کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای خیار

طرز تهیه مربای خیار

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 150 دقیقه

اگه برای اولین بار هست که با مربای خیار مواجه میشید شاید اصلا براتون خوش‌آیند نباشه! در واقع بیشتر ما ایرانی ها اصلا خیار رو به عنوان یک میوه نمیشناسیم و بیشتر اون رو با عنوان یک چاشنی برای غذا، سالاد و یا خیارشور بیاد میاریم! تملم تصورات و پیش داوری ها رو بریزید دور! […]

مواد لازم برای تهیه مربای خیار

  • خیار قلمی یک کیلوگرم
  • شکر یک کیلوگرم
  • گلاب چهار قاشق غاخوری
  • آهنک آشپزی سه قاشق غذاخوری
  • یک عدد لیمو ترش تازه

اگه برای اولین بار هست که با مربای خیار مواجه میشید شاید اصلا براتون خوش‌آیند نباشه! در واقع بیشتر ما ایرانی ها اصلا خیار رو به عنوان یک میوه نمیشناسیم و بیشتر اون رو با عنوان یک چاشنی برای غذا، سالاد و یا خیارشور بیاد میاریم! تملم تصورات و پیش داوری ها رو بریزید دور! چون امروز قراره با دستور درست کردن مربا خیار در خدمتتون باشیم که از طعمش شگفت زده خواهید شد.

درواقع شکل و مزه این مربا اصلا شباهتی به خیار نداره و اگه ندونید این مربا چطور و از چه نوع گیاهی تهیه شده، امکان نداره متوجه بشید که خیار ماده اصلی این مرباست.

دستور تهیه مربای خیار خوشمزه در منزل

  1. برای شروع دو لیتر آب سرد رو با 3 قاشق غذاخوری آهک مخلوط میکنیم و کمی هم میزنیم. بعدش به مدت نیم ساعت بی حرکت میزاریم تا آهک ته‌نشین بشه. بعدش حدود یک لیتر از آب آهکی رو جدا میکنیم. این کار رو طوری انجام میدیم که آهنک ته‌نشین شده بالا نیاد. باقی آب و آهک رو هم نیازی نداریم و میتونیم برای داخل گلدان بریزیم برای تقویت گل و گیاه.
  2. در ادامه خیار ها رو میشوریم و با یک چاقو یا پوست کن میوه، اونها رو به شکل نواری برش نازک طولی میزنیم.(یا قطر کم شبیه مثلا ورقه های کالباس)
    بعدش ورقه ها رو شبیه گل دور همدیگه میپیچیم و با خلال دندان فیکس میکنیم. حالا داخل آب آهکی قرار میدیم و به مدت 12 ساعت بهش فرصت میدیم تا شکلش تثبیت بشه.
  3. بعد از گذشت 12 ساعت، خیار رو خارج میکنیم و چندبار با آب سرد شست میدیم تا بقایای آهک از میوه جدا بشه. (حداقل سه بار آبکش کنید و با آب فراوان خوب بشورید)طرز تهیه مربای خیار به شکل گل رز
  4. چهار لیوان آب رو داخل قابلمه ریخته و شکر رو بهش اضافه میکنیم. روی حرارت ملایم خوب هم میزنیم تا شکر کاملا با آب مخلوط بشه. وقتی شهد مربا به جوش اومد، خیار رو داخل قابلمه میریزیم و حرارت رو کم میکنیم تا بپزه. تقریبا نیم ساعت که گذشت خیار شفاف میشه و رنگ شهد مربا هم سبز مایل به زرد روشن میشه.
  5. کار پخت مربا تقریبا تمومه. برای عطر بهتر 4 قاشق غذاخوری گلاب بهش اضافه میکنیم و یک عدد لیمو ترش تازه رو آب میگیریم و به مربا اضافه میکنیم. به آرامی هم میزنیم و زیر اجاق رو خاموش میکنیم.
  6. چند ساعت زمان میدیم تا مربا کاملا سرد بشه و به دمای محیط برسه. بعدش داخل شیشه مناسب ریخته و داخل یخچال نگهداری میکنیم.

آهک مخصوص آشپزی رو میتونید از فروشگاه‌های لوازم خانگی تهیه کنید. این آهنک با آهک ساختمانی و یا آهکی که برای تقویت گل و گیاه استفاده میشه کاملا متفاوته.

‌چند نکته برای تهیه مربای خیار

  • ما برای تهیه این مربا از آهک بهداشتی استفاده کردیم. آهنک باعث میشه بافت و شکل خیار حفظ بشه. شما میتونید این ماده رو از لیست مواد اولیه حذف کنید، اما شکل مربا متفاوت میشه و خیار داخل مربا کاملا له میشه که البته برای مربا کاملا طبیعی هست.
  • برای درست کردن این مربا میتونید از خیار بصورت ورقه‌ای، اسلایسی و یا رنده شده استفاده کنید. بعلاوه اگه خیار ریز (خیار مخصوص خیارشور) در اختیار دارید، میتونید بصورت درسته و کامل مربا کنید. (فقط انتهای خیار رو بگیرید که جلوی تلخی مربا گرفته بشه.)
  • اگر دوست داشتید میتونید موقع درست کردن این مربا، به مقدار مساوی با خیار از هویج هم استفاده کنید. هویج رو پوست بگیرید و خوب تمیز کنید. بهتره برای تهیه مربا هویج و خیار، هر دو رو به شکل رنده شده استفاده کنید.
  • برای طعم بهتر میتونید از سیاه دانه هم استفاده کنید. فقط برای اینکه مربا کدر نشه، اول سیاه دانه رو داخل آب گرم حدود نیم ساعت خیس بدید. بعدش چندبار آبش رو عوض کنید تا کثیفی و گرد و خاک رو کاملا ازش جدا کنید. 10 دقیقه بعد از اینکه خیار رو ارد شهد کردید، به مربا اضافه کنید و باقی مراحل رو دنبال کنید.
  • زنجبیل تازه هم میتونه عطر و طعم بهتری به مربای شما اضافه کنه. یک عدد زنجبیل رو پوست بگیرید و به تکه های درشت تقسیم کنید. به شهد مربا اضافه کنید و در پایان کار زنجبیل رو دور بریزید. عصاره زنجبیل داخل مربا مخلوط شده و عطر و طعم بینظیری به مربا میده.

بازدید : 156 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.