کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای ولیک سیاه (زالزالک وحشی)

طرز تهیه مربای ولیک سیاه (زالزالک وحشی)

  • متوسط
  • ساده
  • - نفر
  • 60 دقیقه

ولیک سیاه نوعی زالزالک جنگلی هست که با نام سیاه ولیک و زالزالک وحشی هم شناخته میشه. این میوه در جنگلهای مازندران و گیلان بصورت وحشی پیدا میشه. این میوه ابعاد کوچکی نظیر گیلاس مشهدی داره و طعمش هم ترش و شیرین هست. زالزالک وحشی معمولا به عنوان میوه بصورت خام مصرف میشه اما میتونید […]

مواد لازم برای تهیه مربای ولیک سیاه

  • ولیک سیاه (زالزالک وحشی) نیم کیلوگرم
  • شکر نیم کیلوگرم
  • گلاب 1 قاشق غاخوری
  • لیموترش یک عدد (یا آبلیمو یک قاشق غذاخوری)

ولیک سیاه نوعی زالزالک جنگلی هست که با نام سیاه ولیک و زالزالک وحشی هم شناخته میشه. این میوه در جنگلهای مازندران و گیلان بصورت وحشی پیدا میشه. این میوه ابعاد کوچکی نظیر گیلاس مشهدی داره و طعمش هم ترش و شیرین هست. زالزالک وحشی معمولا به عنوان میوه بصورت خام مصرف میشه اما میتونید از این میوه مربا و شربت هم تهیه کنید. در این مطلب قصد داریم شما را با دستور پخت ولیک سیاه آشنا کنیم، با کوک‌یاب همراه باشید.

بافت این مربا کاملا ژله ای هست و رنگش قرمز تیره و شرابی میشه. مزه مربا هم چیزی بین مربای به و مربای سیب هست.دستور پخت مربای ولیک سیاه - زالزالک جنگلی با طعم خوشمزه

دستور پخت مربای ولیک سیاه – زالزالک جنگلی با طعم خوشمزه

  1. ولیک هسته های کوچکی داره و با توجه به ابعاد کوچک میوه و تعداد زیادش، امکان جداکردنشون برای تهیه مربا وجود نداره و از حوصله ما خارجه! بنابراین این میوه رو همراه با هسته‌هاش مربا میکنیم.
  2. ابتدا ولیک های وحشی رو بخوبی شسته و آبکش میکنیم. بعدش به همراه دو لیوان آب داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار میدیم تا به مدت 15 دقیقه جوش بخوره.
  3. حالا از روی حرارت برمیداریم و اجازه میدیم کمی از دما بیفته، اینقدری که دست رو نسوزونه کافیه. آبکش میکنیم و البته آبش رو نگه میداریم، چون برای تهیه مربا بهش نیاز داریم. باید ولیک سیاه رو تا جای ممکن له بکنیم. اگه آبکش با سوراخ های درشت داشته باشیم کارمون ساده میشه. میوه ها رو داخل آبکش ریخته و با پشت قاشق فشار میدیم تا گوشت میوه از سوراخهای آبکش رد بشه و هسته میوه باقی بمونه. وقتی به قدر کافی له شد، آب اضافی رو هم میریزیم روی آبکش تا باقی میوه از سوراخهای آبکش رد بشه و هسته ها جدا بشن.
  4. هرچقدر هم که تلاش کنید نمیتونید تمام هسته ها رو تمیز دربیارید و کمی میوه هدر میره که نباید حساس باشید. همچنین اگه گوشت میوه از آبکش رد نشد، میوه ها رو همونطوری با هسته مربا کنید.
  5. حالا عصاره و پوره میوه رو همراه با شکر داخل قابلمه ریخته و نیم ساعت اجازه میدیم مربای ولیک سیاه حرارت ببینه تا کاملا بپزه. در پایان یک قاشق غذاخوری گلاب و آب لیمو ترش رو بهش اضافه میکنیم و هم میزنیم. پنج دقیقه بعد مربای ما آمادست.
  6. اجازه بدید مربا سرد بشه  بعد داخل ظرف مناسب ریخته و میتونید نوش جان کنید.

خواص میوه ولیک سیاه

ولیک یک میوه کم کالری هست که خواص زیادی در خودش داره. از انواع آنتی اسیدان گرفته تا ویتامین A و B. مصرف این میوه وحشی میتونه به افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن کمک کنه. بعلاوه میتونه برای کنترل کلسترول بد خون، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد قلب مفید باشه.

درمان یبوست ، نفخ و بهبود حرکات روده‌ای از دیگر ویژگی های مثبت ولیک محسوب میشه.

بازدید : 94 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.