کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه استیک گوشت

طرز تهیه استیک گوشت

  • پرهزینه
  • ساده
  • 2 نفر
  • 45 دقیقه

استیک گوشت یک غذای لذیذ و محبوب هست که در تمام دنیا طرفدارای زیادی داره. این غذا از برش‌های نازک گوشت گوساله یا گوسفند یا از تکه های بزرگ که موقع سرو خرد میشن، تهیه میشه و به روش‌های مختلفی طبخ میشه. بعضیا اون رو سرخ میکنن و بعضیا به شیوه گریل گوشت رو طبخ […]

مواد لازم برای تهیه استیک گوشت

  • گوشت گوساله 400 گرم ( فیله یا راسته)
  • قارچ 100 گرم
  • یک قالب کره 10 گرمی
  • گیاه رزماری تازه یک شاخه (حدود یک قاشق غذاخوری)
  • 4 حبه سیر
  • یک استکان شیر
  • یک قاشق غذاخوری خامه
  • روغن زیتون دو قاشق غذاخوری
  • ادویه کاری نوک قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

استیک گوشت یک غذای لذیذ و محبوب هست که در تمام دنیا طرفدارای زیادی داره. این غذا از برش‌های نازک گوشت گوساله یا گوسفند یا از تکه های بزرگ که موقع سرو خرد میشن، تهیه میشه و به روش‌های مختلفی طبخ میشه. بعضیا اون رو سرخ میکنن و بعضیا به شیوه گریل گوشت رو طبخ میکنن. البته ما قبلا هم به این غذا پرداخته بودیم و دستور پخت استیک در هواپز رو کار کرده بودیم که اینجاست :

در این مطلب قصد داریم نوعی از استیک رو به شما آموزش بدیم که براحتی بتونید باهاش ساندویچ استیک تهیه کنید. بنابراین استیک گوشت ما، برش خورده هست و پخت کاملی داره، اما همچنان آبدار و خوشمزه هست.

 

دستور تهیه استیک گوشت امریکایی تکه‌ای با سس قارچ

برای دوتا ساندویچ توپُر و قوی! به 400 گرم گوشت قرمز احتیاج داریم که ترجیحا باید گوشت فیله گوساله باشه. البته میتونید از هر نوع گوشتی استفاده کنید اما فیله چربی کمی داره و کاملا نرم و آبدار هست.

  1. برای مزه دار کردن گوشت، از برگ گیاه رزماری، روغن زیتون و سیر استفاده میکنیم. داخل یک پلاستیک زیپدار یا فریزر گوشت رو با یک ساقه کامل رزماری تازه یا یک قاشق غذاخوری رزماری خشک، دو قاشق روغن زیتون و 4 حبه سیر مخلوط میکنیم. دربشو میبندیم و میره تو یخچال به مدت حداقل 6 ساعت. (بعد از پایان زمان استراحت رزماری رو کاملا از استیک جدا کنید و دور بریزید.)
  2. بعد از گذشت تایم استراحت، هر نوع گوشتی رو که تهیه کرده باشید باید برش بدید تا به قطر حدود 3 سانتی متر برسه. یعنی گوشت تکه ای بزرگ (طول و عرضش مهم نیست) با قطر 3 سانت. بعدش با پشت ساطور کمی بافت سطحی گوشت رو تخریب میکنیم تا گوشت کمی پهن و نازکتر بشه و رگه هایی روی گوشت ایجاد بشه.
  3. اگه تابه گریل داشته باشیم که بهتر! اگه نه توی هر نوع تابه که دم دست داریم، 10 گرم کره رو با حرارت کم ذوب میکنیم. حالا باید دو طرف گوشت رو کمی سرخ کنیم، هر طرف حدود 3 تا 4 دقیقه کافیه. در مدت طمان طبخ استیک، 4 حبه سیر رو هم همراهش داخل قابلمه سرخ میکنیم.
  4. سراغ قارچ میریم و ابتدا خوب تمیزش میکنیم و بعد به شکل ورقه ای برش میزنیم.
  5. استیک که سرخ شد اون رو از تابه خارج کرده و روی تخته آشپزی قرار میدیم تا کمی استراحت کنه. حالا قارچ رو داخل همون تابه ریخته و تفت میدیم. 4 حبه سیر م داشتیم که باید له یا رنده کنیم و همراه یک استکان شیر و یک قاشق خامه به قارچ اضافه میکنیم. کمی نمک، فلفل سیاه و نوک قاشق چایخوری ادویه کاری هم اضافه میکنیم و زیر تابه رو بلند میکنیم. با ملاقه چوبی کمی هم میزنیم تا به غلظت مناسب برسه و بعد زیرش رو خاموش میکنیم.
  6. یک تابه تمیز برمیداریم و کفش رو کمی چرب میکنیم. حالا با چاقو استیک رو به شکل نواری برش میزنیم و برای پخت نهایی وارد تابه میکنیم. با حرارت زیاد استیک رو تفت میدیم تا کاملا رنگ گوشت تیره بشه. با ملاقه چوبی استیک گوشت رو هم میزنیم و حداکثر 4 دقیقه بعد استیک آبدار و کاملا پخته شده ما آمادست. کمی نمک اضافه کنید و بریم برای سرو.
  7. نان ساندویچی رو باز کنید، داخلش رو با سبزیجات دلخواه، بویژه کاهو ساطوری شده و خیار شور پر کنید. کمی سس سفید یا فرانسوی بزنید و با استیک گوشت و سس قارچ پر کرده و نوش جان کنید. راستی میتونید پنیر دیپ چدار یا پنیر ورقه ای هم داخل ساندویچ استفاده کنید که عالی میشه.طرز تهیه استیک گوشت

تاریخچه استیک گوشت

این غذا واقعا تاریخچه طولانی داره و از دوران باستان توسط انسان‌هایی که تنها راه بقا رو شکار میدونستن، مصرف می‌شد. در اون زمان، استیک‌ها معمولا به صورت خام یا نیمه پخته مصرف می‌شد. استیک از قرن دوازدهم میلادی در اروپا به شکل امروزی خود درآمد. در آن زمان، استیک‌ها معمولا با سس‌های مختلف سرو می‌شدند. این غذا در قرن نوزدهم، به آمریکا معرفی شد و به سرعت تبدیل شد به یک وعده غذایی رایج.

میانگین مصرف استیک در کل دنیا حدود 1.5 کیلوگرم در سال هست. این میزان در آمریکا حدود 2.4 کیلوگرم و در آسیا حدود 600 گرم هستش. آمریکا یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان استیک در جهان است و بطورکلی مصرف گوشت در این کشور بالاتر از سایز نقاط دنیاست.

استیک در آمریکا معمولا با سس‌های مختلفی نظیر سس باربیکیو یا سس قارچ سرو میشه در حالیکه در آسیا با نودل و برنج مصرف میشه.

بازدید : 49 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.