کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه پنیر چدار خانگی

طرز تهیه پنیر چدار خانگی

  • متوسط
  • سخت
  • 20 نفر
  • 120 دقیقه

پنیر چدار در بین خانواده پنیرها بسیار خاص و منحصر به فرد میباشد ممکن است کمی مراحل تهیه آن طولانی باشد ولی میتوانید در منزل درست کنید و از خوردن پنیر خانگی لذت ببرید چدار در همه کشورهای دنیا تهیه میشود و بسیار پرکاربرد است.

مواد لازم برای تهیه پنیر چدار

  • شیر پاستوریزه نشده : 10 لیتر
  • مایه پنیر : نصف قاشق چایخوری
  • استارتر پنیر :1/8 قاشق چایخوری
  • کلسیم کلرید خوراکی : نصف قاشق چایخوری
  • آناتو : 12 قطره
  • روغن نارگیل : به میزان لازم
  • نمک : 1 قاشق چایخوری

پنیر چدار ، پنیر اصیل و سنتی منطقه ای در جنوب غربی انگلستان است. رنگ چدار معمولا زرد یا سفید بوده و جز پنیرهاییست که مزه ای تند دارد و بافتی سفت. چدار امروزه در تمام کشورها از جمله ایران تهیه و توزیع میشود تهیه آن با شیر گاو است که بعد از درست کردن 9 تا 24 ماه به آن استراحت میدهند تا خوش طعم تر شود البته بعد از 3 ماه میتوان استفاده کرد. با دستور تهیه پنیر چدار تا پایان با کوک یاب همراه باشید.

طرز تهیه پنیر چدار خوشمزه خانگی

طرز تهیه پنیر چدار خوشمزه خانگی

در اولین مرحله برای تهیه این پنیر جذاب باید شیر را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید وقتی دمای شیر به 30 درجه سانتیگراد رسید (بهتر است با دماسنج دمای شیر را کنترل نمایید) آنوقت کالچر مزوفیلیک یا استارتر پنیر را به آن اضافه کنید.

بعد از اضافه کردن ، هم بزنید و در قابلمه را بگذارید و روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید و حدود 40 دقیقه زمان دهید و به حال خود رها کنید تا عمل بیاید.

در این مرحله آناتو را در 2/3 از لیوان حل کنید و بعد از هم زدن به شیر اضافه کنید سپس کلسیم کلرید را نیز در 2/3 لیوان بریزید و درون قابلمه شیر بریزید بعد از 1 دقیقه هم زدن دوباره در را بگذارید تا 50 دقیقه دیگر روی حرارت بماند و به صورت دَلَمه در آید.

بعد از گذشت این زمان روی دلمه ها را فشار دهید تا از سفتی آن مطمئن شوید سپس با چاقو دلمه ها را برش بزنید و در قابلمه را بگذارید تا 5 دقیقه دیگر به همان حال باقی بماند.

در قابلمه را بردارید حرارت را کمی افزایش دهید تا دما به 40 درجه سیلسیوس برسد سپس به مدت 45 دقیقه با همین دما دلمه ها را هم بزنید بعد از این کار دوباره 40 دقیقه زمان دهید تا ته نشین شود.

حال پارچه پنیر گیر را روی صافی بگذارید و دلمه ها را به صافی انتقال دهید تا آب آن گرفته شود سپس دلمه ها را درون دیگ برگردانید تا به مدت 20 دقیقه استراحت کند.

وقتی 20 دقیقه گذشت قابلمه را دوباره روی حرارت بگذارید تا به 40 درجه برسد باید در قابلمه را گذاشته تا برای 20 دقیقه به همان حالت بماند و آب آن تخلیه شود سپس پنیر را دوباره درون پارچه بریزید.

حال وقتی آب پنیر از بین رفت روی تخته برش بزنید درون قابلمه بریزید نمک اضافه کنید و هم بزنید سپس درون ظرف قرار دهید و یک جسم 10 کیلویی را روی پنیر بگذارید و برای 12 ساعت استراحت کند.

بعد از این زمان شما باید پنیر را از ظرف خارج کرده و برای 2 الی 3 روز در جای خشک قرار دهید. در مرحله آخر دور تا دور پنیر را به روغن نارگیل آغشته کنید و پارچه توری روی آن بکشید تا برای 3 ماه در دمای 10 درجه قرار گیرد تا آماده سرو شود. حواستان باشد باید هفته ای یکبار پنیر را زیرو رو کنید.

دستور تهیه پنیر زرد - پینر چدار خانگی

بازدید : 550 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.