کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه شربت جلاب

طرز تهیه شربت جلاب

  • متوسط
  • ساده
  • - نفر
  • 70 دقیقه

شربت جلاب نوعی سیروپ محبوب در خاورمیانه بویژه کشورهای سوریه، لبنان و اردن هست. این شربت با ترکیبات مختلفی قابل تهیه هست (مثلا در اردن از شیره خرما بعنوان شیرین کننده استفاده میشه که باعث میشه رنگ شربت تیره بشه) اما نقطه مشترک تمام رسپی های این شربت، وجود گلاب در آنهاست. در ادامه دستور […]

مواد لازم برای تهیه شربت جلاب

  • گلاب 2 لیتر
  • نبات سفید یا زعفرانی 700 گرم
  • زعفران یک گرم

شربت جلاب نوعی سیروپ محبوب در خاورمیانه بویژه کشورهای سوریه، لبنان و اردن هست. این شربت با ترکیبات مختلفی قابل تهیه هست (مثلا در اردن از شیره خرما بعنوان شیرین کننده استفاده میشه که باعث میشه رنگ شربت تیره بشه) اما نقطه مشترک تمام رسپی های این شربت، وجود گلاب در آنهاست. در ادامه دستور تهیه شربت جلاب را در اختیار شما قرار میدهیم که با زعفران تهیه شده و شما میتونید با آب سرد و یا هر نوع عرقیاتی که دوست دارید، رقیق و مصرف کنید. با مجله آشپزی کوک‌یاب همراه باشید.

دستور تهیه شربت جلاب (شربت گلاب و رعفران)

درست کردن شربت جلاب کار ساده‌ای هست، فقط باید مواد را با هم ترکیب کرده و روی اجاق گاز بجوشونیم. در ادامه با دستور تهیه مرحله به مرحله شربت جلاب با کوک‌یاب همراه باشید.

  1. برای شروع دو لیتر گلاب و 700 گرم نبات سفید یا زعفرانی را با هم داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم قرار میدیم. درب قابلمه را بسته و اجازه میدیم نبات کاملا با گلاب ترکیب بشه و به جوش بیاد. در همین بین کف جمع شده روی سطح گلاب را هم با یک ملاقه جمع میکنیم. (چون باعث کدر شدن شربت میشه. معمولا داخل نبات نخ هست که بعد از آب شدن داخل محلول گلاب و نبات شناور میشه، اون را هم باید جمع کنیم.)
    وقتی ترکیب به جوش اومد، درب قابلمه را هم برمیداریم، چون باید اجازه بدیم آب تبخیر شده و شربت غلیظ بشه.
  2. زعفران را سابیده و با یخ یا آب جوش دم میکنیم تا رنگ و عطرش آزاد بشه.
    تقریبا 50 دقیقه که از جوش خوردن گلاب گذشت، زعفران دم کرده را هم بهش اضافه میکنیم. شربت جلاب تقریبا آماده شده، فقط باید 10 دقیقه دیگه حرارت ببینه تا کاملا غلیظ بشه.
  3. بطری درب‌دار تمیز ترجیحا شیشه‌ای آماده میکنیم و شربت را بعد از اینکه کاملا خنک شد، داخلش منتقل میکنیم. اینطوری میتونیم تا مدتهای طولانی از شربت نگهداری کنیم.
  4. شربت در نهایت نصف حجم اولیه خودش را داشته باشه تا به غلظت خوب و ایده‌آل برسه.

برای اینکه شربت ماندگاری بیشتری داشته باشه و شکرک نزنه، همراه زعفران، دو قاشق آب لیموترش به شربت اضافه میکنیم.

دستور آماده کردن شربت جلاب برای نوشیدن

وقتی شربت جلاب آماده شد، میتونیم به اشکال متفاوتی ازش نوشیدنی تهیه کنیم.
علاوه بر اینکه میتونیم شربت را با آب خنک میکس و رقیق کنیم، با اضافه کردن تخم شربتی و یا خاکشیر، شکل و طعم و خاصیت شربت بهبود پیدا میکنه. یکی دیگه از افزودنی های عالی برای شربت جلاب، آب‌لیمو (بویژه لیموترش تازه) هست که این ترکیبات برای فصل گرما و تابستان عالی هست.

شربت جلاب را میتونید با انواع عرقیات سنتی هم ترکیب کنید، به عنوان مثال با عرق کاسنی، عرق نعناع و هر نوع عرقیات دیگری که تمایل دارید، ترکیب خوبی میسازه.

بازدید : 85 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.