کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای خرمالو

طرز تهیه مربای خرمالو

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 120 دقیقه

دستور پخت مربای خرمالو خوشمزه به ساده‌ترین روش ممکن.

مواد لازم برای تهیه مربای خرمالو

  • میوه خرمالو یک کیلوگرم
  • شکر نیم کیلوگرم
  • لیموترش یک عدد

پاییز فصل خرمالو هست و این میوه خوشمزه و خوشرنگ رو میتونید براحتی تهیه کنید، بنابراین ما تصمیم گرفتیم دستور تهیه مربای خرمالو رو با شما به اشتراک بگذاریم. مربای خرمالو به شیوه های مختلفی قابل تهیه هست! مثلا بعضیا این میوه رو با سیب ترکیب میکنن و بعضیا هم دوست دارن از خرمالوی کاملا پخته استفاده کنن و مربا حالت مارمالاد داشته باشه. تو این دستور پخت، ما از خرمالوی سفت استفاده میکنیم که بافت میوه در مربا کمی حس بشه.دستور تهیه مربای خرمالو خانگی خوشمزه

دستور تهیه مربای خرمالو خانگی خوشمزه

برای درست کردن مربای خرمالو، ما از خرمالوهای سفت استفاده کردیم که البته کاملا نارنجی شده باشن. خرمالو بطور معمول وقتی از درخت چیده میشه، هنوز سفت هست و به مرور نرم و قابل مصرف میشه. اگه برای تهیه مربا از خرمالو کاملا رسیده و نرم استفاده بشه، مربا حالت پوره پیدا میکنه! اما با استفاده از میوه نارس، تکه های ژله ای میوه، موقع مصرف کاملا زیر دندون حس میشن.

    1. برای شروع میوه ها رو شسته و پوستشون رو جدا میکنیم. بعدش چهار قاچ کرده و دانه های ریز سیاه رنگ وسطش رو جدا میکنیم (همه خرمالوها دانه ندارن). مجدد تکه های خرمالو رو از وسط نصف میکنیم طوریکه هر خرمالو در نهایت 8 تکه شده باشه. میوه ها رو داخل یک قابلمه گود بزرگ ریخته و نصف شکر رو هم بهش اضافه میکنیم و کمی هم میزنیم. دو ساعت بهش زمان میدیم تا کمی شیره پس بده و بعد از سپری شدن این زمان، یک استکان آب ولرم و باقیمانده شکر رو بهش اضافه میکنیم و قابلمه رو روی حرارت بسیار کم قرار میدیم.
    2. نیم ساعت که گذشت، آب لیمو ترش رو به مربا اضافه میکنیم و اگه روی مربا کف کرده بود، با ملاقه کف رو جمع میکنیم. حرارت رو از حالت کم به ملایم افزایش میدیم و 40 دقیقه دیگه به مربای خرمالو فرصت میدیم تا کاملا آماده بشه.
    3. کار تهیه مربای خرمالو به پایان رسید و حالا میتونید داخل شیشه های خشک و تمیز ریخته و اجازه بدید تا کاملا خنک بشه. بعدش درب شیشه رو ببندید و برای مدت طولانی میتونید داخل یخچال نگهداری کنید.بهترین دستور پخت مربای خرمالو خوشمزه

چند نکته برای درست کردن مربای خرمالو با کیفیت

  • برای داشتن طعم بهتر میتونید یک عدد سیب قرمز یا سیب زرد رو پوست بگیرید و سپس رنده کنید. بعدش همراه با تکه های خرمالو از همون ابتدا وارد قابلمه کنید تا مربا طعم و عطر متفاوت و خوشمزه تری داشته باشه.
  • یکی از افزودنی های محبوب برای درست کردن مربای خرمالو ، استفاده از چوب دارچین هست. دو عدد چوب دارچین رو ابتدا بخوبی شسته و بعد درسته و کامل، نیم ساعت پایانی پخت مربا، وارد قابلمه کنید. وقتی کار پخت مربا تمام شد و هنوز مربا داغ هست، چجوب دارچین رو خارج کنید.
  • از اونجایی که خرمالو میوه بسیار شیرینی هست، میتونید مقدار شکر رو بنا به سلیقه خودتون کمتر هم بگیرید. حتی با 400 گرم شکر هم میتونید از یک کیلو خرمالو، مربای شیرین و خوشمزه ای تهیه کنید.چند نکته برای درست کردن مربای خرمالو با کیفیت

درباره خرمالو و خواص آن بیشتر بدانید

خرمالو یک میوه بومی آسیای شرقی هست و بیشتر در کشورهایی مثل چین، ژاپن، و کره جنوبی کشت و مصرف میشه. این میوه در برخی از مناطق ایران هم پرورش داده میشه. خرمالو میوه‌ای خوشمزه و دارای خواص متعددی برای سلامتیست. از جمله خواص خرمالو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقویت سیستم ایمنی بدن: خرمالو حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هست که یک آنتی‌اکسیدان قوی بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکنه.

پیشگیری از سرطان: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه پاییزی میتونن به جلوگیری از بروز انواع سرطان کمک کنن.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی: پتاسیم موجود در این میوه به کاهش فشار خون کمک می‌کنه. فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی محسوب میشه.

کاهش کلسترول بد خون: فیبر موجود در خرمالو منجر به کاهش کلسترول بد خون میشه همچنین بهبود سلامت گوارش کمک می‌کند. بعلاوه فیبر به هضم غذا کمک می‌کنه و از ابتلا به یبوست هم جلوگیری میکنه.

مهمترین خواص خرمالو برای پوست

خرمالو سرشار از آنتی‌اکسیدانه که مصرف منظم این میوه موجب کاهش چین و چروک و سایر علائم پیری پوست میشه و پوست رو هم شفاف و روشن میکنه. همچنین خواص ضد التهابی خرمالو میتونه به کاهش علائم و حتی درمان آکنه کمک کنه.

بازدید : 100 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.