کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مربای انجیر

طرز تهیه مربای انجیر

  • متوسط
  • ساده
  • - نفر
  • 90 دقیقه

مربا نوعی فرآورده میوه‌ای شیرین هست که از پختن میوه‌های تازه یا خشک با شکر تهیه میشه. مربا معمولا به عنوان صبحانه یا میان وعده سرو میشه و البته در تهیه انواع دسرها و کیک‌ها هم مورد استفاده قرار میگیره. امروز و در این مطلب میخوایم دستور تهیه مربای انجیر رو با شما به اشتراک […]

مواد لازم برای تهیه مربای انجیر

  • یک کیلو انجیر
  • 750 گرم شکر سفید
  • یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه
  • یک قاشق غذاخوری گلاب

مربا نوعی فرآورده میوه‌ای شیرین هست که از پختن میوه‌های تازه یا خشک با شکر تهیه میشه. مربا معمولا به عنوان صبحانه یا میان وعده سرو میشه و البته در تهیه انواع دسرها و کیک‌ها هم مورد استفاده قرار میگیره. امروز و در این مطلب میخوایم دستور تهیه مربای انجیر رو با شما به اشتراک بذاریم.

انجیر یک میوه بسیار شیرین و پرخاصیته که حاوی مقادیر زیادی فیبر، آنتی‌اکسیدان، و ویتامین‌های A، C، و K هست. البته میتونیم بگیم که مربای انجیر (و کلا همه نوع مربا) نه تنها بخش زیادی از خواص میوه رو در خودش نداره، بلکه بواسطه استفاده از شکر، کالری زیادی داره و در هر صورت مصرف زیادش توصیه نمیشه. با این مقدمه کوتاه، بریم برای ادامه مطلب و آموزش درست کردن مربای انجیر خانگی.دستور تهیه مربای انجیر خوشمزه و شفاف درخانه

دستور تهیه مربای انجیر خوشمزه و شفاف درخانه

یکی از نکات مهمی که برای تهیه مربای انجیر باید بهش توجه کنید، نوع انجیری هست که انتخاب میکنید. بهترین نوع انجیر برای تهیه مربا، انجیر سیاه هست. همچنین بهتره انجیرهای کوچک و یکدست انتخاب کنید، اینطوری میتونید میوه ها رو بصورت درسته و کامل مربا کنید که شکل بسیار زیبا و جذابی خواهد داشت. انجیر های درشت و رسیده معمولا باز شده هستن و داخل مربا کاملا ساختار میوه وا میره و یجورایی ربا تبدیل میشه به مارمالاد.(مارمالاد همون مربا هست که میوه داخلش بافت و شکل مشخصی نداره و کاملا له شده.)
انجیر سفید هم میتونید استفاده کنید، ولی رنگ مربا با انجیر سیاه خیلی خوشرنگتر میشه.

  1. برای شروع باید انجیر رو به خوبی پاک و تمیز کنیم. برای اینکار ابتدا دم انجیر رو از ته میزنیم و بعدش برای اینکه شیره اضافی انجیر گرفته بشه، به مدت یک ساعت داخل آب سرد خیس میدیم. بعد از گذشت این مدت، انجیر رو آبکش میکنیم و یه مقدار بهش تایم میدیم تا کاملا آب اضافی گرفته بشه. بعدش اگه انجیرها کوچک بودن که میتونید کامل مربا کنید، اما اگه بزرگ بودن، نصف و یا چهار قسمت کنید.
  2. یک قابلمه با ابعاد مناسب رو روی گاز قرار بدید و دو لیوان آب بریزید داخلش تا به جوش بیاد. حالا شکر رو اضافه میکنیم و تا وقتیکه کاملا با آب مخلوط نشده، اونها رو هم میزنیم.
  3. شیره که آماده شد، اول زیر قابلمه رو کم میکنیم و بعدش میوه ها رو بهش اضافه میکنیم. از اینجا به بعد باید حدود 30 دقیقه زمان بدیم تا انجیرها بخوبی بپزن و مربا به قوام کافی برسه.(تو این مدت هر 10 دقیقه یکبار با ملایمت مربا رو با ملاقه چوبی هم بزنید ولی قبل از اینکه هم بزنید، کف سطح مربا رو جمع کنید و دور بریزید.) تا اینجا اگه همه کارها رو درست انجام داده باشیم، وقتی یک قاشق از مربا رو برداریم و اجازه بدیم خنک بشه، باید کاملا غلیظ و کشدار شده باشه. اگه این حالت رو نداشت، بازم فرصت بدید تا مربا رو به قوام کافی برسونید.
  4. اینجا دیگه کار مربا تمومه، فقط بهش یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه و یک قاشق هم گلاب اضافه میکنیم تا عطرش تو مربا پخش بشه. (لیمو هم باعث میشه مربا شکرک نزنه و رنگش رو روشنتر و شفاف‌تر میکنه.)

رنگ مربای انجیر سفید

استفاده از انجیر سفید باعث میشه رنگ مربا روشن بشه

چند نکته کاربردی برای تهیه مربای انجیر

  • در تمام مراحل تهیه مربا، نباید درب قابلمه رو ببندیم. بخار اضافی باید از مربا خارج بشه، در ضمن گذاشتن درب قابلمه باعث میشه مربا بیشتر کف کنه و رنگش کدر بشه.
  • برای درست کردن مربای انجیر، نیازی نیست که میوه رو پوست بگیرید. اگه دوست ندارید انجیر با پوست داخل مربا باشه، بهتره که میوه ها رو به قسمتهای کوچکتری تقسیم کنید تا کاملا در مراحل پخت له بشه و مربا یکدست بشه.
  • اگه بخواید مربای متفاوتی داشته باشید، میتونید بجای استفاده از انجیر تازه، از انجیر خشک هم استفاده کنید. فقط باید 30 دقیقه انجیرها رو با آب داغ خیس بدید و بعد کارو مطابق مراحل بالا ادامه بدید.
  • تغییر دیگه ای که میتونید در تهیه مربای انجیر اعمال کنید، اضافه کردن یک قاشق سیاه دانه به مرباست که طعم مربا رو فوق‌العاده میکنه.

بازدید : 64 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.