کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

آموزش پخت برنج در پلوپز

آموزش پخت برنج در پلوپز

  • نفر
  • دقیقه

برنج یکی از مهم‌ترین غلات و جز اقلام غذایی اساسی جهان محسوب میشه و در کنار نان، برنج و ماکارونی مهمترین عنصر غذایی بشر محسوب میشه. گیاه برنج در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری سراسر جهان کشت میشه. برنج معمولا در کشورهای اروپایی و امریکایی خیلی طرفدار نداره، اما وعده اصلی غذایی کشورهای خاورمیانه و […]

مواد لازم برای تهیه

برنج یکی از مهم‌ترین غلات و جز اقلام غذایی اساسی جهان محسوب میشه و در کنار نان، برنج و ماکارونی مهمترین عنصر غذایی بشر محسوب میشه. گیاه برنج در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری سراسر جهان کشت میشه. برنج معمولا در کشورهای اروپایی و امریکایی خیلی طرفدار نداره، اما وعده اصلی غذایی کشورهای خاورمیانه و بخصوص شرق و جنوب شرقی آسیا رو تشکیل میده. در این مطلب از سایت کوک‌یاب را آموزش پخت برنج در پلوپز در خدمت شما هستیم، امیدوارم از این مطلب استفاده کنید.

دستور پخت برنج در پلوپز / روش پخت برنج ته دیگ دار در پلوپز

کم دردسرترین راه برای تهیه برنج با کیفیت و خوشمزه، استفاده از دستگاه پلوپز هست. پلوپزهای قدیمی با تایمر قابل تنظیم بودن و شما میتونستید زمان موردنظر خودتون رو برای پخت به دستگاه بدید و اون هم مطابق همون زمان، دما رو تنظیم میکرد تا پلو آماده بشه. امروزه دستگاه های پلوپز دیجیتال شدن و برنامه های پخت متنوعی دارن. شما میتونید با پلوپز دیجیتال برنج رو ظرف مدت کوتاهی (بین 25 تا 30 دقیقه) آماده کنید و بعدش هم خیالتون راحت باشه! چون تا زمان سرو و کشیدن برنج، دستگاه اون‌ها رو گرم و تازه حفظ میکنه. برای پخت برنج در پلوپز مطابق راهنمای زیر عمل کنید :

  1. برنج را با مقداری آب و یک قاشق چایخوری نمک به مدت 30 تا 60 دقیقه خیس کنید.
  2. بعد از گذشت مدت زمان موردنظر، آب اضافی برنج را گرفته و آنرا به ظرف دستگاه پلوپز منتقل کنید. اکنون 4 پیمانه آب، یک قالب 20 گرمی کرده (یا سه قاشق غذاخوری روغن) و یک قاشق چایخوری نمک را به برنج اضافه کرده و کمی هم بزنید.
  3. اکنون باید پلوپز را مطابق راهنمای محصولی که در اختیار دارید روشن کنید. اگر دستگاه شما دیجیتال باشد، بطور معمول گزینه Rice یا گزینه Cook باید انتخاب شود و سپس Start را انتخاب نمایید. برای اکثر پلوپزها، کمتر از 30 دقیقه طول میکشد تا برنج شما آماده مصرف شود. در هر صورت دستگاه در پایان زمان پخت با آلارم شما را مطلع خواهد کرد.
  4. گزینه Keep warm مربوط به گرم نگاه داشتن برنج میشود.
  5. اگر پلوپز شما گزینه ای به نام Crispy rice داشته باشد، برای تهیه ته‌دیگ خومزه و ترد میتوانید از آن استفاده کنید.
  6. soaked rice نیز به معنی برنج نرم و بدون ته‌دیگ است. معمولا مدت زمان پخت در این حالت کمی بیشتر است.

علت شفته شدن برنج در پلوپز

  • بطورکلی علت شفته شدن برنج، جوشیدن بیش از اندازه برنج در آب هست. بنابراین اگر میخوایم برنجمون شفته نشه باید این مشکل رو برطرف کنیم. در ادامه به چند نکته اشاره میکنیم که بتونید با رعایت اونها از شفته شدن برنج پیشگیری کنید :
  • یکی از نکات مهم برای پخت برنج خوب و با کیفیت، خیس کردن برنج پیش از شروع مراحل پخت و پز هست. حدود نیم ساعت برنج رو در آب و نمک خیس کنید.
  • موقع جوشیدن برنج از هم زدن و زیر و رو کردن برنج خودداری کنید.
  • اضافه کردن مقدار کمی روغن از شفته شدن برنج جلوگیری میکنه و باعث میشه دانه های برنج به هم نچسبن.
  • استفاده از مقدار کافی آب در روش پخت کته، مهمترین عامل برای جلوگیری از شفته شدن برنج هست.
  • اگه قصد آبکش کردن برنج رو دارید، زمانبندی صحیح برای جوش خوردن برنج، عامل اصلی برای پیشگیری از شفته شدنش هست. برنج رو زمانی از روی حرارت بردارید و آبکش کنید که سطحش کاملا نرم شده باشه اما هسته برنج هنوز کمی سفت و خام باشه. در طول دم کشیدن برنج، خامی وسطش هم کاملا گرفته میشه و برنج دانه دانه و فوق العاده ای خواهید داشت.

روش‌های پخت برنج

  • رایج‌ترین روش پخت برنج، روش آبکش کردن است که در این روش نشاسته اضافی آن گرفته شود. برنج آبکش شده را می‌توان به صورت ساده یا با انواع مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، سبزیجات و ادویه جات پخت.
  • روش دیگر پخت برنج، روش کته است که ساده تر و سریعتر است، اما دانه های برنج معمولا کمی چسبیده بهم و له میشوند.

تاریخچه برنج

برنج یکی از قدیمی‌ترین غلات شناخته شده محسوب میشه که قدمتش بیش از 10 هزار سال برآورد میشه. برنج ابتدا در جنوب شرقی آسیا و چین کشت می‌شد و به تدریج به سایر نقاط جهان گسترش پیدا کرد.

انواع برنج

برنج‌ها از لحاظ شکل، اندازه، رنگ، طعم، شیوه برداشت و پرداخت و بطور کلی نژاد، گونه های مختلفی داره اما بطور کلی میشه به دو دسته اصلی برنج سفید و برنج قهوه‌ای تقسیم بندی کرد.

  • برنج سفید : برنجی که پوسته و سبوس ازش جدا شده و دارای بافت نرم و لطیف و طعمی شیرین هست.
  • برنج قهوه‌ای : برنج کامل همراه با پوسته و سبوس، دارای بافتی نسبتاً سفت و طعمی قوی‌تر از برنج سفید. برنج قهوه‌ای حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به برنج سفید است.

مهمترین خواص و مضرات مصرف برنج

برنج منبع خوبی از کربوهیدرات، فیبر و مواد معدنی است. مصرف برنج می‌تواند به تامین انرژی بدن کمک کند. همچنین، برنج حاوی فیبر است که برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. با این حال، مصرف زیاد برنج می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود. بعلاوه برنج حاوی گلوتن است که می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک مضر باشد.

بازدید : 118 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.