کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه روغن شحم گاو

طرز تهیه روغن شحم گاو

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 120 دقیقه

روغن شحم گاو یا پیه گاو، روغنی هست که از چربی اطراف قلوه‌گاه گاو به دست میاد. این روغن رنگ زرد روشن و بوی ملایمی داره و از قدیم در آشپزی و سایر صنایع مورد استفاده قرار میگرفت. این روغن بافت لطیفی داره و دارای خواص فراوانی هم هست. در طب سنتی استفاده از این […]

مواد لازم برای تهیه روغن شحم گاو

  • یک کیلو گرم قلوه پی گاو
  • یک استکان سرکه سفید
  • یک قاشق غذاخوری نمک

روغن شحم گاو یا پیه گاو، روغنی هست که از چربی اطراف قلوه‌گاه گاو به دست میاد. این روغن رنگ زرد روشن و بوی ملایمی داره و از قدیم در آشپزی و سایر صنایع مورد استفاده قرار میگرفت. این روغن بافت لطیفی داره و دارای خواص فراوانی هم هست. در طب سنتی استفاده از این روغن بسیار توصیه شده و مورد توجه هست.

روغن شحم گاو میتونه به کاهش وزن و آب کردن چربی های شکمی کمک کنه! البته باید در کنار یک رژیم غذایی مناسب و به مقدار معین و کافی مورد استفاده قرار بگیره. یکی از نکات مثبتی که در مورد این روغن وجود داره اینه که در رگ‌های خونی رسوب نمیکنه و بر خلاف روغن‌های مورد استفاده ما، مشکلات قلبی در پی نخواهد داشت. در این پست از کوک یاب با طرز تهیه این روغن آشنا خواهیم شد .

دستور تهیه روغن شحم گاو – روغن حیوانی مناسب پخت و پز با خواص معجزه‌آسا

  1. یک کیلو گرم قلوه پی گاو تهیه کردیم که پیش از شروع کار باید خوب تمیزش کنیم و مواد اضافی رو ازش پاک کنیم. (چربی قلوه‌گاه گاو زود میسوزه، اگه تونستید حدود 100 گرم چربی احشاء گاو تهیه کنید و اون رو کف قابلمه قرار بدید. اینطوری حرارت مستقیم رو از چربی قلوه دور میکنیم و روغن با کیفیت تری بدست میاریم.)
  2. حالا باید یک ساعت قلوه پی گاو رو که تمیز کردیم در آب، یک قاشق غذاخوری نمک و یک استکان سرکه سفید استراحت بدیم. زمان استراحت که تموم شد آبکش کرده و به تکه های ریز برش بزنید تا سریعتر حرارت پخش بشه. یک قابلمه مناسب انتخاب کنید که خیلی سبک و نازک نباشه! بهترین گزینه قابلمه های سنگین مسی یا استیل هستن.
  3. حالا شحم رو داخل قابلمه قرار میدیم و با حرارت خیلی خیلی کم ذوبش میکنیم.
  4. شحم به مرور آب میشه، بهتره که هر ده دقیقه یکبار، روغن بدست آمده رو جدا کنید تا بیش از حد حرارت نبینه. بعلاوه این رو هم در نظر داشته باشید که روغنی که 10 دقیقه اول از قابلمه میگیرید کمی ناخالصی داره و آب و سرکه همراهش هست. توصیه میکنم که این روغن رو با باقی روغن قاتی نکنید و اون رو در سریعترین زمان ممکن استفاده کنید.
  5. در پایان تمام روغن رو از صافی یا توری سیمی ریز رد کنید تا ناخالصی‌ها کاملا گرفته بشه و یک روغن ناب داشته باشید.

مراحل تهیه روغن شحم گاو برای مصارف روزانه و سرخ کردن

مراحل تهیه روغن شحم گاو برای مصارف روزانه و سرخ کردن

تهیه روغن شحم گاو یه کار زمانبر و سخت هست، پس توصیه میکنم که اگه مصرف دارید، بجای یک کیلو، دو تا سه کیلو شحم رو آب کنید تا حداقل برای مدتی از درست کردنش آسوده باشید. ماندگاری این روغن در یخچال تا 4 ماه هست.

یک روش برای معطر کردن روغن شحم گاو

اگه طبق روش بالا پیش برید، روغن کمی نا مطبوع میشه و ممکنه برای همه افراد خوش‌آیند نباشه. حالا برای اینکه عطر و طعم جذابتری به این روغن داده باشیم، میتونیم چندتا افزودنی در نظر بگیریم که همه اونها رو باید در مرحله پخت و ذوب کردن چربی قلوه (علاوه بر مراحلی که بالاتر عنوان کردیم) بهش اضافه کنیم.

برای اینکار یک عدد سیب سرخ یا زرد رو پوست بگیرید و هسته‌هاش رو هم جدا کنید و از وسط نصف کنید. آب یک عدد لیمو تازه رو به قابلمه اضافه کنید. یک عدد پیاز رو هم پوست بگیرید و از وسط نصف کنید و داخل قابلمه بریزید. در پایان یک قاشق چایخوری گل محمدی ، میخک ، زرد چوبه و هل رو هم اضافه کنید و اجازه بدید به همراه چربی ها حرارت ببینه تا عطر، رنگ و طعم مواد آزاد بشه.

مهمترین خواص روغن شحم گاو

  • کمک به کاهش وزن و سوزاندن چربی های نواحی اطراف شکم
  • کمک به پاکسازی رسوبات روغنی در رگ‌ها و جلوگیری از بروز مشکلات قلبی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به رشد و ترمیم استخوان‌ها
  • جایگزینی روغن شحم گاو با روغن های صنعتی به شفافیت و شادابی پوست صورت شما کمک میکند

افرادی که کلسترول خون بالایی دارند و یا دچار بیماری های خاص هستند، از مصرف روغن شحم گاو خودداری نمایند. همچنین مصرف این روغن برای سالمندان نیز توصیه نمیشه.

بازدید : 84 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.