کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای گل محمدی

طرز تهیه مربای گل محمدی

  • اقتصادی
  • متوسط
  • - نفر
  • 75 دقیقه

امروز و در این مطلب از سایت آشپزی و شیرینی پزی کوک‌یاب، با دستور تهیه مربای گل محمدی در خدمت شما هستیم. گلبرگهای گل محمدی هم بسیار خوش عطر هستن و هم پرخاصیت. در فرآیند تهیه مربا و شربت گل محمدی، آنتی اکسیدان های این گیاه آزاد میشن و با وجود اینکه شربت/مربا مقدار قابل […]

مواد لازم برای تهیه مربای گل محمدی

  • گلبرگ پاک شده گل محمدی 2 لیوان (فشرده)
  • شکر دو لیوان
  • لیموترش یک عدد (یا آبلیمو یک قاشق غذاخوری)

امروز و در این مطلب از سایت آشپزی و شیرینی پزی کوک‌یاب، با دستور تهیه مربای گل محمدی در خدمت شما هستیم. گلبرگهای گل محمدی هم بسیار خوش عطر هستن و هم پرخاصیت. در فرآیند تهیه مربا و شربت گل محمدی، آنتی اکسیدان های این گیاه آزاد میشن و با وجود اینکه شربت/مربا مقدار قابل توجهی شکر داره، اما فواید این گلبرگها همچنان برای بدن مفید و قابل جذب هستند!

مربای گل محمدی عطر فوق‌العاده خوبی هم داره و شما میتونید با تنها چند قاشق از مربای گل محمدی، به هر نوع دسر، کیک یا شیرینی عطر و مزه جدید تزریق کنید.

دستور تهیه مربای گل محمدی خانگی با بهترین عطر و رنگ و مزه

  1. ابتدا باید گلبرگها رو از قسمتهای دیگه (کاسبرگ، ساقه و…)جدا کنیم. بعدش اونها رو در یک کاسه بزرگ ریخته و به اندازه کافی آب سرد داخل کاسه میریزیم طوریکه گلبرگها زیر آب باشن. اجازه میدیم به مدت 15 تا 20 دقیقه گلبرگ ها در آب خیس بخورن تا کثیفی‌های خشک شده نرم تر بشن و راحت‌تر تمیز بشن. بعدش گل‌ها رو با آب سرد کامل بشورید.
    اگر گلبرگ های شما خیلی کم رنگ باشن و دوست دارید مربایی که درست میکنید صورتی تیره بشه، می تونید چند قطره رنگ خوراکی قرمز بهش اضافه کنید.دستور تهیه مربای گل محمدی خانگی با بهترین عطر و رنگ و مزه
  2. تهیه شهد مربای گل محمدی
    آب و شکر رو داخل یک قابلمه استیل یا مسی ریخته و روی حرارت قرار بدید تا بخوبی با هم دیگه ترکیب بشن. تقریبا 10 دقیقه طول میکشه تا شکر بخوبی با آب مخلوط و یکدست بشه.تهیه شهد مربای گل محمدی
  3. گلبرگ‌های گل محمدی رو آبکش کنید و اجازه بدید تا کاملا خشک بشن. میتونید از یک پارچه تمیز هم استفاده کنید. حالا برای تهیه مربای گل محمدی باید گلبرگها رو به شهد مربا اضافه کنیم. از اینجا به بعد حرارت رو کم میکنیم و چیزی حدود 30 تا 45 دقیقه زمان میدیم تا گل محمدی بپزه و رنگ آزاد کنه. تو این مدت غلظت مربا هم به حد کافی میرسه.
  4. ده دقیقه پیش از پایان کار باید آب یک عدد لیمو ترش رو به مربا اضافه کنیم و بعدش دیگه کار تمومه.
    مربای گل محمدی خوش عطر و خوشرنگمون حاضر هست. اجازه میدیم تا سرد بشه و بعدش داخل شیشه مناسب ریخته و میتونیم تا 6 ماه داخل یخچال ازش نگهداری کنیم.دستور تهیه مربای گل محمدی با گل محمدی خشک شده

دستور تهیه مربای گل محمدی با گل محمدی خشک شده

شما میتونید از گلبرگ های گل محمدی خشک شده هم برای این دستور استفاده کنید. با این حال، توجه داشته باشید که بخشی از عطر گل در فرآیند خشک شدن از بین میره.گلهای خشک شده رو میتونید از عطاری ها تهیه کنید.

مراحل تهیه مربا هم مشابه گلبرگهای تازه هست، فقط یک روز باید گلبرگهای خشک رو داخل آب خیس بدید تا رطوبت و طراوت خودشون رو تا حدودی بازیابی کنن.

درباره گل محمدی

هزاران ساله که گل محمدی در خاورمیانه، بالکان و مصر کشت میشه. گل محمدی در واقع نوعی گل رز هست که گل رنگ صورتی ملایم یا سفید داره و عطر بسیار خوشبو و تندی هم داره که همین ویژگی باعث محبوبیت این میشه. این گیاه در فصل بهار به فراوانی گل میده و البته بعضی از گونه های این گیاه در پاییز هم گلدهی رو تکرار می کنن. از گلبرگ های گل سرخ در انواع سالاد، غذاهای شیرین یا برای تهیه گلاب، روغن گل رز و تهیه مربا استفاده میشه.

همچنین اسانس و روغن خالص گل محمدی (گل سرخ) بسیار با ارزش هست و برای تهیه عطر و ادکلن بسیار پر کاربرد هست. شاید براتون جالب باشه که بدونید روغن گل سرخ با خلوص بالا قیمتی بیشتر از طلا داره!فواید گل محمدی برای سلامتی

فواید گل محمدی برای سلامتی

گلبرگ های گل محمدی حاوی مقادیر قابل توجهی پلی فنول هستن، این آنتی اکسیدان از بدن شما در برابر آسیب‌های سلولی محافظت می کنه. تحقیقات دانشمندان نشون داده که پلی فنول های موجود در این گل، خطر بیماریهای قلبی، دیابت، چاقی و بیماری های شناختی (نظیر زوال عقل و آلزایمر) رو کاهش میده.

گل محمدی میتونه باعث جلوگیری از صعود بخارات معده به مغز بشه، بنابراین به عنوان یک ماده موثر برای بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی، سردرد عصبی و میگرن شناخته میشه. این گیاه همچنین اثرات مثبتی برای رفع حالت تهوع و یبوست در زنان باردار داره.
گل سرخ دارای اثرات آرام بخش، خواب آور است و همچنین تقویت کننده رحم و ملین میباشد.

برای تهیه مربا از چه ماده نگهدارنده‌ای استفاده میکنیم؟

در صنعت خوراک، از مواد نگهدارنده شیمیایی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی استفاده میشه. اما این مواد برای سلامت انسان بسیار مضر هست.
حالا چطوری میتونیم ماندگاری مربای خانگی رو افزایش بدیم؟ با استفاده از اسید سیتریک!

اسید سیتریک باعث افزایش ماندگاری مواد غذایی میشه. اما اگه شما هم دغدغه سلامتی و استفاده از مواد غذایی طبیعی رو دارید باید بدونید که اسید سیتریک بطور طبیعی و خالص در انواع مرکبات بویژه لیمو ترش وجود داره. سال 1784، Carl Wilhelm Scheele، شیمیدان سوئدی-آلمانی، برای اولین بار اسید سیتریک رو بطور طبیعی با از آب لیمو بدست آورد و از اون موقع این ماده به عنوان یک نگهدارنده طبیعی مواد غذایی شناخته میشه.

با این حال، از اونجایی که برای تولید مقدار کمی اسید سیتریک، به لیموی بسیار بسیار زیادی نیاز هست، این شیوه برای استفاده در صنایع غذایی و دارویی قابل استفاده نبود. در اوایل دهه 1990، کمپانی فایزر شروع به تولید اسید سیتریک به صورت مصنوعی از قندها کرد. امروزه این تکنیک به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیره و بسیاری از غذاهای سوپرمارکتی، داروها، مکمل ها و حتی مواد پاک کننده حاوی اسید سیتریک مصنوعی هستن.

بازدید : 55 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.