کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای لبو

طرز تهیه مربای لبو

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 120 دقیقه

دستور تهیه مربای لبوی خوشرنگ و خوشمزه. بهترین روش تهیه مربای لبو با حفظ رنگ و شفافیت در مجله آشپزی کوک‌یاب

مواد لازم برای تهیه مربای لبو

  • لبو تمیز شده یک کیلوگرم
  • شکر 600 گرم
  • لیموترش یک عدد (یا آبلیمو یک قاشق غذاخوری)
  • گلاب نصف استکان
  • وانیل نوک قاشق چایخوری

امروز با دستور پخت یک مربای بسیار خوشرنگ در خدمت شما هستیم ، مربای لبو. ما تقریبا از هر نوع گیاهی میتونیم مربا درست کنیم، بعضیاشون عجیب غزیب بنظر میرسن و بعضی از مرباها هم همیشه روی سفره های ما بودن. مربای لبو شاید کمتر  به گوش و چشم ما آشنا بیاد، اما هم طعم خوبی داره و هم میتونه کاربرد زیادی در شیرینی پزی داشته باشه و به عنوان لایه میانی یا تزیین انواع پای و کیک و شیرینی مورد استفاده قرار بگیره.دستور پخت مربای لبو (چغندر قرمز) خانگی خوشرنگ و خوشمزه

دستور پخت مربای لبو (چغندر قرمز) خانگی خوشرنگ و خوشمزه

توجه کنید که برای تهیه این مربا نیاز داریم به یک کیلوگرم لبو تمیز شده و پوست گرفته شده.

  1. برای شروع لبوها رو بخوبی شسته و پوست میگیریم. حدود 200 گرم (دوتا لبوی متوسط) رو جدا میکنیم و باقی لبوها رو بشکل نگینی خرد میکنیم. اون دوتا لبو رو که جدا کردیم باید پوره کنیم، حالا یا با غذا ساز یا رنده ریز. پوره لبو برای اینه که شهد مربا حالت ژله ای و پالپی داشته باشه.
  2. خوب، حالا لبوهای رنده شده، دو لیوان آب (حدود 800 سی سی) و تمام شکر رو که معادل 600 گرم بود، داخل قابلمه ریخته و روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار میدیم. به آرامی هم میزنیم تا شکر کاملا با آب ترکیب بشه. بعد از 15 دقیقه، کف روی شهد مربا رو جمع میکنیم و تکه های لبو رو به قابلمه اضافه میکنیم.
  3. زمان پخت اولیه مربای لبو رو 60 دقیقه در نظر میگیریم. بعد از گذشت این زمان، نصف استکان گلاب و نوک قاشق چایخوری وانیل رو به مربا اضافه میکنیم و کمی هم میزنیم. 15 دقیقه زمان میدیم تا عطر گلاب و طعم وانیل به خرد مربا بره.
  4. در پایان آب لیمو ترش رو به مربا اضافه میکنیم تا مانع شکرک زدن مربا در دراز مدت بشه. یک قاشق از شهد مربای لبو برمیداریم و اجازه میدیم خنک بشه. اگه غلظت و قوام کافی رو داشت زیر اجاق گاز رو خاموش میکنیم و چند ساعت فرصت میدیم تا مربا در دمای محیط بمونه و کاملا خنک بشه. مربا رو داخل شیشه تمیز و خشک میریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم.

فوت و فن‌های درست کردن مربای لبو

  • شکل و فرم لبو ها در مربا کاملا سلیقه ای هست. شما میتونید از قالبهای شکلی استفاده کنید. (قلبی، اشکال هندسی و…)
    همچنین در صورت تمایل میتونید کل لبو ها رو با دستگاه غذا ساز پوره کنید تا محصول نهایی مارمالاد بشه.
  • اگه دوست دارید مربا حالت ژله‌ای داشته باشه، یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین رو با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و کمی هم بزنید تا ژلاتین خودشو بگیره. در مرحله سوم، همراه با گلاب به مربای لبو اضافه کنید. بعد از خنک شدن، مربا بافت ژله ای بخودش خواهد گرفت.

مهمترین خواص لبو

لبو یک گیاه بسیار پرخاصیت و مفید هست که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و کالری است. در ادامه نگاهی داریم به مهمترین خواص لبو برای سلامت بدن.

  • منبع ویتامین C:
    لبو حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C است که یک آنتی‌اکسیدان قوی است و در تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت پوست، و افزایش جذب آهن از مواد غذایی مؤثر است.
  • فیبر:
    این سبزی حاوی فیبر مهمی است که می‌تواند در بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کنترل قند خون، و کاهش کلسترول خون کمک کند. همچنین، فیبر می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد و در فرآیند کاهش وزن مؤثر باشد.
  • مواد معدنی:
    لبو حاوی مقدار مناسبی از مواد معدنی از جمله کلسیم، پتاسیم، آهن، و منگنز است. این مواد معدنی برای حفظ سلامت استخوان‌ها، عملکرد عضلات، و فعالیت متابولیک بدن ضروری هستند.
  • ویتامین‌های گروه B:
    لبو شامل ویتامین‌های گروه B نظیر تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، پانتوتنیک اسید (B5)، پیریدوکسین (B6)، و اسید فولیک (B9) است. این ویتامین‌ها نقش مهمی در فرآیندهای متابولیک بدن دارند.
  • آنتی‌اکسیدان‌ها:
    لبو شامل آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر کاروتنوئیدها که می‌توانند در مقابل عوامل آسیب‌زای مرتبط با استرس اکسیداتیو و پیری زودرس مؤثر باشند.
  • پتانسیل کاهنده التهاب:
    برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مواد موجود در لبو ممکن است دارای خصوصیات ضد التهابی باشند که می‌تواند در کاهش التهاب‌های بدن موثر باشد.

بازدید : 66 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.