در شرایط مناسبی نگهداری بشه.
همچنین توجه داشته باشید که درست کردن نان ساندویچی کار پر زحمت و وقت گیری هست اما در پایان، نان سالمتر و مطمئنی در اختیار دارید. بعلاوه در این دستور از موادی استفاده کردیم که نان خوشمزه‌تر و با کیفیت‌تری داشته باشیم، پس حتما نان فانتزی خانگی رو درست کنید و لذت ببرید.چند نکته برای تهیه نان ساندویچی

دستور تهیه نان فانتزی خانگی برای ساندویج و برگر

  1. در ابتدای کار شیر و آب رو با هم مخلوط میکنیم و روی حرارت ملایم قرار میدیم، کمی که گرم شد کره رو بهش اضافه میکنیم تا آب بشه و با موادمون ترکیب بشه. قرار نیست مایع به جوش بیاد، همین که کره داخل حل بشه کفایت میکنه، شعله رو خاموش میکنیم.
  2. حالا میریم سراغ آرد و داخل یک ظرف بزرگ الک میکنیم، بعدش خمیر مایه فوری، شکر و نمک رو بهش اضافه میکنیم و همه رو با هم مخلوط میکنیم.
  3. مایع رو به ظرف اضافه میکنیم و با همزن دستی به آرومی هم میزنیم تا مواد با هم مخلوط بشن. وقتی آرد رطوبت رو به خودش گرفت، تخم مرغ رو داخل بشکنید و با دست شروع کنید به ورز دادن خمیر. این کار رو باید حدود 10 دقیقه ادامه بدید. فقط دقت کنید که اگه احساس کردید خمیر به دستتون میچسبه، آرد بهش اضافه کنید تا جایی که دیگه چسبندگیشو از دست بده.
  4. کار ورز دادن که تموم شد، باید به خمیر استراحت بدیم. یک حوله یا پارچه تمیز رو مرطوب کنید و روی ظرف قرار بدید و در دمای محیط بهش استراحت بدید به مدت 15 دقیقه.
  5. کار آماده کردن خمیر به پایان رسید. مرحله بعد چونه گرفتن و پخت نان فانتزی هست. با مقدار خمیری که ما درست کردیم میتونیم 16 تا نان فانتزی درست کنیم. روی یک سطح صاف آرد بریزید و خمیر رو بطور یکدست روش پهن کنید.(نیاز نیست خمیر رو نازک کنید، فقط یکدست باشه چون میخوایم برش بدیم و چونه های هم اندازه بگیریم.)
  6. خمیر رو با چاقو یا کاردک به دو قسمت مساوی تقسیم میکنیم. حالا هر قسمت رو دو نیم میکنیم و این کار رو دو بار دیگه تکرار میکنیم تا در نهایت خمیر 16 تکه شده باشه. بعد خمیر رو با دست به شکل گرد چونه میگیریم و 5 دقیقه هم بهشون استراحت میدیم.دستور تهیه نان فانتزی خانگی برای ساندویج و برگر
  7. چونه هایی رو که گرفتیم با وردنه به شکل مربعی با ابعاد تقریبی 15 سانت باز میکنیم. بعدش خمیر رو رول میکنیم و دو طرف انتهایی خمیر رول شده رو به سمت داخل جمع میکنیم. اینطوری خمیر استوانه‌ای به شکل نان ساندویچی خواهیم داشت. این کار رو برای 7 چونه دیگه هم تکرار میکنیم.خمیرها رو داخل سینی فر بچینید و از اونجای که خمیرها حسابی پف خواهند کرد، فاصله مناسبی بین خمیرها بذارید. روی سینی رو بپوشونید و در دمای محیط بین 60 تا 90 دقیقه بهش استراحت بدید تا خمیر ور بیاد و آماده بشه. (سایزش تقریبا دو برابر میشه)
    فر رو 15 دقیقه قبل از اتمام زمان استراحت خمیر با دمای 200 درجه سانتی گراد روشن کنید تا داغ بشه.
  8. اگر تمایل داشته باشید میتونید با فرچه کمی روی سطح خمیر شیر بمالید و بعد کنجد، سیاه دانه، خشخاش یا دانه های نمک دریا روی نان بریزید.
    کارمون تمومه و فقط باید نان رو برای پخت به داخل فر انتقال بدید ، 12 تا 15 دقیقه طول میکشه تا نان بپزه و روی سطحش طلایی بشه.
    بعد از اتمام پخت باید به نان استراحت بدید تا حرارتش گرفته بشه. اگه میخواید سطح نان نرم باشه، در زمان استراحت یک فویل آلومینیومی روی سینی قرار بدید. (نیاز نیست دور سینی کیپ کنید، فقط میخوایم رطوبت داخل سینی حفظ بشه و راه تبادل هوا باید وجود داشته باشه.)

چند نکته برای تهیه نان ساندویچی

  • موقعی که میخواید به خمیر استراحت نهایی رو بدید، حتما نان رو باید داخل سینی فر بچینید، چون بعد از پف کردن دیگه نباید جابجا بشه. (پفش میخوابه و از ریخت میفته کلا)
  • میتونید کلا آب رو حذف کنید و بجاش از شیر استفاده کنید. مزه و بافت عالی خواهد داشت.
  • داخل خمیر میتونید از مواد مختلفی استفاده کنید تا نان طعم دار تهیه کنید. مثلا پنیر چدار، پنیر پیتزا، انواع میوه های خشک و تازه، پیاز سرخ شده، زیتون اسلایس شده، گوجه خشک، سبزیجات معطر و…

تاریخچه نان فانتزی

تاریخچه نان فانتزی برمیگرده به قرن 19 میلادی، زمانیکه مردم اروپا به دنبال نان هایی با طعم و بافت جدید بودن. با پیشرفت فناوری و صنعت، تولید نان دستخوش تغییر شد و به تدریج نان های جدید و امروزی شکل گرفتند. خواستگاه نان فانتزی کشورهای اروپایی، به ویژه فرانسه محسوب میشه که نانوایی‌های مدرن شروع به تولید نان های حجیم با شکل و اندازه های جدید کردند.

نان فانتزی برای اولین بار در دهه 50 خورشیدی وارد ایران شد جاییکه نانوایی‌های مدرن در شهرهای بزرگ شروع به تولید نان به شکل صنعتی کردند. با گذشت زمان، نان فانتزی محبوبیت و رواج پیدا کرد و امروزه یکی از محبوب ترین نان‌ها در کشور به حساب میاد.

انواع نان فانتزی

نان فانتزی انواع مختلفی داره و با اشکال متنوعی تهیه میشه. نان باگت، همبرگری، نان تست، کروسان، انواع نان شیرمال و…
معمولا چیزی که در ایران به نام نان فانتزی شناخته میشه، همون نان باگت هست با ابعاد کوچکتر که برای تهیه ساندویچ استفاده میشه.


نان فانتزی دارای فواید و مضرات مختلفی هست و معمولا توصیه میشه که برای مصرف روتین روزانه از نان‌های سنتی استفاده کنید. در ادامه نگاهی داریم به مهمترین فواید و مضرات نان فانتزی :

فواید نان ساندویچی

  • منبع خوبی از کربوهیدرات که برای تامین انرژی مورد نیاز بدن لازم هست
  • حاوی مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و منیزیم (البته به مقدار کم و جزئی)

مهمترین مضرات نان‌های فانتزی

  • مقادیر زیادی کالری و چربی دارد
  • معمولا حاوی افزودنی‌هایی هستند که اصلا برای سلامت مناسب نیستند
  • برای افرادی که ناراحتی معده دارند مشکل ساز میشود

بازدید : 97 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.