کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای بادمجان

طرز تهیه مربای بادمجان

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 60 دقیقه

اگر به دنبال تهیه یک مربای جدید و خوشمزه هستید، کوک یاب مربای بادمجان رو به شما پیشنهاد میکنه! طعم جدید، ظاهری زیبا و دستور تهیه ساده از ویژگی‌های مهم این مرباست.

مواد لازم برای تهیه مربای بادمجان

  • بادمجان قلمی نیم کیلوگرم
  • شکر 400 گرم
  • چوب دارچین یک تکه
  • دانه هل 3 عدد
  • نصف استکان زعفران دم کرده
  • یک عدد لیموترش تازه

امروز با دستور تهیه یه نوع مربای جدید و تا حدودی عجیب در خدمتتون هستیم! مربای بادمجان در بعضی از نقاط کشورمون تهیه میشه و طرفدارای خاص خودش رو هم داره. اگه دنبال یک طعم جدید برای صبحانه یا ویان وعده هستید، این مربا میتونه یک انتخاب عالی برای شما باشه. این رو هم بگم که تصوراتتون از بادمجان رو باید کلا کنار بگذارید، محصول نهایی اصلا طعمی که از این گیاه میشناسیم رو نداره و درواقع اگه ندونیم چیزی که داریم میخوریم بادمجونه، احتمالا اصلا متوجهش نمیشیم! با دستور تهیه مربای بادمجان همراه مجله آشپزی کوک یاب باشید.

طرز تهیه مربای بادمجان خوشمزه و شفاف خانگی

  1. کارمون رو با تمیز کردن بادمجانها شروع میکنیم. برای اینکار ابتدا کلاهک بالای بادمجان رو مرتب میکنیم (شاخک بالای بادجان رو جدا میکنیم طوریکه حدود یک سانتیمتر ازش باقی بمونه. قسمت زیری کلاهک رو هم یکدست میکنیم.) تصاویر رو که ببینید متوجه میشید. بعدش باید یک شکاف طولی وسط بادمجان ایجاد کنیم، چون میخوایم تلخی بادمجان گرفته بشه و زهرآبش بیرون بره.طرز تهیه مربای بادمجان خوشمزه و شفاف خانگی
  2. یک قابلمه برداشته و داخلش رو تا نصف آب میریزیم و روی حرارت قرار میدیم تا آب جوش بیاد. حالا بادمجان ها رو داخل آب جوش قرار میدیم و به مدت 8 دقیقه اجازه میدیم تا بخوبی بپزه. اینطوری هم تلخی بادمجان ازش خارج میشه و هم بادمجام مراحل پختش رو طی میکنه. بعد از گذشت 8 دقیقه، بادمجونها رو آبکش میکنیم و یه دور با آب ولرم آبکشی میکنیم. بعدش هم داخل آبکش به مدت نیم ساعت استراحت میدیم تا آب اضافی از بادمجانها خارج بشه. (یکمم با دست فشار بدید تا قشنگ آب ازش خارج بشه که مربا خراب نشه.)
  3. داخل یک قابلمه تمیز 400 گرم شکر و نیم لیتر آب ریخته و روی حرارت قرار میدیم. به آرامی هم میزنیم تا شکر و آب با هم ترکیب بشن. بعدش چوب دارچین و دانه های هل رو به ترکیبمون اضافه میکنیم. حالا نوبت اضافه کردن بادمجان هاست. (آب اضافی بادمجان ها رو دور بریزید.)
  4. با حرارت خیلی ملایم، 30 دقیقه زمان میدیم تا شهد به خورد بادمجان رفته و به غلظت کافی برسه. در این مرحله نصف استکان زعفران دم‌کرده و آب لیمو ترش  رو به مربای بادمجان اضافه میکنیم. وقتی لیمو ترش رو ریختیم داخل مواد، مربا شروع میکنه به کف کردن که باید کف ها رو جدا کنیم و دور بریزیم. بعدش درب قابلمه رو میبندیم و اجازه میدیم 10 دقیقه مربا حرارت ببینه.
  5. بعد از گذشت 10 دقیقه، یک قاشق از شهد مربا رو جدا کنید و اجازه بدید خنک بشه. بعدش میزان غلظتش رو چک کنید، اگه حالت روان و آبکی داشت، باید اینقدر روی شعله قرار بدید تا به غلظت کافی برسه. وقتی غلظت مربای بادمجان اوکی شد، کار تمومه. از روی حرارت بردارید، چوب دارچین و هل رو جدا کرده و اجازه بدید مربا کاملا خنک بشه و بعدش داخل شیشه یا ظرف مورد بریزید.

چند نکته برای تهیه مربای بادمجان خوشمزه

  • برای درست کردن این مربا، سعی کنید از بادجان های قلمی و کوچک استفاده کنید. هرچقد بادمجان کوچکتر باشه، بافت و مزه بهتری داره و در ضمن دانه کمتری هم داره و موقع مصرف لطیف تر به دهن میاد.
  • میتونید در حین مراحل پخت، یک قاشق غذاخوری سیاه دانه به مربا اضافه کنید تا طعم و شکل بهتری داشته باشید.
  • یکی دیگه از افزودنی های عالی برای تهیه این مربا، گلاب هست. سه قاشق غذاخوری گلاب به مربا اضافه کنید تا عطر دلنشین گلاب با هل ترکیب بشه و مربای بادمجان خوش عطرتری داشته باشیم.

مهمترین خواص بادمجان

همونطور که قبلا هم اشاره کرده بودم، مربا بخاطر شکل پخت و شکر فراوانی که داره، تقریبا هیچ خاصیتی نداره! حالا فرقی هم نداره مربای بادمجون باشه یا مربای خیار یا مربای کرنبری. بخاطر پخت میوه و ترکیبش با شکر زیاد، چیزی جز کالری بالا و اثر سیرکنندگی گیر بدنمون نمیاد! اما بهرحال در ادامه به بعضی از خواص مهم خود گیاه بادمجان اشاره کریدم :

بادمجان حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان مهم شناخته می‌شود. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و از بدن در مقابل برخی از بیماری‌ها محافظت میکنه. همچنین این گیاه حاوی مقدار زیادی فیبر است که موجب بهبود سلامت دستگاه گوارش میشود. بعلاوه مقادیر قابل توجهی مواد معدنی از جمله پتاسیم، مس، آهن و منگنز دارد که برای حفظ سلامت استخوان، فعالیت عضلانی، و سایر فرآیندهای بیولوژیکی بدن ضروری هستند.

بازدید : 93 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.