کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه شیرینی برنجی قزوینی

طرز تهیه شیرینی برنجی قزوینی

  • متوسط
  • متوسط
  • 6 نفر
  • 60 دقیقه

شیرینی برنجی قزوین یکی از لذیذیترین شیرینی های ایام نوروز است که بسیار محبوب و پرطرفداره این شیرینی خوشمزه علاوه بر طعم عالی ظاهری بسیار شیک و مجلسی دارد که بهترین گزینه برای پذیرایی از مهمان ها میباشد شما میتوانید به راحتی شیرینی برنجی را در منزل تهیه نمایید و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی برنجی قزوینی

  • آرد برنج : 250 گرم
  • پودر قند : 70 گرم
  • روغن جامد : 125 گرم
  • پودر هل : 1/2 قاشق چایخوری
  • گلاب : 2 قاشق چایخوری
  • تخم مرغ : 1 عدد
  • زعفران دم کرده : به میزان لازم
  • تخم خرفه : به میزان لازم

شیرینی برنجی یکی از سوغاتی های اصلی استان قزوین است به دلیل حساس بودن خمیر آن ، به نام عروس شیرینی ها معروف است. برای تهیه این شیرینی نوع آرد برنج بسیار مهم است چراکه اگر شما از آرد برنج الک نشده استفاده کنید و به نوعی آرد شما دارای خرده های درشت برنج باشد نتیجه مطلوبی بهمراه ندارد و شیرینی ترد نخواهد شود. این دسر خوشمزه بسیار محبوب است و طرفداران خاص خود را دارد و یکی از شیرینی های اصیل ایام نوروزی محسوب میشود که در تمام ایران شناخته شده است. با دستور شیرینی برنجی تا پایان با کوک یاب همراه باشید.

طرز تهیه شیرینی برنجی قزوینی در خانه

طرز تهیه شیرینی برنجی خانگی قزوینی

برای تهیه این شیرینی خانگی باید روغن جامد را درون یک کاسه بریزید و به روش غیر مستقیم روی حرارت کتری قرار دهید وقتی که کره آب شد از روی کتری بردارید لازم نیست زیاد دمای روغن بالا برود.

پودر قند را 2 مرتبه از الک رد کنید تا یکدست شود سپس به روغن اضافه کنید و با همزن دستی مواد را با هم ترکیب کنید بهتر است برای تهیه این شیرینی از همزن برقی استفاده نکنید.

در این مرحله زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کرده زرده را به طور کامل به مواد اضافه کنید سپس فقط یک سوم از سفیده را درون ظرف بریزید.

بعد از اینکه مواد را مخلوط کردید میتوانید پودر هل و آرد برنج را به بقیه مواد اضافه کنید سپس همه مواد را با دست هم بزنید تا حالت خمیری و منسجم به خود بگیرد.

در ادامه گلاب را قاشق قاشق اضافه کنید نکته اساسی شیرینی برنجی در این است که اگر میزان گلاب زیاد باشد باعث سفتی این شیرینی میشود به همین دلیل گلاب را کم کم بریزید برای آرد برنج مرغوب 2 قاشق گلاب کفایت میکند.

به خمیر زعفران دم کرده اضافه کنید تا رنگ بگیرد سپس دوباره با دست ورز داده و داخل یک کیسه فریزر بگذارید و هوای آن را کاملا خارج کرده و برای 12 ساعت اجازه دهید خارج از یخچال در محیط آشپزخانه استراحت کند.

فر را روی 150 درجه سانتیگراد تنظیم کرده و سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید سپس کمی از خمیر بردارید با مهر یا قالب روی شیرینی نقش دهید و روی سینی بچینید.

هنگامی که این کار را برای تمام خمیر انجام دادید کمی روی شیرینی تخم خرفه بپاشد و برای 20 تا 25 دقیقه درون فر قرار دهید تا پخته شود.

بعد از گذشت این زمان سینی را از فر خارج کرده و منتظر بمانید تا کاملا خنک شود سپس از روی کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف مناسب سرو نمایید.

 

بازدید : 542 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.