کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای خوج

طرز تهیه مربای خوج

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 55 دقیقه

مربای خوج! اما خوج اصلا چی هست؟ خوج نوعی گلابی وحشی هست که بیشتر در استانهای شمالی کشور بویژه گیلان کشت میشه. این میوه سبز رنگ هست و شکل ظاهریش چیزی بین گلابی و سیب هست. سطح میوه هم برآمدگی و فرو رفتگی هایی داره و اصلا صاف و صیغلی نیست. پوست میوه خوج سفت […]

مواد لازم برای تهیه مربای خوج

  • میوه خوج پاک شده یک کیلوگرم
  • شکر 600 گرم
  • لیموترش یک عدد (یا آبلیمو یک قاشق غذاخوری)

مربای خوج! اما خوج اصلا چی هست؟ خوج نوعی گلابی وحشی هست که بیشتر در استانهای شمالی کشور بویژه گیلان کشت میشه. این میوه سبز رنگ هست و شکل ظاهریش چیزی بین گلابی و سیب هست. سطح میوه هم برآمدگی و فرو رفتگی هایی داره و اصلا صاف و صیغلی نیست. پوست میوه خوج سفت و زمخت هست و بافت این میوه هم بسیار آبدار و ترد هست. حالا اگه تونستید به این میوه خاص و بسیار خوشمزه دسترسی پیدا کنید، میتونید باهاش یک مربای بسیار خوشمزه تهیه کنید.دستور تهیه مربای خوج خانگی خوشمزه - مربای گلابی جنگلی

دستور تهیه مربای خوج خانگی خوشمزه – مربای گلابی جنگلی

  1. پس از شستن میوه‌های خوج، اول پوستشون رو بگیرید و بعدش با چاقو از وسط نصف کنید. هسته‌ها و قسمتهای سیاه و خراب میوه رو جدا کنید و به قطعاتی با اندازه دلخواه خودتون تقسیم کنید. حالا که کار آماده سازی میوه‌ها تموم شد، باید اونها رو به یک قابلمه منتقل کرده و بعدش هم شکر رو بهش اضافه کنید. کمی مخلوط کنید تا شکر به تمام سطح میوه ها برسه. 3 ساعت بره یخچال برای استراحت.
  2. بعد از گذشت 3 ساعت، رنگ میوه ها کمی تیره شده و آب پس دادن. حالا دو لیوان آب به قابلمه اضافه میکنیم و روی حرارت ملایم میدیم تا شروع کنه به جوشیدن.
    وقتی مربا به جوش اومد، باید تو چند مرحله کف روی سطح مربا رو جمع کنیم. هرازگاهی هم مربای خوج رو هم بزنید که ته نگیره و نسوزه.
  3. تقریبا 45 دقیقه زمان میبره تا شهد مربا به غلظت کافی برسه. تو این مدت رنگ مربا قرمز میشه  تو همین مرلست که باید آب لیموترش رو به مربا اضافه کنیم.
    یک قاشق از مربا بردارید و اجازه بدید خنک بشه. تست کنید و ببینید که غلظت مربا به اندازه مطلوب و مناسب رسیده یا نه. اگه اوکی بود که مربای خوج حاضره و باید شعله رو خاموش کنید.
    اگه نه، اجازه بدید مربا یکم دیگه حرارت ببینه تا آب اضافی تبخیر بشه و مربا به قوام بیاد.
  4. مربای خوج ما حاضره، داخل شیشه های خشک و تمیز ریخته و اجازه بدید خنک بشه و بعد درب شیشه رو ببندید. میتونید تا 3 ماه خارج از یخچال و 6 ماه داخل یخچال از مربا نگهداری کنید.

بازدید : 79 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.