کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه ماست چکیده

طرز تهیه ماست چکیده

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 10 دقیقه

ماست یکی از چاشنی های محبوب ایرانیهاست که البته در تمام دنیا از آن استفاده میشود و یک محصول لبنی جهانی محسوب میشود. این چاشنی معمولا در سفره ایرانی‌ها در کنار انواع غذاهای برنجی و نانی پیدا میشود. ماست انواع مختلفی دارد اما معروفترین نوع ماست‌ها که در تمام سوپرمارکت ها وجود دارد ، ماست […]

مواد لازم برای تهیه ماست چکیده

  • ماست دلخواه (ساده کم چرب یا پرچرب)
  • پارچه نخی سفید یا کیسه ماست

ماست یکی از چاشنی های محبوب ایرانیهاست که البته در تمام دنیا از آن استفاده میشود و یک محصول لبنی جهانی محسوب میشود. این چاشنی معمولا در سفره ایرانی‌ها در کنار انواع غذاهای برنجی و نانی پیدا میشود. ماست انواع مختلفی دارد اما معروفترین نوع ماست‌ها که در تمام سوپرمارکت ها وجود دارد ، ماست کم چرب و پرچرب هستند. در کنار اینها ماست چکیده ، یونانی ، ایسلندی ، همزده ، موسیر ، انواع ماست های طعم دار و… نیز وجود دارند که همگی از ماست‌های کم چرب و پرچرب بدست می آیند.

محصولات لبنی و بویژه ماست دارای طبع سردی هستند ، بنابراین با اضافه کردن مقداری فلفل سیاه یا نعناع خشک ، میتوانید آن را متعادل کرده و برای مصرف در روزهای سردی که در پیش داریم ، آماده کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه ماست چکیده را برای شما به اشتراک گذاشته ایم ، به چند نکته برای بهبود کیفیت و طعم ماست اشاره کردیم و همچنین دستور تهیه دسر ماست میوه ای را با استفاده از ماست چکیده‌ای که درست کردیم را با شما به اشتراک گذاشته ایم. در پایان نیز نگاهی داریم به مهمترین خواص ماست که منبع مهمی از پروتئین ، کلسیم و سایر مواد معدنی مورد نیاز بدن ما است.

دستور تهیه ماست چکیده خانگی

  1. برای چکیده کردن ماست به یک ظرف گود نیاز داریم که آب اضافی ماست داخلش جمع بشه. روی ظرفمون یک آبکش قرار میدیم و بعدش هم پارچه تمیز سفید یا کیسه ماست رو داخل آبکش میذاریم و ماست رو داخلش میریزیم. همون یک ساعت اول تقریبا 80 درصد آب اضافی ماست ازش کشیده میشه اما اگه لازمه که به کار سرعت بدید میتونید سر کیسه رو بندید یا پارچه رو به شکل بقچه در بیارید و از بالا به ماست فشار وارد کنید ، میبینید که خیلی سریعتر و بهتر آب ماست کشیده میشه.
  2. دو ساعت زمان کافی برای تهیه یک ماست چکیده عالی و خوشمزه است. اگر بیش از این زمان ماست را داخل کیسه پارچه‌ای نگهداری کنید ، ماست بیش از حد چکیده و خشک میشود. در هر صورت تصمیم اینکه ماست تا چه اندازه چکیده یا آبدار باشد بر عهده خود شماست.طرز تهیه ماست چکیده با ماست معمولی
  3. در انتها ماست رو در ظرف مناسب ریخته و داخل یخچال نگهداری کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

چند نکته برای تهیه ماست چکیده خوشمزه‌تر در خانه

  • اگر به طعم ترش ماست علاقه دارید ، باید بین 8 تا 16 ساعت ماست تازه را در دمای محیط قرار دهید تا طعم ترش پیدا کند.
  • برای اینکه ماست چکیده خوشمزه تری داشته باشید میتوانید مقداری خامه صبحانه به آن اضافه کنید. این کار را بعد از چکیده کرده ماست انجام دهید. همچنین میتوانید خامه را داخل فریزر قرار دهید تا یخ بزند و سپس آنرا به تکه های کوچک تقسیم کنید و قطعات بدست آمده را با ماست مخلوط کنید. به این ترتیب خامه و ماست کاملا با هم ترکیب نمیشوند و هنگام مصرف تکه های کوچک و کرمی خامه به دهن می آیند.
  • میتوانید با اضافه کردن مقداری موسیر ، ماست چکیده موسیر بسازید. برای اینکار باید موسیر را در آب جوش قرار دهید. (حدود 15 دقیقه) به این ترتیب بافت موسیر ترد و نرم شده و از حالت خشکی خارج میشود و همچنین تندی آن گرفته شده و طعمی بسیار دلپذیر و متعادل حاصل میشود. پیش از اضافه کردن موسیر ، آنرا رنده کنید.

دستور تهیه ماست میوه‌ای با استفاده از ماست چکیده

ماست میوه‌ای یک پیش غذا یا دسر خوشمزه و محبوب است که با ترکیب ماست با میوه‌های تازه و انواع افزودنی‌ها تهیه می‌شود. در زیر یک دستور تهیه ماست میوه‌ای آورده شده که شما میتوانید نوع میوه و مقدار آنرا متناسب با سلیقه خودتان کم یا زیاد کنید. تنها نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که حتما از ماست شیرین استفاده کنید ، ماست ترش اصلا ترکیب مناسبی برای ساختن ماست میوه ای نیست.دستور تهیه ماست میوه‌ای با استفاده از ماست چکیده

مواد لازم برای تهیه ماست میوه‌ای

  • دو پیمانه ماست چکیده یا ماست همزده تازه
  • نصف پیمانه میوه‌ تازه دلخواه (مثل توت، توت فرنگی، انبه، فیله پرتقال، خرما، انگور بدون هسته، هلو و …)
  • نصف قاشق چایخوری وانیل یا اسانس وانیل
  • حدود 50 گرم مغزهای خرد شده مانند پسته، بادام، گردو و … (دل بخواه)
  • دو قاشق عسل (دل بخواه)
  1. برای شروع میوه‌ها را بشویید، پوست بگیرید و آن‌ها را با خردکن ، چاقو یا رنده به ابعاد کوچک تقسیم کنید. مغزهای آجیل را نیز باید با استفاده از هاون و یا هر وسیله دیگری که در اختیار دارید خرد کنید.
  2. در یک کاسه، ماست را با عسل و وانیل مخلوط کنید. می‌توانید در صورت تمایل کمی شکر نیز اضافه کنید که البته ضرورتی ندارد.
  3. میوه‌های خرد شده و مغزهای خرد شده را به ماست اضافه کرده و همگی را با یکدیگر مخلوط کنید تا بخوبی ترکیب شوند.
  4. با استفاده از میوه‌های تازه یا مغزهای خرد شده، سطح ماست را تزیین کرده و در یخچال قرار دهید تا خنک شوند ، اکنون دسر ماست میوه ای ما حاضر است.

مهمترین خواص ماست

ماست به عنوان یک محصول لبنی دارای خواص بسیار زیاد و ارزشمندی است و به عنوان یکی از مهمترین مواد غذایی در رژیم غذایی انسان‌ها شناخته می‌شود.این ماده غذایی یک منبع غنی از پروتئین، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و باکتری‌های مفید است که به سلامتی افراد کمک می‌کند. در ادامه، به بررسی برخی از مهمترین خواص ماست میپردازیم :

منبع غنی پروتئین : ماست یک منبع عالی پروتئین است که برای ساخت و بازسازی بافت‌های عضلانی بدن ضروری است.

حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی : ماست حاوی ویتامین‌های مهمی مانند ویتامین A، ویتامین D، ویتامین B12 و ویتامین K است. همچنین، ماست دارای مواد معدنی از جمله کلسیم، پتاسیم، فسفر و روی است که برای حفظ سلامت استخوان‌ها، قلب و سایر اعضای بدن ضروری هستند.

بهبود عملکرد سیستم گوارش : ماست حاوی باکتری‌های لاکتیک مفید مانند لاکتوباسیل و بیفیدوباکتریا است که می‌توانند به بهبود عملکرد سیستم گوارشی و هضم غذا کمک کنند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی : باکتری‌های لاکتیک موجود در ماست می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند و از بروز برخی از بیماری‌ها جلوگیری نمایند.

سایر فواید ماست برای بدن : مصرف این ماده لبنی میتواند به کاهش علائم حساسیت و آلرژی‌ها کمک کند. یکی دیگر از خواص مفید ماست این است که ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن می‌توانند به حفظ سلامت و زیبایی پوست کمک کنند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف ماست کم چرب می‌تواند در کاهش وزن و مدیریت وزن مؤثر باشد.

بازدید : 81 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.