کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه جوشانده رزماری

طرز تهیه جوشانده رزماری

  • اقتصادی
  • ساده
  • 1 نفر
  • دقیقه

رزماری یک گیاه همیشه سبز از خانواده نعناع (Lamiaceae) است که بومی منطقه مدیترانه است. این گیاه برگ‌های سوزنی مانند و رایحه‌ای چوبی و قوی دارد. رزماری از زمان‌های قدیم در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته و طب جدید هم خواص این گیاه را به اثبات رسانده است. امروز در مجله آشپزی کوک‌یاب قصد […]

مواد لازم برای تهیه جوشانده رزماری

  • برگ تازه گیاه رزماری یک مشت (حدود 50 گرم)

رزماری یک گیاه همیشه سبز از خانواده نعناع (Lamiaceae) است که بومی منطقه مدیترانه است. این گیاه برگ‌های سوزنی مانند و رایحه‌ای چوبی و قوی دارد. رزماری از زمان‌های قدیم در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته و طب جدید هم خواص این گیاه را به اثبات رسانده است. امروز در مجله آشپزی کوک‌یاب قصد داریم شما را با دستور تهیه جوشانده رزماری آشنا کنیم. از این جوشانده بصورت خوراکی و حتی موضعی برای تقویت مو استفاده میشود.

دستور تهیه جوشانده رزماری خوراکی و موضعی

  1. تهیه جوشانده رزماری بسیار ساده است. برای اینکار ابتدا یک لیوان آب را داخل قوری/کتری ریخته و صبر میکنیم تا به نقطه جوش برسد.
  2. سپس یک مشت برگ رزماری را داخل آب جوش ریخته و روی حرارت غیر مستقیم قرار میدهیم. حدود 5 دقیقه که دم کشید، حرارت را خاموش میکنیم  محلول بدست آمده را از صافی رد مکینیم.
  3. اگر برای مصرف خوراکی جوشانده را آماده کرده اید میتوانید کمی زعفران و هل در حین دم کشیدن به آن اضافه کنید و جوشانده نهایی را با کمی آب جوش رقیق کنید و همراه خرما میل کنید.
  4. چنانچه جوشانده را برای تقویت مو درست کرده اید، آنرا داخل یک ظرف اسپری‌دار ریخته و روزی یکبار روی سر خود اسپری کرده و کمی ماساژ دهید.
    همچنین از این عصاره میتوانید داخل شامپو خود ریخته (با نسبت 1 واحد جوشانده رزماری و 4 واحد شامپو) و از خواص آن بهره ببرید.
  5. مدت زمان ماندگاری این جوشانده (با حفظ کامل خواص) حدود دو هفته است.دستور تهیه جوشانده رزماری خوراکی

رزماری معمولا گیاهی کاملا بی‌خطر است، اما در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی خفیفی مانند ناراحتی معده، تهوع و استفراغ شود. همچنین، مصرف رزماری در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

روش‌های مصرف رزماری

رزماری را می‌توان به صورت خوراکی، موضعی یا به‌صورت دمنوش مصرف کرد و از خواص آن به اشکال مختلفی بهره برد.

  • مصرف خوراکی
    رزماری را می‌توان به صورت گیاه خام، پودر، عصاره یا حتی روغن مصرف کرد. سعی کنید آنرا برای طعم دار کردن و مرینیت گوشت و مرغ استفاده کنید. برگهای رزماری را در انواع خورش و غذاها بریزید و آنرا به عنوان دمنوش مصرف کنید.
  • مصرف موضعی
    روغن رزماری را می‌توان برای تسکین درد و التهاب بصورت موضعی در نواحی مورد نظر از بدن استفاده کرد. همچنین عصاره رزماری را میتوان برای تقویت مو مورد استفاده قرار داد.
  • جوشانده یا دمنوش رزماری
    این جوشانده خواص و فواید بسیاری برای بدن دارد و میتوانید بسادگی آنرا تهیه و استفاده نمایید.
  • استشمام عطر رزماری
    استشمام رایحه رزماری می تواند به پاکسازی ذهن و بهبود تمرکز ذهنی کمک کند. عطر این گیاه خواب آلودگی را کاهش می دهد و فعالیت مغز را بهبود میدهد. هنگامی که به تمرکز نیاز دارید، مانند زمانی که کار یا مطالعه می کنید، چند قطره اسانس رزماری همراه داشته باشید. میتوانید اسانس رقیق شده با روغن را مستقیما روی پوست خود در نقاط نبض مانند شقیقه ها بمالید.روش‌های مصرف رزماری

رزماری چطور باعث تقویت مو میشود؟

کنترل اختلالات هورمونی، افزایش جریان گردش خون، کاهش التهابات پوستی، آب‌رسانی و کاهش خشکی مو و خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی همگی دست در دست هم میدهند تا گیاه رزماری بتواند یک عامل مهم برای پیشگیری و درمان ریزش مو شود. مطالعات اثبات کرده که مصرف رزماری می‌تواند به بهبود رشد مو کمک کند. در یک مطالعه، 60 نفر از افراد مبتلا به ریزش مو روزانه 400 میلی‌گرم عصاره رزماری را به مدت 8 هفته مصرف کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف رزماری باعث افزایش رشد مو و کاهش ریزش مو در این افراد شده است.

شما میتوانید عصاره رزماری را به شکل جوشانده، روی پوست و موی سر خود اسپری کنید. کمی ماساژ داده و حدود یک ساعت استراحت دهید و در نهایت دوش بگیرید.
در کنار آن استفاده از روغن رزماری توصیه میشود. از این روغن دوبار در هفته استفاده کنید. حدود 10 سی سی روغن روی پوست سر ریخته و نوک انگشتان ماساژ دهید تا جذب پوست شود. برای جذب بهتر روغن میتوانید از غلطک درما رول یا ماساژور سر استفاده کنید.

رزماری، گیاهی با خواص درمانی و دارویی شگفت‌انگیز

مصرف رزماری می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. از جمله مزایای مصرف رزماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت حافظه و عملکرد مغز
    رزماری حاوی ترکیباتی است که می‌توانند به بهبود حافظه و عملکرد مغز کمک کنند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف رزماری می‌تواند به کاهش علائم زوال عقل و بیماری آلزایمر کمک کند.
  • درمان ریزش مو
    یکی از خواص مهم و مورد توجه رزماری، کمک به درمان ریزش مو و تقویت آن است. این گیاه می‌تواند در افزایش گردش خون در پوست سر و تقویت فولیکول‌های مو نقش پررنگی ایفا کند.
  • کاهش التهاب و درد
    رزماری دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. این گیاه می‌تواند به تسکین درد مفاصل، عضلات و سردرد کمک کند.
  • افزایش جریان خون
    رزماری می‌تواند به افزایش جریان خون کمک کند. این امر می‌تواند به بهبود عملکرد قلب، مغز و سایر اندام‌ها کمک کند.رزماری، گیاهی با خواص درمانی و دارویی شگفت‌انگیز
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
    رزماری دارای خواص ضدباکتری و ضدویروس است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. این گیاه می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی کمک کند.
  • پیشگیری از سرطان
    مطالعات نشان داده‌اند که مصرف رزماری می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف از جمله سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان پوست کمک کند.
  • بهبود سلامت قلب و عروق
    رزماری دارای خواص ضدکلسترول است که می‌تواند به کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون کمک کند. این امر می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند.
  • کاهش استرس و اضطراب
    این گیاه دارای خواص آرام‌بخش است که می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و موجب بهبود کیفیت خواب و کاهش علائم افسردگی شود.

بازدید : 128 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.