کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه قیمه مرغ

طرز تهیه قیمه مرغ

  • متوسط
  • متوسط
  • 4 نفر
  • 150 دقیقه

اگه بخوایم در مورد اصیلترین، محبوبترین و حتی خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی صحبت کنیم، قیمه حتما جز اولین اسمهایی هست که به ذهنمون میرسه. این غذا در تمام ایران شناخته شده هست و یکی از غذاهای غیرقابل جایگزین در سفره ما ایرانی هاست. قیمه با رسپی های متنوعی تهیه میشه و البته اسمهای مختلفی هم روی […]

مواد لازم برای تهیه قیمه مرغ

  • مرغ بدون استخوان (ترجیحا فیله) 250 گرم
  • سیب زمینی یک عدد بزرگ
  • یک پیمانه لپه پاک شده
  • پیاز زرد 2 عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری سر پر
  • سه عدد لیمو عمانی
  • آبلیمو یا آب نارنج به مقدار دلخواه (ترجیحا یک عد نارنج تازه)
  • زعفران دم‌کرده سه قاشق غذاخوری
  • گلاب یک قاشق غذاخوری
  • هل و دارچین به مقدار دلخواه
  • زردچوبه یک قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

اگه بخوایم در مورد اصیلترین، محبوبترین و حتی خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی صحبت کنیم، قیمه حتما جز اولین اسمهایی هست که به ذهنمون میرسه. این غذا در تمام ایران شناخته شده هست و یکی از غذاهای غیرقابل جایگزین در سفره ما ایرانی هاست. قیمه با رسپی های متنوعی تهیه میشه و البته اسمهای مختلفی هم روی انواع قیمه گذاشته شده! بعنوان مثال ما قیمه نثار رو داریم که غذای معروف قزوینی هاست. اصفهانی ها نوعی قیمه دارن به اسم قیمه ریزه اصفهانی! قیمه نخود یزدی ، قیمه کورگ سنندجی ، قیمه با کوفته قلقلی ، قیمه نجفی و خیلی قیمه های دیگه که در جای جای ایران به سبک خاص همون منطقه تهیه میشن.

حالا تو این مطلب قصد داریم دستور تهیه قیمه مرغ رو در اختیار شما قرار بدیم که بجای استفاده از گوشت قرمز که هر کیلو خدا تومنه! از گوشت مرغ استفاده کنید تا کمی قیمت تموم شده خورش کمتر بشه. با مجله آشپزی و شیرینی پزی کوک یاب همراه باشید.

دستور تهیه خورش قیمه مرغ مجلسی و خوشمزه

لطفا توجه داشته باشید که لپه ها رو باید از شب قبل خیس کنید، اینکار باعث میشه نفخ حبوبات گرفته بشه. اگه هر چند ساعت یکبار آبش رو هم عوض کنید که عالیه! چون معمولا لپه خام بوی خوبی نداره و عوض کردن آب باعث میشه بوی بد لپه گرفته بشه.

  1. دوتا پیاز داشتیم که باید اونها رو به شکل نگینی ریز خرد کرده و همراه مقداری روغن، داخل یک قابلمه گود سرخ کنیم. وقتی پیاز کمی رنگش عوض شد و شفاف شد، مثداری زردچوبه بهش اضافه میکنیم و اجازه میدیم تا طلایی بشه.
  2. پیاز که طلایی شد، لپه ها رو آبکش کرده و به قابلمه اضافه میکنیم تا با حرارت ملایم یه تفت ریز بخوره. سه چهار دقیقه که گذشت یک لیوان آب جوش به قابلمه اضافه میکنیم و درب قابلمه رو هم روش قرار میدیم تا لپه کاملا بپزه. بطور معمول چیزی در حدود 30 دقیقه طول میکشه تا لپه بپزه، اما این بستگی به نوع لپه هم داره! بهرحال بعد از گذشت نیم ساعت یدونه لپه رو از قابلمه خارج کنید و تست کنید ببینید با دست راحت له میشه یا نه. اگه نیاز بود بازم پزه یه مقدار دیگه آب جوش اضافه کنید تا لپه ها کاملا نرم بشن.
  3. در حین پخت لپه که حدود نیم ساعت کار داره، میریم سراغ مرغ. گو مرغ رو به شکل کعب های کوچک برش میدیم و برای مزه دار کردنش هم از نمک، فلفل، زعفران و نارنج یا لیمو ترش استفاده میکنیم. بعد از اینکه مرغ رو با مواد مخلوط کردیم، 15 دقیقه بعش استراحت میدیم و بعد در یک تابه اون رو سرخ میکنیم. توجه کنید که نیاز نیست مرغ کاملا طلایی و برشته بشه. میخوایم در حدی مرغ سرخ بشه که لایه بیرونی، بافت سفتی داشته باشه تا در حین پخت داخل خورشت، از هم وا نره.
  4. وقتی مرغ به اندازه کافی سرخ شد، رب رو به داخل تابه منتقل کنید تا کمی تفت بخوره، اینکار خامی رب رو میگیره و رنگش رو باز میکنه. یکی دو دقیقه بعد مرغ رو با رب مخلوط کنید و در نهایت همه مواد رو با هم به قابلمه منتقل کنید. کمتر از نصف قاشق چایخوری نمک و مقدار کمی هم فلفل سیاه به خورش اضافه کنید.
  5. شعله گاز رو کم میکنیم و یک ساعت زمان میدیم تا خورش قشنگ جا بیفته. توی این مدت، چندباری هم به خورشت سر میزنیم و اگه آبش کم شده بود، یه مقدار آب جوش بهش اضافه میکنیم تا خورش قیمه مرغ خشک و بی آب نشه. بعلاوه با ملاقه ترجیحا چوبی، خورش رو هم میزنیم که ته نگیره.
  6. بعد از گذشت یک ساعت تا یک ساعت و نیم، خورش باید حسابی جا افتاده باشه و روغن پس داده باشه. تو این مرحله یک قاشق گلاب، دو قاشق زعفران، پودر هل و دارچین رو اضافه میکنیم. (میتونید از یک عدد چوب دارچین هم استفاده کنید و در آخر، پیش از سرو خورش اون رو خارج کنید.)
    با یک چنگال چندتا سوراخ داخل لیمو عمانی ها ایجاد میکنیم و بعد اونها رو به قابلمه منتقل میکنیم.
  7. از اینجا به بعد تنها 20 دقیقه زمان لازم هست تا لیمو عمانی طعمش رو باز کنه و کار تمومه! قیمه مرغ خوشمزه ما آماده سرو هست.
  8. تو این 20 دقیقه ای که به خورش باید فرصت بدیم، میریم سراغ سیب‌زمینی. اول پوستش رو گرفته و بعد بصورت خلالی ریز خردش میکنیم و بعد با مقدار زیادی روغن سرخ میکنیم تا حسابی برشته و ترد بشه.
  9. در پایان لیمو عمانی (و چوب دارچین) رو از خورش خارج میکنیم. (لیمو رو قشنگ با دست فشار بدید و بچلونید تا عصاره داخلش کامل خارج بشه) در ظرف مناسب کشیده و با سیب زمینی تزیین کرده و در کنار برنج، سالاد، سبزی خوردن و هر نوع چاشنی دلخواه دیگری سرو و نوش جان کنید.دستور تهیه خورش قیمه مرغ مجلسی و خوشمزه

چند نکته برای تهیه خورش قیمه

  • برای تهیه نسخه وگان (خورش قیمه گیاهی) این غذا، گوشت رو از دستور غذا حذف کرده و قارچ رو جایگزین کنید. قارچ بافت گوشتی داره و یک جایگزین عالی برای گوشت در غذاهای وگان محسوب میشه!
  • زعفران دم کرده و دارچین باید یه ربع آخر پخت خورش به آن اضافه شوند. بخصوص دارچین که اگه مدت زیادی همراه خورش روی حرارت باشه میتونه باعث تلخی غذای شما بشه.
  • پوست لیمو عمانی کمی تلخه، میتونید اونها رو به مدت 30 دقیقه در آب داغ خیس کنید و بعد به خورش اضافه کنید. قبل از اضافه کردن به خورش، آبکش کنید.چند نکته برای تهیه خورش قیمه
  • اگه لپه ای که استفاده میکنید دیرپز هست، بعد از اینکه 24 ساعت خیس دادید ، داخل یک فلاسک آب جوش ریخته و لپه رو بریزید داخلش و دربش رو ببندید و اجازه بدید 2 ساعت همون تو بمونه. اینکار باعث میشه لپه شما بیشتر مراحل پختش رو طی کنه و در پایان مراحل تهیه خورش، لپه کاملا نرم و پخته باشه.

بازدید : 71 / برچسب‌ها : ،

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.