کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه سرکه

طرز تهیه سرکه

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 30 دقیقه

سرکه یک ماده غذایی شگفت انگیز هست که تنها کاربردش برای ترشی انداختن نیست! این ماده که حاوی مقادیر زیادی اسید استیک هست، میتونه به عنوان تمیزکننده و ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار بگیره. مصرف به اندازه سرکه باعث کاهش وزن میشه و میتونه به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کنه. حتی برای کاهش […]

مواد لازم برای تهیه سرکه

  • انگور سبز دو کیلوگرم
  • آب یک لیوان

سرکه یک ماده غذایی شگفت انگیز هست که تنها کاربردش برای ترشی انداختن نیست! این ماده که حاوی مقادیر زیادی اسید استیک هست، میتونه به عنوان تمیزکننده و ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار بگیره. مصرف به اندازه سرکه باعث کاهش وزن میشه و میتونه به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کنه. حتی برای کاهش درد و بهبود سریعتر جای نیش حشرات و حتی زنبور هم موثر هست!

خوب با این مقدمه، قصد داریم دستور تهیه سرکه انگور خانگی را با شما به اشتراک بگذاریم. با استفاده از این دستور، سرکه طبیعی خواهیم داشت که طی فرآیند صنعتی ساخته نشده و مراحل آماده سازی طبیعی و سنتی خودش را طی کرده، با کوک یاب همراه باشید.دستور تهیه سرکه انگور خانگی

دستور تهیه سرکه انگور خانگی

  1. تو مرحله اول، انگورها را دانه کرده و ساقه و قسمت های اضافی را کاملا جدا میکنیم. بعدش انگورها را با آب سرد بخوبی شسته و آبکش میکنیم.
    وقتی آب اضافی دانه‌های انگور گرفته شد، با دست، دانه های انگور را شکسته و تا حدودی له میکنیم. با اینکار زمان تخمیر انگور به شدت کاهش پیدا میکنه.
  2. انگورها را داخل یک ظرف یا دبه غیر شفاف ریخته و حالا باید مقداری آب بهش اضافه کنیم. به ازای هر دو کیلو گرم انگور، یک لیوان (400 سی‌سی) آب اضافه میکنیم.
    سایز ظرفی که برای تخمیر انگور انتخاب میکنید، به اندازه‌ای باید باشه که حدود 15 سانت بالاتر از سطح انگور باشه. چون باید داخل ظرف هوا جریان داشته باشه و گازهایی که در اثر فرآیند تخمیر شکل میگیرن، در فضای خالی داخل ظرف جریان پیدا کنن و به نوعی ظرف باید تنفس کنه. همچنین در پایان فرآیند تخمیر، سطح مایع داخل ظرف تا حدودی افزایش پیدا میکنه و کف و حباب روی سطح مایع شکل میگیره.
  3. نکته بعدی این هست که درب بشکه/ظرف نباید کیپ باشه و راه های ورود و خروج هوا باید باز باشه. البته طوری باشه نور و گرد غبار راهی به داخل ظرف نداشته باشه. همین که درب ظرف روش قرار بگیره و کیپ نشده باشه کفایت میکنه.
  4. فرآیند تخمیر سرکه یک هفته با سرعت جریان داره و سپس تا 30 روز تکمیل میشه.
    طی هفته اول روزانه 2 تا 3 بار مخلوط داخل بشکه را هم بزنید تا تخمیر انگورها کامل انجام بشه. بعد از گذشت هفته اول روزانه یکبار درب بشکه را باز کرده و انگورها را هم بزنید.
  5. یک ماه که از بار گذاشتن سرکه گذشت، به مدت دو روز مواد داخل بشکه را هم نمیزنیم تا تفاله اگور ته نشن بشه. سرکه تقریبا حاضر شده. حالا باید مایع بدست اومده را از صافی رد کنیم تا سرکه زلال و شفاف بدست بیاد. بهتره دوباره سرکه را صاف کنید تا مواد و تفاله کاملا ازش جدا بشه.
    میتونید از یک تکه پارچه سفید تترون به عنوان صافی استفاده کنید.
  6. در نهایت سرکه را داخل ظرف شیشه ای ریخته و در جایی که در معرض تابش نور مستقیم خورشید نباشه نگهداری کنید. بهتره که سرکه تا یک ماه استراحت کنه که کاملا ترش بشه و بعد آماده مصرف هست.

چند نکته برای تهیه سرکه باکیفیت خانگی

  • بهترین زمان برای تهیه سرکه، اوایل پاییز هست که انگور و سیب تازه در دسترس قرار میگیرن.
  • در فرآیند درست کردن سرکه، معمولا پشه های زیری دور ظرف جمع میشن که طبیعی هست.
  • دمای مناسب برای درست کردن سرکه و فرآیند تخمیر حدود 25 درجه سانتیگراد هست.
  • برای درست کردن سرکه، بهتر اینه که از ظروف شیشه ای و شفاف استفاده نکنید. نور باعث میشه مراحل تخمیر دچار اختلال بشه و محصول نهایی بی کیفیت و فاسد بشه.
  • برای تهیه سرکه انگور، هرچقدر که انگور شیرینتر باشه، کیفیت و طعم سرکه بهتر میشه. همچنین بهتره از دانه های انگور سفت و رسیده استفاده کنید و دانه های شکسته انگور را دور بریزید چون ممکنه آلودگی را داخل خودشون داشته باشن.

بازدید : 288 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.