کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای قیسی

طرز تهیه مربای قیسی

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 75 دقیقه

دستور تهیه مربای برگه زردآلو (مربای قیسی) خانگی با کیفیت و عطر عالی. برگه های زردآلو دارای فیبر زیادی هستن و به سلامت دستگاه گوارش کمک میکنن و این فیبر داخل مربای قیسی حفظ میشه.

مواد لازم برای تهیه مربای قیسی

  • قیسی/ برگه زردآلو نیم کیلوگرم
  • شکر نیم کیلو گرم
  • زعفران نصف استکان
  • دانه هل 5 عدد
  • لیموترش یک عدد (یا آبلیمو یک قاشق غذاخوری)

قیسی یکی از تنقلات سنتی و سالم ما ایرانیهاست که در بسیاری از سوپر مارکت‌ها، مراکز فروش خشکبار و حتی عطاری ها پیدا میشه. امروز میخوایم با دستور تهیه یک مربای مقوی و خوشمزه با استفاده از برگه زردآلو (قیسی) در خدمت شما باشیم. با مجله آشپزی و شیرینی پزی کوک‌یاب همراه باشید.طرز تهیه مربای قیسی

طرز تهیه مربای قیسی خانگی

  1. ابتدا باید برگه های زردآلو رو بخوبی بشوییم تا گرد و خاک چسبیده به برگه ها از بین بره. بعدش به مدت 30 دقیقه داخل آب سرد خیس میدیم.
  2. یک قابلمه سنگین برداشته و داخلش دو لیوان آب میریزیم و روی حرار قرار میدیم تا به جوش بیاد. بعدش برگه های زرد آلو رو آبکش میکنیم و به قابلمه انتقال میدیم تا حدود 7 تا 10 دقیقه جوش بخورن تا کاملا نرم بشن.
  3. شعله رو کم میکنیم و شکر رو به قابلمه اضافه میکنیم. با ملاقه چوبی کمی مربا رو هم میزنیم تا مواد بخوبی با هم ترکیب بشن. از اینجا به بعد نیم ساعت زمان میدیم تا مربا کمی سبک بشه و آب اضافی تبخیر بشه. هر چند دقیقه یکبار هم مربا رو هم میزنیم تا ته نگیره.
  4. بعد از گذشت نیم ساعت، نصف استکان زعفران دم کرده رو به مربا اضافه میکنیم تا خوشرنگ بشه. 5 دانه هل هم داشتیم که همونطوری درسته به مربا اضافه میکنیم تا عطر و طعمش وارد مربا بشه. 10 دقیقه دیگه که گذشت، آب لیموترش رو به مربا اضافه میکنیم که هم به ماندگاری مربا کمک میکنه و هم از شکرک زدن مربا جلوگیری میکنه.
  5. تا اینجا باید مربا به غلظت و قوام کافی رسیده باشه. یک قاشق از شهد مربا رو از قابلمه برمیداریم و اجازه میدیم خنک بشه. اگه غلیظ بود که کار تمومه ولی اگه آبکی و شل بود باید بازم بهش زمان بدید تا با حرارت ملایم به غلظت دلخواه شما برسه.
  6. در انتها دانه های هل رو جدا کرده و مربا رو داخل شیشه های خشک و تمیز ریخته و آماده مصرف هست.طرز تهیه مربای قیسی خانگی

مهمترین خواص قیسی برای بدن

قیسی یا همون برگ زردآلو حاوی مقادیر قابل توجهی مواد معدنی مورد نیاز بدن ماست که شامل پتاسیم، کلسیم، فسفر و آهن میشه. این ماده غذایی ارزشمند همچنین انواع ویتامین شامل ئیتامین A، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B1, B2, B3 و B6 رو در خودش داره.

قیسی میزان قابل توجهی فیبر داره و همین امر موجب کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش بدن ما میشه. فیبر موجود در این ماده غذایی، میتونه به سرعت یبوست رو رفع کنه و به همین دلیل افرادی که دچار مشکل یبوست هستن، به هیچ وجه نباید مصرف برگه زردآلو رو از یاد ببرن.مهمترین خواص قیسی برای بدن

سایر خواص مهم قیسی

  • پیشگیری از سرطان ریه و کاهش سرفه های خشک فصلی
  • پیشگیری از بروز بیماری های کبدی نظیر کبد چرب / تسریع دفع مواد زائد از بدن و سم زدایی از کبد
  • افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون / کمک به کنترل فشار خون بالا
  • تامین بخش زیادی از مواد معدنی مورد نیاز بدن در دوران بارداری

بازدید : 166 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.