کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه کتلت لاهیجان

طرز تهیه کتلت لاهیجان

  • متوسط
  • ساده
  • 5 نفر
  • 40 دقیقه

همانطور که قبلا هم بارها و بارها اشاره کرده بودیم ، گیلان دارای تنوع غذایی بسیار زیادیست که میتواند شما را تا مدتها با دستورها و طعم های جدید غذاهایش سورپرایز کند. امروز قصد داریم دستور تهیه نوعی کتلت محلی را با شما به اشتراک بگذاریم که به کتلت لاهیجان معروف است. برای تهیه این […]

مواد لازم برای تهیه کتلت لاهیجان

  • سیب‌زمینی دو عدد متوسط
  • پیاز زرد یک عدد متوسط
  • یک سوم 1/3 نان بربری (ترجیحا قسمتهای خمیری اول نان)
  • سبوس نان بربری به مقدار لازم (از نانوایی تهیه کنید)
  • تخم‌مرغ دو عدد
  • گوشت چرخ‌کرده یک کف دست (حدود 200 گرم)
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه
  • پودر آویشن یک قاسق چایخوری سر‌خالی
  • پودر دارچین به مقدار دلخواه

همانطور که قبلا هم بارها و بارها اشاره کرده بودیم ، گیلان دارای تنوع غذایی بسیار زیادیست که میتواند شما را تا مدتها با دستورها و طعم های جدید غذاهایش سورپرایز کند. امروز قصد داریم دستور تهیه نوعی کتلت محلی را با شما به اشتراک بگذاریم که به کتلت لاهیجان معروف است.
برای تهیه این کتلت به مقدار مختصری گوشت نیاز داریم که حتی میتوانیم آنرا نیز حذف کنیم که به این ترتیب هزینه تمام شده کتلت کاهش میابد بدون آنکه در طعم و مزه آن تغییر ملموس و بزرگی ایجاد شود. رد ادامه مطلب همراه ما باشید با :

دستور پخت کتلت لاهیجان – کتلت سیب‌زمینی گیلانی

درست کردن کتلت لاهیجان تقریبا ساده است و اگر با مراحل تهیه آن آشنایی داشته باشید ، چندان برای تهیه این غذای لذیذ و خوشمزه به دردسر نخواهید افتاد. با کوک یاب همراه باشید تا یکی از بهترین رسپی های موجود برای تهیه کتلت لاهیجان را به شما آموزش دهیم.

آموزش ساندویچ کتلت لاهیجان

برای شروع به مقداری سیب‌زمینی پخته نیاز داریم که کاملا سرد شده باشند. بنابراین بهتره که سیب‌زمینی ها رو از 12 ساعت قبل آب‌پز کنیم و پوستشون رو بگیریم تا زمانی که میخوایم غذا رو آماده کنیم ، کاملا نرم و خنک باشند.

یک نکته مهم برای خوشمزه‌تر شدن کتلت بهتون میگم که احتمالا قبلا جایی اون رو ندیده باشید و اونم اینه که بهتره بجای آب‌پز کردن سیبزمینی ها ، با چنگال چندتا سوراخ روی سطحشون ایجاد کنید و سپس اونها رو درسته داخل فر یا اون توستر قرار بدید و با دمای حدود 180 تا 200 درجه سانتی گراد بپزید تا کاملا تنوری بشه. توجه کنید که باید در طی مدت زمان پخت چندبار سیب‌زمینی ها رو داخل فر جابجا کنید تا پخت یکدست باشه و داخل سیب‌زمینی ها رو هم با چنگال تست کنید که کاملا نرم و پخته باشن. (در این روش میتونید سطح سیب‌زمینی ها رو کمی با روغن زیتون چرب کنید ، بهتره که از سیب‌زمینی های ریز استفاده کنید)

خوب ، حالا باید نان بربری رو داخل یک ظرف گذاشته و مقداری آب بریزیم تا کاملا روی سطح نان رو آب بپوشونه. لازمه که نان بربری کاملا خیس بخوره و بافتش نرم بشه و بکلی تغییر حالت بده.

در ادامه سیب‌زمینی رو که قبلا آماده کرده بودیم رنده ریز میکنیم ، گوشت چرخ کرده رو هم بهش اضافه میکنیم و کمی ورز میدیم تا با هم مخلوط بشن. نان بربری رو هم به این مخلوط اضافه میکنیم ، فقط یادتون باشه که آب اضافی نان رو بگیرید. (نان رو حدود 30 ثانیه داخل یک آبکش قرار بدید بدون اینکه فشار اضافی بهش وارد کنید که بخواید بیش از حذ آبش رو جذب کنید.)

حالا نوبت اضافه کردن پیاز هست ، پیاز رو با رنده ریز ، رنده میکنیم و به موادمون اضافه میکنیم.
(نکته مهم در مورد پیاز اینکه به هیچ وجه نباید از پیاز سفید استفاده کنیم ، چون آبدارترین نوع پیاز هست و حسابی موادمون رو آبکی میکنه و کتلتمون بافت خوبی به خودش نمیگیره. بهترین نوع پیاز برای تهیه این کتلت ، پیاز زرد و بعد پیاز قرمز هست.)

حالا نوبت اضافه کردن ادویه هاست ، به مقدار دلخواه از نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر دارچین (در این مورد احتیاط کنید چون دارچین زیاد بکلی عطر کتلتو عوض میکنه و طعمشو تلخ میکنه) و پودر آویشن اضافه میکنیم.
کارمون تقریبا تموم شده و دیگه فقط مونده اضافه کردن تخم مرغ. موادمون حاضر هست ، فقط باید به خوبی مخلوطشون کنیم تا یک ماده یکدست و عالی بدست بیاریم. بهدش روی مواد رو با پلاستیک میپوشونیم و اون رو برای حدود نیم ساعت به فریزر انتقال میدیم تا مواد خودشون رو بگیرن و طعم ها خودشونو باز کنن!

حالا باید میتونیم کتلت رو سرخ کنیم ، برای اینکار باید سبوسی رو که از نانوایی بربری تهیه کردیم داخل یک ظرف بریزیم.
مقداری از مواد رو با دست برمیداریم و حالا باید به شکل دلخواه اون رو فرم بدیم. شکل رایج برای این کتلت ، مخروطی هست ، یعنی که مثلت با یک ضلع دایره‌ای. وقتی به کتلت شکل دادیم اون رو داخل سبوس میکنیم و دورتا دورش رو کاملا با سبوس میپوشونیم (یه چیزی شبیه به مرغ سوخاری ولی با سبوس بربری!)

کتلت ها رو داخل روغن فراوان سرخ میکنیم و کار تموم هست. یک کتلت سالم و فوق العاده خوشمزه داریم که میتونید برای میان وعده و یا شام اون رو با هر نونی که دلتون خواست سرو کنی.

دستور پخت کتلت لاهیجان - کتلت سیب‌زمینی گیلانی

چند نکته برای بهتر شدن کتلت لاهیجان‎‎

  • معمولا برای سرو این کتلت از نان بربری نرم استفاده میشود ، اما شما میتوانید بنا به سلیقه خودتان از انواع باگت و یا نان ساندویچی هم استفاده کنید.
  • از پیاز خلالی شده در کنار سبزی جعفری خرد شده ، خیارشور و گوجه برای ساندویچ کردن کتلت استفاده کنید.
  • یکی از چاشنی های محبوب گیلانی ها در کنار این کتلت ، زیتون پرورده است که حتما پیشنهاد میکنیم آنرا به ساندویچ خود اضافه و از مزه بینظیرش لذت ببرید.
  • شما میتوانید از سس قرمز ، انواع سس سفید شامل مایونز ، هزار جزیره ، فرانسه و… به عنوان چاشنی استفاده نمایید.
  • استفاده از ترشی فلفل و یا هالوپینو نیز برای کسانی که طعم تند و تیز را میپسندند توصیه میشود.

بازدید : 515 / برچسب‌ها : ، ،

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.