کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای دست بودا

طرز تهیه مربای دست بودا

  • متوسط
  • ساده
  • - نفر
  • 80 دقیقه

آموزش تهیه مربا از میوه دست بودا. یک مربای خوشرنگ و بسیار خوش عطر از میوه ای جدید و کمیاب

مواد لازم برای تهیه مربای دست بودا

  • میوه دست بودا 2 عدد
  • لیموترش تازه زرد 2 عدد
  • شکر 3 پیمانه (حدود نیم کیلوگرم)

در این مطلب از سایت کوکیاب قراره با استفاده از یک میوه عجیب و غریب، یک مربای خوشمزه تهیه کنیم✌️ مربای دست بودا!

دست بودا یا انگشت بودا یک میوه کمتر شناخته شده ولی بسیار مقوی هست که میتونید برای تهیه مربا ازش استفاده کنید. این میوه بافت و شکلی شبیه به بالنگ داره، فاقد هسته بوده و بافتش هم لطیف و ترد هست. براحتی میتونید بفهمید این میوه اسمش رو کجا آورده! شکل غیرعادی این میوه که تداعی کننده انگشتان بلند و باریکی هست که از بدنه زرد رنگ میوه بیرون زده! (البته بیشتر شبیه انگشتای جادوگر هست تا بودا! البته خدا میدونه ما که انگشتای بودا رو ندیدیم چه شکلی بوده)میوه دست بودا - میوه انگشت بودا

از دیگر ویژگی های بارز این میوه، رایحه دلپذیرش هست که ترکیبی از عطر لیمو و گل رز در خودش داره.

دستور تهیه مربای دست بودا

  1. در گام اول باید میوه رو بخوبی تمیز کنیم. از اونجایی که پوست زمختی داره، بهتره از یک فرچه تمیز برای شستشوی میوه استفاده کنید. برخلاف سایر مرکبات، پوست و گوشت این میوه تلخ نیست و نیازی نیست تلخی اون رو با خیس دادن میوه بگیرید. (تو منابع وب فارسی چندجا خوندم که نوشته بودن باید مثل سایر مرکبات، برای تهیه مربای دست بودا، تلخی میوه رو بگیرید که کاملا اشتباست.)
  2. حالا که میوه شسته شد، باید اون رو به چهار قسمت تقسیم کنیم. اگه قسمت سفید وسط میوه خیلی زیاد و عمیق بود و بافت بیش از حد نرمی داشت، کمی از اون رو جدا کنید و دور بریزید. در غیر اینصورت دست بهش نزنید چراکه این قسمت حاوی پکتین هست که به ژله شدن مربای ما کمک میکنه. حالا میوه دست بودا رو به شکل حلقه های نازک نیم سانتی برش میزنیم و کنار میذاریم.
  3. دوتا لیمو ترش بزرگ زرد داشتیم. چهارخاج مکنیم و هسته ها رو ازش خارج میکنیم و به دست بودا اضافه میکنیم.
  4. تمام میوه ها رو همراه 2 لیوان آب و شکر داخل یک قابلمه استیل یا مسی ریخته و روی حرارت قرار میدیم. شعله گاز رو زیاد میکنیم تا مواد داخل قابلمه به جوش بیان و بعد حرارت رو کم میکنیم.
    مربا رو به مدت 45 تا 60 دقیقه بجوشونید. (کلا تا زمانی که حجم مواد قابلمه نصف بشه) تو این مدت هر از گاهی مربا رو هم بزنید تا ته نگیره و مربا یکدست بپزه.
  5. یک قاشق از مربا بردارید و اجازه بدید خنک بشه، اگه غلظت کافی بود و حالت چسبناک و ژله ای داشت، میتونید زیر قابلمه رو خاموش کنید. در غیر اینصورت پخت مربا رو ادامه بدید تا به قوام کافی برسه.
  6. در پایان چند ساعت اجازه بدید مربا خنک بشه و بعد داخل شیشه مناسب ریخته و حالا میتونید تا 6 ماه داخل یخچال نگهداری کنید.

آشنایی با مهمترین خواص میوه دست بودا

دست بودا یک میوه بومی جنوب شرقی آسیاست که البته در کشورهای آمریکایی و اروپایی هم جای خودش رو باز کرده. این میوه برای خام خواری مناسب نیست، اما به شکل مربا، مارمالاد، شربت و… میتونید اون رو تهیه و مصرف کنید. در ادامه نگاهی داریم به مهمترین خواص این میوه شگفت انگیز و متفاوت.

  • دست بودا برای تسکین درد مفید است. این میوه حاوی ترکیبات آلی زیادی نظیر لیمونین ، کومارین ، برگاپتین و دیوسمین است که منجر به کاهش درد میشوند. این ترکیبات به کاهش عفونت، التهاب، تورم و… نیز کمک میکند.
  • کمک به بهبود عملکرد دستگاه تنفسی. دست بودا عطر بسیار مطبوع و دلنشینی دارد. تنفس عطر این میوه، عملکرد دستگاه تنفسی شما را بهبود میبخشد. همچنین این میوه حاوی مقادیر ناچیزی الکل هست که میتونه باعث کاهش التهابات حلق بشه و درمان ساده‌ای برای خلط گلو و سرفه های خشک محسوب میشه.
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش. دست بودا التهاب مخاط معده را کاهش میدهد و از این طریق میتواند به بهبود ناراحتی معده ، رفع اسهال ، کاهش نفخ معده و رفع یبوست کمک کند.

این میوه همچنین دارای مقادیر زیادی ویتامین C است که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن میشود. فشار خون را کنترل کرده و گردش جریان خون را تنظیم میکند. آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و مانع از آسیب‌های ناشی از استرس زندگی روزمره میشود. (استرس زیاد در نهایت میتونه باعث ایجاد غدد سرطانی در بدن بشه.)

در کشوهای جنوب و شرق آسیا، دست بودا به عنوان نوعی خوشبوکننده هوای طبیعی استفاده میشه که کل محیط خونه رو معطر میکنه. فقط کافیه یک عدد میوه دست بودا رو کامل یه گوشه از خونه یا آشپزخونه قرار بدید، خیلی سریع متوجه عطر ملایم اما قدرتمندش میشید که کل اتاق رو پر کرده.

بازدید : 305 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.