کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه ترشی بامیه

طرز تهیه ترشی بامیه

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 30 دقیقه

ترشی یکی از چاشنی های قدیمی و محبوب ایرانی‌هاست که انواع مختلفی داره و با مواد اولیه متفاوتی هم قابل تهیه هست. بعضی ترشی ها در تمام ایران شناخته شده هستن و بعضی ترشی ها خاص یک منطقه هستن! ترشی بامیه یکی از همین نوع ترشیهاست که در جنوب کشور و بویژه استان خوزستان تهیه […]

مواد لازم برای تهیه ترشی بامیه

  • نیم کیلوگرم بامیه تازه
  • یک لیوان سرکه
  • یک بوته سیر
  • یک قاشق غذاخوری نعنا خشک
  • تخم گشنیز نصف قاشق چایخوری
  • جعفری و ترخون تازه خرد شده هر کدام یک قاشق غذاخوری
  • نمک یک قاشق غذاخوری

ترشی یکی از چاشنی های قدیمی و محبوب ایرانی‌هاست که انواع مختلفی داره و با مواد اولیه متفاوتی هم قابل تهیه هست. بعضی ترشی ها در تمام ایران شناخته شده هستن و بعضی ترشی ها خاص یک منطقه هستن! ترشی بامیه یکی از همین نوع ترشیهاست که در جنوب کشور و بویژه استان خوزستان تهیه و مصرف میشه. امروز در سایت کوک‌یاب با مراحل تهیه این چاشنی خوشمزه آشنا میشیم.

دستور تهیه ترشی بامیه جنوبی + نکات طلایی تهیه ترشی

  1. کارمون رو با شستن و پاک کردن بامیه ها شروع میکنیم. اول خوب بامیه ها  شسته و بعد سر و ته بامیه رو جدا میکنیم. حالا روی یک پارچه پهن میکنیم تا کاملا آب اضافی خشک بشه. معمولا برای تهیه این ترشی، بامیه رو کامل و درسته استفاده میکنن. شما میتونید بنا به سلیقه خودتون، بامیه رو بصورت اسلایسی خرد کنید.دستور تهیه ترشی بامیه جنوبی + نکات طلایی تهیه ترشی
  2. حالا حبه های سیر رو جدا میکنیم و پوستش رو میگیریم. برای نیم کیلو بامیه به دوتا شیشه متوسط نیاز داریم که باید کاملا تمیز و خشک باشه. (مثلا شیشه سس مایونز سایز متوسط)
  3. یک لیوان سرکه رو با یک لیوان آب ولرم روی حرارت قرار میدیم تا به جوش بیاد. نمک رو هم بهش اضافه میکنیم و بعد خاموش میکنیم تا کمی حرارتش گرفته بشه.
  4. بامیه و تمام مواد اولیه شامل سیر، نعنا خشک، تخم گشنیز، جعفری و ترخون خرد شده رو به نسبت مساوی داخل شیشه، مرتب و طوری که بامیه‌ها تحت فشار نباشن قرار میدیم.
  5. در پایان با ترکیب سرکه و آب شیشه رو پر میکنیم و دربش رو محکم میبندیم. داخل شیشه نباید هوا بکشه، چون باعث میشه ترشی کپک بزنه.
  6. یک هفته فرصت بدید تا ترشی کاملا جا بیفته و آماده مصرف بشه.ترشی بامیه جنوبی خوشمزه

ترشی بامیه رو باید داخل یخچال نگهداری کنید.

چند نکته برای تهیه ترشی بامیه خوشمزه و متفاوت

  1. برای اینکه ترشی متفاوتی داشته باشیم میتونیم یه سری مواد اولیه به دستور تهیه ترشی اضافه کنیم که در ادامه با هم مرورش میکنیم.
  2. یکی از چیزایی که برای هر نوع ترشی جوابه، سیاه دانه هست. این دانه های کوچک میتونن کیفیت و لول ترشی رو چند پله بالاتر ببرن، پس پیشنهاد میکنم حتما امتحانش کنید.
  3. زیتون یکی دیگه از موادی هست که میتونه به این ترشی اضافه بشه و ترکیبش با بامیه عالی میشه.
  4. اگر دوست دارید ترشی خوشرنگتر بشه، یک قاشق چایخوری زردچوبه اینکار رو براتون انجام میده.
  5. در برخی مناطق برای تهیه این ترشی از آب گوجه فرنگی استفاده میشه. دو عدد گوجه فرنگی رو پوره کنید و بعد از صافی یا یک پارچه سفید نازک رد کنید تا آبش کشیده بشه. به شیشه ترشی اضافه کنید و باقیمانده فضا رو با ترکیب سرکه و آب پر کنید.
  6. اگه به طعم تند در ترشی‌ها علاقه دارید میتونید چندتا فلفل قرمز چیلی (ترجیحا چیلی خشک) بهش اضافه کنید.بعلاوه اضافه کردن یک قاشق غذاخوری دانه درشت و کامل فلفل سیاه هم طعم و عطر خوبی به ترشی بامیه شما میده.ترشی بامیه تند با چیلی

مهمترین خواص بامیه

  • بامیه منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، و فیبر هست. این گیاه حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم، منیزیم، و آهن هست.
  • ویتامین A برای سلامت چشم، پوست، و مو، ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی و ویتامین K برای انعقاد خون ضروری هستند که هر سه به وفور در بامیه وجود دارند.
  • پتاسیم برای تنظیم فشار خون، منیزیم برای عملکرد صحیح اعصاب و عضلات ضروری و آهن نیز برای تولید گلبول‌های قرمز کاربرد دارد.

بازدید : 147 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.