کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای پوست پسته

طرز تهیه مربای پوست پسته

  • پرهزینه
  • ساده
  • - نفر
  • 120 دقیقه

امروز با دستور تهیه مربای پوست پسته در خدمت شما هستیم! حتما اگه تا به حال اسم چنین مربایی به گوشتون نخورده باشه، از شدت تعجب برگاتون میریزه! اما حقیقت داره و شما میتونید از پوست سخت پسته هم یک مربای بسیار خوشمزه و متفاوت تهیه کنید. با مجله آشپزی کوک یاب همراه باشید با […]

مواد لازم برای تهیه مربای پوست پسته

  • پوست پسته تازه پاک شده نیم کیلوگرم
  • شکر نیم کیلوگرم
  • نصف پیمانه گلاب
  • دانه هل 6 عدد
  • یک عدد لیمو ترش تازه
  • پسته تازه یا خلال پسته یک استکان
  • زعفران دم کرده 5 قاشق غذاخوری

امروز با دستور تهیه مربای پوست پسته در خدمت شما هستیم! حتما اگه تا به حال اسم چنین مربایی به گوشتون نخورده باشه، از شدت تعجب برگاتون میریزه! اما حقیقت داره و شما میتونید از پوست سخت پسته هم یک مربای بسیار خوشمزه و متفاوت تهیه کنید. با مجله آشپزی کوک یاب همراه باشید با دستور پخت مربا پوست پسته.

آموزش درست کردن مربای پوست پسته خوشمزه

آموزش درست کردن مربای پوست پسته خوشمزه

  1. برای شروع به 500 گرم پوست پسته نیاز داریم. پوست رو تمیز میکنیم و پرز داخل پسته رو جدا میکنیم چون میتونه باعث تلخ شدن مربا بشه.
  2. یک قابلمه بزرگ رو روی حرارت قرار میدیم و داخلش یک لیتر آب میریزیم تا به جوش بیاد. پوست پسته رو به داخل قابلمه منتقل میکنیم و ده دقیقه بهش وقت میدیم تا حرارت ببینه. حالا پوست رو آبکش میکنیم و همین مراحل رو دو بار دیگه تکرار میکنیم. (یعنی کلا سه بار باید پوست پسته رو داخل آب جوش به مدت ده دقیقه قرار بدیم و بعد آبکش کنیم تا کاملا تلخیش گرفته بشه و بافتش هم نرم بشه.)
  3. داخل یک ظرف آب و چند قطعه یخ میریزیم و پوست پسته ها رو داخلش میریزیم تا یه شک بهش وارد کنیم. میریم سراغ درست کردن شیره مربا…
  4. دو لیوان (حدود نیم لیتر) آب رو داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار میدیم. نیم کیلو شکر، یک چهارم پیمانه گلاب و سه عدد دانه هل (دانه هل رو با هاون یا هر وسیله دیگه ای کمی له کنید) اضافه میکنیم و اجازه میدیم کاملا با هم مخلوط بشن. وقتی شکر کاملا مخلوط شد، حرارت رو کم کنید تا شهد به غلظت مناسب برسه. در این مرحله حدود 5 قاشق زعفران دم کرده هم اضافه میکنیم به شهد تا رنگ و عطر بهتری داشته باشیم.
  5. شهد مربای پوست پسته که کمی غلیظ شد، پوست پسته رو آبکش میکنیم و به شهد اضافه میکنیم. چند دقیقه بعد که شهد به جوش اومد، آب لیمو تازه و یک چهارم پیمانه گلاب باقیمانده رو هم بهش اضافه میکنیم و کمی هم میزنیم. سه تا دانه هل رو هم درسته میریزیم داخل مربا که برای عطرش بمونه داخلش.
  6. در گام آخر نوبت اضافه کردن پسته خام هست. حتما قبلش پرز روی پسته رو بگیرید و یا اگه از خلال پسته هم استفاده کنید که دیگه نیازی به کار اضافی نیست. کمی مخلوط کنید ولی نه به اندازه‌ای که باعث له شدن پسته ها بشه.
  7. با حرارت کم اجازه بدید تا مربا به غلظت دلخواه شما برسه و بعدش چند ساعت در دمای محیط قرار بدید تا کاملا سرد بشه. در نهایت داخل شیشه مورد نظر ریخته و برای مدت طولانی در یخچال نگهداری کنید.

چند نکته برای تهیه مربای پوست پسته

سعی کنید از پسته تازه استفاده کنید که پوست تر و نرمی داشته باشه. بدیهی هست که اصلا نباید از پوست پسته شور و نمکی استفاده کنید. اگه پسته تازه در اختیار ندارید، میتونید از پسته خام استفاده کنید، فقط اینکه حداقل 24 ساعت در آب گرم خیس بدید تا کاملا بافتش نرم و مرطوب بشه.

توجه کنید که مربا تا وقتی داغ هست ممکنه رقیق بنظر برسه، اما وقتی سرد بشه غلیظ میشه! بنابراین در حین پخت حتما یک قاشق از مربا رو جدا کنید و اجازه بدید سرد بشه تا دقیق متوجه میزان غلظت مربا بشید.

هرچقدر پسته مورد استفاده در مربا بیشتر باشه، طعم و مزه مربا بهتر میشه.

بازدید : 126 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.