کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه مرغ تابه ای

طرز تهیه مرغ تابه ای

  • متوسط
  • ساده
  • 4 نفر
  • 45 دقیقه

کباب تابه ای یکی از غذاهای سنتی ما ایرانیهاست که از طعم و عطر بسیار دلنشینی برخوردار هست. این غذا همچنین بسیار ساده و سریع تهیه میشه اما با توجه به قیمت این روزهای گوشت قرمز ، بسیار پر هزینه هست. در این مطلب از سایت کوک یاب قصد داریم شما را با دستور تهیه […]

مواد لازم برای تهیه مرغ تابه ای

  • سینه و ران مرغ 400 گرم
  • پیاز زرد یک عدد متوسط
  • دو حبه سیر
  • یک عدد فلفل دلمه‌ای
  • یک عدد لیمو ترش تازه
  • زعفران دم کرده به مقدار دلخواه
  • یک قاشق غذاخوری سماق
  • سه قاشق غذاخوری آرد سوخاری
  • ادویه کاری و پاپریکا هر کدام نصف قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه

کباب تابه ای یکی از غذاهای سنتی ما ایرانیهاست که از طعم و عطر بسیار دلنشینی برخوردار هست. این غذا همچنین بسیار ساده و سریع تهیه میشه اما با توجه به قیمت این روزهای گوشت قرمز ، بسیار پر هزینه هست. در این مطلب از سایت کوک یاب قصد داریم شما را با دستور تهیه نوعی کباب تابه ای آشنا کنیم که در آن بجای گوشت از مرغ استفاده میشود و طبیعتا مقداری در هزینه صرفه جویی میشود. بعلاوه مرغ تابه ای یک غذای خوشمزه با طعمی جدید و عالی محسوب میشه که شما میتونید اون رو هم با نان و هم با برنج سرو کنید.

مرغ تابه ای برای پذیرایی از مهمان ها (در صورتی که تعدادشون زیاد نباشه) گزینه واقعا ایده آلی هست ، چون در مدت زمان کمی حاضر و میشه و ظاهر بسیار خوبی هم داره. بعلاوه میتونید حجم کمی از این غذا رو با دورچین های رنگارنگ و متنوع ترکیب کنید تا هزینه کمتری روی دستتون بذاره و البته سفره رنگارنگ و جذابی رو هم به نمایش بگذارید.

دستور پخت مرغ تابه ای

  1. برای شروع باید گوشت مرغ رو چرخ کنیم ، برای اینکار میتونیم از چرخ گوشت و یا غذا ساز استفاده کنیم اما یک راه دیگه هم وجود داره و اونم اینه که به شیوه کباب بناب ، مرغ هامون رو با ساتور ریز ریز کنیم تا به حالتی نزدیک به گوشت چرخ شده برسه. در اینصورت مرغ ها له نمیشن و بافت خودشون رو حفظ میکنن. نکته مهم ترکیب سینه و ران مرغ هست که حتما باید به شکل نصف نصف باشه.سینه بافت محکم و خشکی داره و ران بسیار چرب هست که باعث آبدار شدن کباب تابه ای مرغمون میشه. در ادامه ادویه ها ، نمک و فلفل رو به مرغ اضافه میکنیم و کمی اونها رو ورز میدیم تا مزه ها به خورد گوشت برن و بافت چسبناکی رو بدست بیاریم. این کار رو که کردیم برای چند دقیقه مواد رو به فریزر انتقال میدیم و میریم سراغ مرحله بعد.مرغ چرخ کرده برای تهیه کباب مرغ تابه ای
  2. پیاز رو پوست میگیریم و با رنده درشت ، رنده میکنیم ، با فشار دست آب پیاز رو میگیریم ، با یک رنده ریز ، دو حبه سیر رو رنده میکنیم و با پیازها مخلوط میکنیم. پوست لیمو رو با هم ریز رنده میکنیم که عطر خوبش به غذامون بگیره و در انتها نوبت فلفل دلمه ای هست که رنده بشه. (معمولا از فلفل دلمه سبز استفاده میشه ، اما دلمه های زرد و قرمز میتونن غذای خوشرنگتری رو برای ما فراهم کنن)
  3. مرغ رو از فریزر خارج میکنیم ، موادی که آماده کردیم رو با مرغ حسابی ترکیب میکنیم ، پودر سوخاری و زعفران رو هم بهشون اضافه میکنیم و حسابی وزر میدیم. مقدار زعفران کاملا سلیقه ای هست ، هر چقد بیشتر باشه غذا خوشرنگتر و بیشتر معطر میشه.
  4. اگر وقت کافی در اختیار داشته باشیم میتونیم به مواد داخل یخچال استراحت بدیم ، اگر نه همین حالا هم میتونیم بریم سراغ سرخ کردن کباب تابه مرغ.
    یک تابه مناسب که ترجیحا مستطیلی شکل باشه انتخاب میکنیم و کفش رو چرب میکنیم و موادمون رو با قطر یکسان کف تابه پهن میکنیم. چند برش در طول تابه به عرض سه تا 4 سانتی متر ایجاد میکنیم (شبیه به کباب کوبیده) ، اینکار هم برای برگردوندن مرغ تابه ای و هم برای سرو و کشیدن غذا مناسب هست.
    حرارت اجاق رو متوسط رو به بالا تنظیم میکنیم چون حرارت کم باعث میشه آب مرغ کشیده بشه و غذا در نهایت خشک بشه.
    برای سرخ کردن هر طرف به حدود 5 دقیقه زمان نیاز داریم. وقتی یک طرف کباب های مرغ تابه ای حاضر شد و برشون گردوندیم ، میتونیم مقداری زعفران روی غذا اضافه کنیم.دستور پخت کباب مرغ تابه ای زعفرانی
  5. همچنین اگه تابه جا داشت ، گوجه های کوچک خرد شده رو در کنار مرغ تابه ای سرخ کنید. روغن ترکیب شده با آب گوجه به خورد کباب ها میره و طعم فوق العاده ای به غذا اضافه میکنه.

* برای تزیین و دورچین مرغ تابه ای میتونید از گوجه های گیلاسی سرخ شده و یا گریل شده ، کلم بروکلی بخارپز ، ذرت بخارپز ، پیاز گریل شده ، قارچ ، فلفل سبز و کدو خورشتی گریل شده ، بادنجان سرخ شده ، سیب زمینی سرخ شده ، سبزیجات تازه بویژه ریحان و ترخون و… استفاده کنید.

اگر به غذاهای کم چرب و رژیمی علاقه دارید ، به شما پیشنهاد میکنیم این مطلب “آموزش پخت کباب تابه‌ای به شیوه تنوری (در فر)” را حتما ببینید که در آن دستور تهیه نوعی کباب تابه ای را برایتان قرار داده ایم که نیازی به روغن ندارد و در فر قابل تهیه است.

بازدید : 189 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.