کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه بورانی اسفناج

طرز تهیه بورانی اسفناج

  • اقتصادی
  • ساده
  • 2 نفر
  • 20 دقیقه

اسفناج یکی از سبزیجات بسیار پرخاصیت و مفید هست که در آشپزی ایرانی به‌وفور ازش استفاده میشه. امروز میخوایم دستور تهیه ماست بورانی اسفناج رو به شما آموزش بدیم که یک انتخاب عالی برای وعده‌های غذایی سبک و سالم محسوب میشه. بعلاوه یک چاشنی خوشمزه برای غذاهای پلویی و حتی نانی هم به حساب میادش. […]

مواد لازم برای تهیه بورانی اسفناج

  • اسفناج تازه 300 گرم
  • نیم کیلو ماست چکیده
  • چهار حبه سیر
  • مغز گردو 150 گرم
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

اسفناج یکی از سبزیجات بسیار پرخاصیت و مفید هست که در آشپزی ایرانی به‌وفور ازش استفاده میشه. امروز میخوایم دستور تهیه ماست بورانی اسفناج رو به شما آموزش بدیم که یک انتخاب عالی برای وعده‌های غذایی سبک و سالم محسوب میشه. بعلاوه یک چاشنی خوشمزه برای غذاهای پلویی و حتی نانی هم به حساب میادش.

از خواص اسفناج هرچقدر بگم کم گفتم! اما همینقدر بدونید که این گیاه سرشار از آهن، انواع ویتامین، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد معدنی هست. عملکرد مغز رو تقویت میکنه ، برای سلامت استخوان‌ها و بهبود بینایی مفید هست و سیستم ایمنی بدن هم با مصرف منظم اسفناج سرحال‌تر و قدرتمندتر عمل میکنه.

دستور تهیه بورانی اسفناج با ماست چکیده

  1. برای شروع اسفناج را پاک میکنیم و بعدش میشوییم، فقط اینکه برای پاک کردن، ساقه اسفناج رو حفظ کنید و فقط قسمت ریشه رو بزنید. بعدش اسفناج رو با دست کمی خرد میکنیم و به یک قابلمه منتقل میکنیم. حالا باید یک و نیم لیوان آب ولرم به قابلمه اضافه کنیم و بعدش روی حرارت قرار بدیم تا آب به نقطه جوش برسه. وقتی به این مرحله رسید شعله رو کم میکنیم و بعدش هم اجازه میدیم تا 5 دقیقه با همون دما جوش بخوره و بعدش اسفناج رو آبکش میکنیم.
  2. وقتی آب اضافی اسفناج خارج شد، اون رو به یک ظرف گود منتقل میکنیم و اجازه میدیم کامل خنک بشه. سیر رو رنده ریز میکنیم و به اسفناج اضافه میکنیم. بعدش باید با یک چنگال یا گوشت‌کوب بیفتیم به جون اسفناج و حسابی لِهش کنیم!
  3. ماست چمیده رو به ظرف اضافه میکنیم و به همراه کمی نمک و فلفل مواد رو با هم مخلوط میکنیم.
  4. مغز گردو رو خرد میکنیم و به بورانی اسفناج اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم و کار جمع میشه! برای تزیین میتونید از گردو خرد شده، کنجد و نعناع خشک استفاده کنید.دستور تهیه بورانی اسفناج با ماست چکیده

دستور تهیه ماست بورانی اسفناج و پیاز داغ

علاوه بر دستور اول تهیه بورانی، یک رسپی جالب و جدید هم برای این غذا وجود داره که هم تنوع میده به داستان و هم اینکه خوشمزست و ازش لذت میبرید. در این دستور مواد رو تفت میدیم و با ماست مخلوط میکنیم. علاوه بر مواد اولیه مورد اشاره، به یک عدد پیاز متوسط و مقداری روغن زیتون هم نیاز داریم.

  1. پیاز رو پوست میگیریم و بصورت خلالی نازک برش میدیم. مقداری روغن زیتون داخل تابه ریخته و پیازها رو بهش اضافه میکنیم و اجازه میدیم تا کاملا طلایی بشن.
  2. اسفناج ها رو پاک میکنیم و اینبار برخلاف دستور قبلی، ساقه اونها رو کاملا جدا میکنیم چراکه فقط برگ اسفناج رو نیاز داریم. حالا با یک ساطور یا چاقو، برگ اسفناج رو به شکل نواری خرد میکنیم.
  3. وقتی پیاز کاملا طلایی شد و عطر خوبش بلند شد، شعله رو کاملا کم میکنیم و اسفناج رو بهش اضافه میکنیم و کم تفت میدیم.
  4. گردوها رو کاملا خرد و ریز میکنیم و به تابه اضافه میکنیم و همه مواد رو به مدت 5 دقیقه تفت میدیم.
  5. مواد رو به یک ظرف گود منتقل میکنیم و اجازه میدیم کاملا سرد بشن، ماست چکیده، نمک و فلفل رو بهش اضافه میکنیم و کاملا با هم مخلوط میکنیم. ماست بورانی اسفناج و پیاز داغ ما آمادست و میتونید سرو کنید.دستور تهیه ماست بورانی اسفناج و پیاز داغ

نکات مهم برای مصرف بورانی اسفناج

یکی از مهمترین نکاتی که باید بهش توجه کنید اینه که بورانی اسفناج باید خیلی سریع مصرف بشه. ترکیب اسفناج پخته با ماست موجب فساد سریع این غذا میشه و نمیتونید مثلا 24 ساعت اون رو در یخچال نگهداری کنید! البته این فساد در ظاهر و طعم بورانی مشاهده نمیشه، اما میتونه مسمومیت ایجاد کنه و البته به شدت سرطان زاست. بنابراین حتما اون رو به مقدار مصرف یک وعده تهیه کنید و بورانی اسفناج آماده کارخانه‌ای هم به هیچ وجه استفاده نکنید.

بازدید : 170 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.