کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

آموزش پخت استانبولی

آموزش پخت استانبولی

  • متوسط
  • ساده
  • 3 نفر
  • 60 دقیقه

پلو استانبولی یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی هست که با مواد اولیه ساده و در دسترس قابل تهیه هست. این غذا در شهرهای مختلف مشور با روش‌های متنوعی تهیه میشه و در برخی مناطق بهش “دمی گوجه” گفته میشه. این غذا رو میتونید هم به تنهایی و هم با انواع خورش سرو کنید. […]

مواد لازم برای تهیه استانبولی

  • دو پیمانه برنج ایرانی
  • گوشت چرخ کرده 100 گرم
  • گوجه فرنگی متوسط 3 عدد
  • سیب زمینی متوسط 2 عدد
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

پلو استانبولی یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی هست که با مواد اولیه ساده و در دسترس قابل تهیه هست. این غذا در شهرهای مختلف مشور با روش‌های متنوعی تهیه میشه و در برخی مناطق بهش “دمی گوجه” گفته میشه. این غذا رو میتونید هم به تنهایی و هم با انواع خورش سرو کنید. چند نمونه از خورش های مناسب برای سرو در کنار استانبولی : خورش مرغ، قیمه، خورش گوشت و خورش بادمجان.طرز تهیه پلو استانبولی خوشمزه و ساده با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه پلو استانبولی خوشمزه و ساده با گوشت چرخ کرده

  1. برای شروع برنج رو شسته و با کمی نمک اجازه میدیم یکی دو ساعت خیس بخوره.
  2. حالا میریم سراغ پیاز، اول پوستشو میگیریم و بعد قشنگ میشوریم. در ادامه نگینی ریز خردش میکنیم. داخل ماهی تابه روغن ریخته و پیاز رو روی حرارت تفت میدیم. برای خوشرنگتر شدنش هم کمی زردچوبه اضافه میکنیم.
  3. وقتی پیازمون تغییر رنگ داد، گوجه فرنگی رو رنده میکنیم و به پیاز اضافه میکنیم. با شعله متوسط حدود 5 دقیقه تفت میدیم تا خامی گوجه گرفته بشه و خوب با پیاز مخلوط بشه. حالا یک قاشق رب گوجه فرنگی رو هم بهش اضافه میکنیم و 2 دقیقه دیگه هم تفت میدیم تا رب رنگش باز بشه.
  4. حالا باید گوشت چرخ کرده رو به تابه اضافه کنیم. قشنگ مواد رو با هم تفت میدیم تا گوشت آب بندازه و تغییر رنگ بده. تو این مرحله یکم نمک و فلفل سیاه اضافه میکنیم و  اگه تمایل داشته باشید میتونید دو حبه سیر رنده شده هم به مواد اضافه کنید.
  5. سیب‌زمینی رو پوست گرفته و به شکل نگینی ریز خرد میکنیم. بعدش به مواد اضافه میکنیم تا کمی بپزه. درب تابه رو روش قرار میدیم تا سیبزمینی و گوشت کامل بپزن.
  6. برنج رو با کمی آب روی حرارت قرار میدیم تا قد بکشه و نیم پز بشه. دو تا سه دقیقه بعد از اینکه آب جوش اومد برنج رو آبکش میکنیم و به سایر مواد اضافه میکنیم و خوب با هم مخلوط میکنیم.
  7. یک قابلمه مناسب انتخاب کنید، کفش رو چرب کنید و هر نوع ته‌دیگی که دوست دارید رو داحلش بذارید. (نان لواش، سنگک، کاهو، سیبزمینی و…)
    مواد استانبولی رو به قابلمه انتقال بدید و با ته قاشق چندتا سوراخ داخل مواد ایجاد کنیدتا بخار از کف قابلمه راحت خارج بشه.
  8. حالا با شعله ملایم رو به پایین استانبولی رو میذاریم تا دم بکشه. بعد از حدود 15 دقیقه، غذامون حاضر هست و میتونیم تو ظرف مناسب بکشیم و سرو کنیم.چند نکته برای بهبود کیفیت استانبولی

چند نکته برای بهبود کیفیت استانبولی

  • برای خوشمزه تر شدن پلو استانبولی می تونید کمی ادویه کاری یا زعفران بهش اضافه کنید.
  • برای اینکه سیب زمینی ها در پلو له نشن، بهتره که سیب‌زمینی رو نگینی خرد کنید و قبل از اضافه کردن به مایه، کمی تفت بدید.
  • شاید یکم براتون عجیب باشه اما برای اینکه استانبولی فوق‌العاده خوشمزه و خوش عطری داشته باشید، میتونید یک عدد سوسیس رو داخل مواد رنده ریز کنید. نتیجش عالی میشه، حتما تست کنید.

انواع پلو استانبولی

همونطور که قبلا اشاره کردیم، این غذا رو میتونید به شیوه های مختلفی تهیه کنید و مواد اولیه دلخواه خودتون رو وارد رسپی کنید. بهرحال اگه بخوایم در مورد انواع استانبولی صحبت کنیم، میتونیم اونها رو به شکل زیر از هم جدا کنیم :

  • پلو استانبولی با گوشت قرمز برای تهیه این نوع پلو، می توانید از گوشت چرخ کرده، گوشت تکه ای یا گوشت قلقلی استفاده کنید.
  • پلو استانبولی با مرغ برای تهیه این استانبولی، از گوشت مرغ خرد شده یا ریش ریش شده استفاده کنید. معمولا در این نوع استانبولی، ادویه کاری فراوان مورد استفاده قرار میگیره.
  • پلو استانبولی سبزیجات برای تهیه این نوع استانبولی، می تونید از سبزیجاتی مانند هویج، لوبیا سبز، فلفل دلمه ای و قارچ استفاده کنید.

پلو استانبولی رو میتونید با گوشت، مرغ، سبزیجات و ادویه جات متنوعی تهیه کرد.

بازدید : 78 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.