کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

روش پخت برنج قهوه ای

روش پخت برنج قهوه ای

  • نفر
  • دقیقه

اگه میخواید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، یکی از بهترین و مهمترین قدم‌هایی که میتونید بردارید، جایگزین کردن برنج قهوه‌ای با برنج سفید هست! در واقع برنج قهوه‌ای، همون برنج سفید معمولی هستش که لایه بیرونی (سبوس) بطور کامل ازش جدا نشده. سبوس حاوی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هست که […]

مواد لازم برای تهیه

اگه میخواید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، یکی از بهترین و مهمترین قدم‌هایی که میتونید بردارید، جایگزین کردن برنج قهوه‌ای با برنج سفید هست! در واقع برنج قهوه‌ای، همون برنج سفید معمولی هستش که لایه بیرونی (سبوس) بطور کامل ازش جدا نشده. سبوس حاوی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هست که طعم و مزه بدی هم نداره و فقط برای زیبایی از برنج جدا میشه. در کل اینطوری میشه گفت که برنج سفید، سبوس و جوانه خودش رو از دست داده، بنابراین ارزش غذایی کمتری نسبت به برنج قهوه داره. با این مقدمه میریم سراغ روش پخت برنج قهوه ای و بعدش هم مهمترین خواص سبوس رو برای سلامت بدن مورد بررسی قرار میدیم، با کوک‌یاب همراه باشید.

دستور تهیه برنج قهوه ای سبوس‌دار

بطور معمول طرز تهیه برنج قهوه‌ای، ماننده برنج سفید است! فقط زمان پخت آن متفاوت است و به دلیل دارا بودن یک لایه بیرونی سخت، حدود 3 تا 4 برابر بیشتر از برنج سفید زمان نیاز دارد. به دلیل زمان پخت بالاتر، مقدار آب بیشتری هم نیاز داریم تا در طول زمان پخت، برنج خشک نشود.دستور تهیه برنج قهوه ای سبوس‌دار

روش تهیه برنج قهوه ای آبکش دم کشیده

  1. برای شروع حدود نیم ساعت برنج را به همراه یک قاشق چایخوری نمک در آب ولرم خیس میدهیم. (مقدار آب به قدری باشد که سطح برنج را بپوشاند.)
  2. حالا برنج رو داخل یک قابلمه مناسب ریخته و تا 3 بند انگشت بالای سطح برنج رو با آب میپوشانیم. (برای برنج سفید معمولا یک بند انگشت بالای سطح برنج آب میریزیم.) اکنون قابلمه را روی اجاق گاز قرار داده حرارت را زیاد میکنیم تا آب به جوش بیاد.بعد از اینکه آب جوش اومد اول برنج رو کمی هم میزنیم و بعدش زیر شعله رو کم میکنیم و درب قالمه رو میذاریم روش. حدود 30 دقیقه باید برنج روی حرارت باشه، طی این مدت هر چند دقیقه یک بار برنج رو هم میزنیم و زیر و رو میکنیم.
  3. بعد از گذشت 30 دقیقه برنج کمی قد کشیده و حجمش بیشتر شده، تو این مرحله برنجمون رو آبکش میکنیم و میریم سراغ دم کردنش…
  4. از اونجایی که برنج قهوه ای رو انتخاب کردیم تا سلامت مواد غذایی که مصرف میکنیم رو تضمین کنیم، بنابراین روغن زیتون رو جایگزین روغن مایع معمولی میکنیم. کمی روغن زیتون کف ثابلمه میریزیم و یک قاشق کنجد و پخش میکنیم کف قابلمه. حالا برنج آبکش شده رو داخل قلبلمه ریخته و روی شعله ملایم رو به پایین قرار میدیم. بعد از 10 دقیقه به اندازه نصف استکان آب داخل قابلمه میریزیم و شعله رو کمی زیادتر میکنیم.
  5. 10 دقیقه که گذشت کار تمومه و برنج دم کشیده قهوه ای ما آمادست.

روش تهیه برنج قهوه ای کته

  1. برای اینکه برنج قهوه ای رو به شکل کته آماده کنید چیزی در دود 45 دقیقه زمان لازم دارید. فرمول خاصی هم نداره! فقط داخل ی قابلمه به مقدار کافی آب بریزید و برنج رو روی شعله بلند قرار بدید تا آب جوش بیاد. بعدش حرارت رو کم کنید و درب قابلمه رو بذارید. حدود 45 دقیقه بعد برنج قهوه ای کته شما آمادست.
  2. فقط توجه داشته باشید که قبلش باید برنج رو خوب بشورید و حدود نیم ساعت هم داخل آب و نمک خیس بدید. بعدشم برنج رو بشورید که نمک اضافی از بین بره. موقع انتقال برنج به قابلمه به ازای هر پیمانه برنج، یک قاشق چایخوری سرخالی مک اضافه کنید.
  3. میتونید 10 دقیقه آخر کمی روغن اضافه کنید تا هم ته دیگ بهتری داشته باشید و هم اینکه دانه های برنج به هم نچسبن.

روش تهیه برنج قهوه ای کتهتفاوت اصلی برنج قهوه و برنج سفید در این هست که برنج قهوه ای سبوس و جوانه خودش رو حفظ کرده ، درحالیکه برنج سفید این دو قسمت رو از دست داده. سبوس و جوانه برنج حاوی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی هستند که برای سلامتی ضروری هستند.

بازدید : 94 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.