کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه ترشی تخمیری

طرز تهیه ترشی تخمیری

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 25 دقیقه

ترشی تخمیری یکی از ترشی های معروف ژاپنی هست که طعم و مزه ملایمی داره و بر خلاف ترشی های ایرانی، اثری از سرکه داخل این ترشی نمیبینید!

مواد لازم برای تهیه ترشی تخمیری

  • کلم سفید یک کیلو گرم
  • هویج 6 عدد قلمی (حدود 200 گرم)
  • گل کلم 200 گرم
  • دانه فلفل سیاه کامل یک قاشق چایخوری

ترشی تخمیری نوعی چاشنی هست که بجای استفاده از سرکه، فرآیند تخمیر موجب بعمل اومدن ترشی میشه و به همین دلیل طعم و مزه ملایم‌تر و ترشی کمتری داره. تو این مطلب از سایت آشپزی کوک‌یاب دستور تهیه ترشی تخمیری کلم را با هم مرور میکنیم.
نکته مهم در مورد ترشی تخمیری، حفظ بخش زیادی از ارزش غذایی مواد تشکیل دهنده هست.

ترشی تخمیری بیشتر در جنوب و شرق آسیا مورد استفاده قرار میگیره و یکی از ترشی های محبوب و سنتی ژاپن محسوب میشه.

دستور تهیه ترشی تخمیری کلم و هویج خانگی

  1. برای تهیه ترشی تخمیری کلم، به آب کلم نیاز داریم، بنابراین از کلم های تازه و آبدار سفید استفاده میکنیم.(کلم های قرمز خشک‌تر و کم آب‌تر هستن.)
    اول کلم رو شسته و بعد به شکل نواری برش میزنیم. (فقط یک برگ کلم کامل رو نگه میداریم چون آخر کار بهش نیاز داریم.) حالا باید کلم ها رو داخل یک کاسه بزرگ بریزیم و بعدش مقداری نمک بهش اضافه کنیم. یکمم با دست ورز میدیم تا کلم آب پس بده. فقط توجه داشته باشید که اینکار رو باید چندبار تکرار کنیم چون به آب کلم نیاز داریم.
  2. یک شیشه درب دار با دهانه بزرگ لازم داریم. باید شیشه رو کاملا تمیز کنیم تا گرد و غبار و بویژه چربی داخلش نباشه، چون هم باعث میشه ترشی فاسد بشه و هم فرآیند تخمیر رو دچار اشکال میکنه.دستور تهیه ترشی تخمیری کلم و هویج خانگی
  3. حالا سایر مواد اولیه رو هم به همون شکل نواری یا حلقه‌ای برش میزنیم. کلم، هویج و گل کلم رو با هم مخلوط میکنیم. کف شیشه چند عدد فلفل سیاه ریخته و مواد ترشی رو هم داخل شیشه میریزیم و باقی فلفل رو هم روی ترشی میریزیم. داخل شیشه رو هم با آب کلم پر میکنیم.
  4. احتمالا آب کلم به مقداری نداریم که بتونیم سطح مواد رو باهاش بپوشونیم! بنابراین باید مواد رو فشرده کنیم. برای اینکار اول با دست کاملا سطح ترشی رو فشار میدیم که تا جای ممکن فشرده بشه. یک برگ کلم کامل داشتیم که روی سطح ترشی قرار میدیم. حالا یک جسم سنگین، مثلا یک سنگ رو روی مواد ترشی تخمیری قرار میدیم که همینطور فشردگی مواد حفظ بشه. در نهایت درب شیشه رو میبندیم. (نیاز نیت درب شیشه کیپ بشه چون باید هوا گردش داشته باشه و گازهایی که در نتیجه عمل تخمیر بوجود میان، از شیشه خارج بشن.)
  5. کار تمومه و فقط باید یک هفته تا ده روز به ترشی در دمای بیرون استراحت بدیم تا آماده مصرف بشه. وقتی ترشی آماده شد، جسم سنگین و برگ اول کلم رو از روی ترشی برداشته و میتونیم تا مدت 20 روز داخل یخچال از ترشی تخمیری کلم نگهداری کنیم.

چند نکته برای تهیه ترشی تخمیری

  • شما میتونید بنا به سلیقه خودتون، مواد اولیه ترشی رو کم و زیاد کنید! مثلا میتونید به ترشی انواع سبزیجات تازه و خشک شده، سیر، ادویه ترشی و هر نوع طعم دهنده ای که دوست دارید اضافه کنید.
  • برای اینکه فرآیند تخمیر سرعت بیشتری بگیره، میتونید از آب ماست استفاده کنید. یک استکان آب ماست رو با آب کلم ترکیب کنید و داخل ترشی بریزید.

بازدید : 248 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.