کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای گلابی

طرز تهیه مربای گلابی

  • متوسط
  • ساده
  • - نفر
  • 120 دقیقه

در این مطلب با دستور تهیه مربای گلابی خانگی خوشمزه و خوشرنگ در خدمت شما هستیم که به سادگی میتوانید با چند قلم مواد اولیه آنها را تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه مربای گلابی

  • گلابی خرد شده یک گیلوگرم
  • شکر یک کیلوگرم
  • لیموترش یک عدد (یا آبلیمو یک قاشق غذاخوری)
  • چوب دارچین یک عدد
  • نصف استکان زعفران دم کرده
  • گلاب 2 قاشق غذاخوری

گلابی یک میوه آبدار پاییزی بسیار خوشمزه و محبوب هست که گونه های مختلفی داره. گلابی‌ای که به طور عموم در بازارهای ایران به فروش میرسه، درواقع گونه اروپایی این میوه هست. گلابی به شکل وحشی در جنگلهای گیلان و مازندران وجود داره که در گیلان به “خوج” و در مازندران به “تلکا” معروف هست. (البته گونه های وحشی تفاوت زیادی در بافت، رنگ و مزه دارن)

میوه گلابی عمر کوتاهی داره و مدت زمان خیلی زیادی قابل نگهداری و انبار کردن نیست، به همین دلیل به شکل نارس از درخت برداشت میشه تا وقتی که به بازار عرضه بشه، رسیده و قابل مصرف شده باشه. تو این مطلب قصد داریم دستور تهیه مربای گلابی رو با شما به اشتراک بگذاریم. با مجله آشپزی و شیرینی پزی کوک‌یاب همراه باشید.دستور پخت مربای گلابی خانگی خوشمزه

دستور پخت مربای گلابی خانگی خوشمزه

ما در این دستور تهیه مربای گلابی، میوه ها را به شکل مکعب‌های ریز کرده‌ایم. شما اگه از گلابی های کوچک و نقلی استفاده میکنید، میتونید میوه رو پوست گرفته و بعد داخلش رو خالی کنید و درسته تبدیل به مربا کنید. با اینکار مربا خوشگل‌تر میشه، اما سرو کردنش سخت‌تر میشه! بهرحال انتخابش با شماست.

  1. شروع کار با شستشوی گلابی ها هست. بعدش پوست میوه رو گرفته و به شکل مکعبهای کوچک (اندازه حبه های قند) برش میزنیم. (یک کیلوگرم میوه پوست گرفته شده نیاز داریم، یعنی تقریبا یک کیلو و 250 گرم گلابی باید داشته باشیم)
  2. یک قابلمه مناسب برداشته و دو لیوان (معادل تقریبا 800 سی سی) آب به همراه شکر، دارچین و گلابی ها رو داخلش میریزیم و روی شعله گاز قرار میدیم. پخت گلابی کمی طول میکشه، بنابراین با همون شعله کم حدود 90 دقیقه زمان به گلابی ها میدیم تا بخوبی بپزن. در این بین زیاد نیازی نیست مربا رو هم بزنید، یکی دو بار با ملاقه چوبی اونها رو هم بزنید کافیه.
    فقط یادتون نره که نیم ساعت اول، هر 10 دقیقه یکبار، کف جمع شده روی سطح مربا رو جمع کنید و دور بریزید.
  3. بعد از گذشت 90 دقیقه، شهد مربا باید غلظت کافی رو بدست آورده باشه، حالا زعفران دم کرده و آب لیموترش رو به مربا اضافه میکنیم و اجازه میدیم 10 دقیقه دیگه مربا روی حرارت بمونه.
  4. یک قاشق از مربای گلابی رو جدا کرده و اجازه میدیم تا سرد بشه، اگه شهد غلظت مورد نظر شما رو پیدا کرده بود، زیر اجاق رو خاموش کنید. در غیر اینصورت با همون حرارت کم، پخت مربا رو ادامه بدید تا به قوام مد نظر شما برسه.
  5. 3 ساعت مربا رو به حال خودش رها کنید تا کاملا به دمای محیط برسه، بعدش داخل شیشه های تمیز و خشک ریخته و حالا میتونید تا مدتها این مربا رو داخل یخچال نگهداری کنید.

فوت و فن مربای گلابی

  • در هنگام پخت مربا، درب قابلمه رو بگذارید تا رنگ مربا تیره نشه.
  • مربا رو با شعله ملایم بپزید، اینکار باعث میشه کمی مدت زمان پخت افزایش پیدا کنه اما در عوضش رنگ و طعم گلابی حفظ  میشه و مربا شکرک نمیزنه.
  • اگه به عطر و طعم میخک علاقه دارید، میتونید ¼ قاشق چایخوری پودر میخک (آسیاب شده) به مربا اضافه کنید. (این کار رو در همون مرحله دوم انجام بدید)
  • بجای گلابی حبه‌ای، میتونید میوه رو رنده کرده و یا داخل غذاساز خرد کنید. به این ترتیب مارمالاد گلابی خواهید داشت که بافت خمیری و یکدستی ایجاد میشه. فقط اینکه در این حالت باید مقدار آب رو یک و نیم لیوان در نظر بگیرید و زمان پخت رو هم به 45 تا 60 دقیقه کاهش بدید.
  • برای پخت مربا، بهتره از گلابی سبز و نارس استفاده کنید، اگه از گلابی پخته استفاده میکنید، حتما قسمتهای سیاه و کدر میوه رو کاملا با چاقو جدا کنید.

مهمترین خواص میوه گلابی

گلابی یک میوه بسیار پرخاصیت محسوب میشه که مقادیر قابل توجهی فیبر، پتاسیم، کربوهیدرات، کلسیم، منیزیم، فسفر و آهن داره. 100 گرم گلابی تقریبا 57 کیلوکالری انرژی و 10 گرم قند داره. همچنین این میوه مقادیر ناچیزی پروتئین و چربی هم داره.

گلابی انواع ویتامین از جمله ویتامین C، ویتامین B1،B2،B3،B6،B9،B12، ویتامین A و ویتامین D رو هم به مقدار قابل توجهی در خودش داره.

بازدید : 39 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.