کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه دوغ

طرز تهیه دوغ

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 5 دقیقه

قبل از اینکه درباره طرز تهیه دوغ بنویسیم باید بگوییم که دوغ یک نوشیدنی پرطرفدار بویژه در ایران و کشورهای عربیست که بر خلاف انواع نوشابه‌های گازدار و شیرین ، ارزش غذایی بالایی دارد. این نوشیدنی از قدیم در فرهنگ‌های مختلف جهان مورد استفاده قرار گرفته است. تاریخچه دوغ به دوران باستان باز می‌گردد، و […]

مواد لازم برای تهیه دوغ

  • ماست همزده یک لیوان
  • آب دو لیوان
  • نمک یک قاشق چایخوری سر خالی

قبل از اینکه درباره طرز تهیه دوغ بنویسیم باید بگوییم که دوغ یک نوشیدنی پرطرفدار بویژه در ایران و کشورهای عربیست که بر خلاف انواع نوشابه‌های گازدار و شیرین ، ارزش غذایی بالایی دارد. این نوشیدنی از قدیم در فرهنگ‌های مختلف جهان مورد استفاده قرار گرفته است. تاریخچه دوغ به دوران باستان باز می‌گردد، و این نوشیدنی در تمدن‌های گوناگون، از جمله تمدن‌های یونانی، رومی، مصری و ایرانی، جایگاه ویژه‌ای داشته است. البته در حال حاضر دوغ اصلا در کشورهای اروپایی و امریکایی محبوب نیست!

دوغ با طعم های مختلف و روش های متنوعی قابل تهیه است. در حال حاضر دو شیوه اصلی برای تهیه دوغ وجود دارد که یک روش تخمیر مستقیم شیر به دوغ است و روش دوم و رایج تهیه دوغ از ماست است.

 

 

دستور تهیه دوغ تازه خانگی + انواع دوغ های طعم دار

  1. یک لیوان ماست همزده و صاف را با نمک مخلوط کرده و وارد مخلوط کن میکنیم. (میتوانید از همزن دستی هم استفاده کنید)
    آب را به مخلوط کن اضافه کرده و حدود 3 دقیقه آنرا روشن میکنیم تا حسابی مواد مخلوط شده و نوشیدنی یکدست و همگن بدست بیاید.
  2. بهترین نوع ماست برای تهیه یک دوغ خوش طعم ، ماستی است که از شیر کامل بدست آمده باشد. همچنین ماست های شیرین اصلا مناسب تهیه دوغ نیستند.
    استفاده از ماست چکیده ترش بهترین نتیجه را برای تهیه دوغ خوشمزه خانگی بهمراه خواهد داشت.طرز تهیه دوغ تازه خانگی + انواع دوغ های طعم دار

انواع دوغ طعم‌دار

دوغ های طعم دار با انواع اسانس ، ادویه ، عرقیات و سبزیجات معطر تهیه میشوند. شما تقریبا میتوانید هر نوع ادویه‌ای را با دوغ ترکیب کنید تا نوشیدنی مخصوص و باب میل خودتان را بسازید. در ادامه به چند مورد از معروفترین طعم های این نوشدنی اشاره میکنیم :

  • دوغ نعناعی : این نوشیدنی میتواند از عرق نعناع یا نعناع خشک شده تهیه شود. نعناع سردی دوغ را خنثی میکند و یکی از بهترین ترکیب‌های شناخته شده برای این نوشیدنی محسوب میشود. میتونید مقداری پونه هم به این نوشیدنی اضافه کنید.
  • دوغ گلپر : ادویه گلپر معمولا با دوغ های ترش ترکیب میشود. برای هر یک لیتر دوغ یک و نیم قاشق غذاخوری گلپر لازم است. بهتره که بعد از اضافه کردن گلپر یک روز به نوشیدنی استراحت بدید و بعدش اون رو از صافی رد کنید. به این ترتیب یک نشدنی یکدست و با طعم گلپر خواهید داشت.
  • دوغ چیلی : چیلی یا هر نوع فلفل دیگری که طبیعت گرم داشته باشه میتونه یک مکمل عالی و ایده‌آل برای این نوشیدنی محسوب بشه. فلفل چیلی خشک شده رو ابتدا بکوبید تا ریز بشه. بعدش با نوشیدنی مخلوط کنید و یک روز بعد از صافی رد کنید.
  • دوغ سیر و خیار : برای یک لیتر دوغ ، چهار حبه سیر و یک عدد خیار متوسط نیاز داریم. سیر و خیار رو جداگانه رنده ریز میکنیم. در ادامه خیار ر به یک پارچه تمیز منتقل میکنیم و آبش رو گرفته و به نوشیدنی اضافه میکنیم. سیر رو هم بهش اضافه میکنیم و کمی بعد دوغ طعم دار خوشمزه ما آمادست.

گازدار شدن دوغ

برای درست کردن دوغ گازدار کافی است به ازای هر لیتر دوغ ، دو حبه قند به آن اضافه کرده و درب بطری را محکم ببندید. بطری را در یکمحیط با دمای متعادل (حدود 22 درجه سانتیگراد) قرار دهید. روزانه دو الی سه مرتبه بطری را خوب تکان دهید. بعد از گذشت 3 تا 5 روز دوغ گازدار شما آماده است.
فقط توجه کنید در این روش از دوغی که بتازگی تهیه کرده اید استفاده کنید. در این روش دوغ کمی ترش و گازدار میشود که طعم مطلوبی به آن میدهد. همچنین گرمای بیش از حد موجب فساد مواد لبنی میشود.طرز تهیه دوغ خانگی با کیفیت

مهمترین فواید دوغ

اکنون که با طرز تهیه دوغ آشنا شدید باید بدانید دوغ یک نوشیدنی پرفایده و با ارزش تغذیه‌ای بالاست که دارای فواید بسیاری برای سلامتی بدن می‌باشد. در زیر، تعدادی از فواید مهم و مفید این نوشیدنی لبنی برای شما لیست شده است.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن : به عنوان یک منبع غنی از پروبیوتیک‌ها (میکروارگانیسم‌های مفید) می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و در مقابل بیماری‌ها و عفونت‌ها، از آن محافظت نماید.
  • بهبود عملکرد سیستم گوارش : پروبیوتیک‌های موجود در این نوشیدنی می‌توانند به بهبود فعالیت سیستم گوارش و هضم غذا کمک کنند. مشکلاتی مانند یبوست و اسهال را کاهش داده و سلامت روده‌ها را افزایش دهند.
  • تنظیم فشار خون : پتاسیم موجود در این نوشیدنی به کنترل فشار خون کمک میکند و به بهبود سلامت قلب و عروق می انجامد.
  • بهبود سلامت استخوان‌ها : کلسیم، فسفر و ویتامین D که در دوغ وجود دارند، می‌توانند به تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از کمبود کلسیم (در نتیجه کاهش تراکم استخوانی) کمک کنند.
  • منبع غنی پروتئین و ویتامین : این نوشیدنی منبع خوبی از پروتئین، ویتامین B12، ویتامین B2، ویتامین D و کلسیم است که برای رشد بافت عضلانی بدن مفید می‌باشد.
  • تنظیم متابولیسم : پروبیوتیک‌های موجود در دوغ می‌توانند برای بهبود فرایند گوارش و جذب مواد مغذی و در نتیجه تنظیم متابولیسم و کمک به کاهش وزن موثر باشند.
  • بهبود سلامت روان : برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف نوشیدنی های لبنی ممکن است به بهبود سلامت روان ، افزایش روحیه و کاهش اضطراب و استرس کمک کند.

مضرات دوغ

در مورد فواید دوغ صحبت کردیم، اما ماجرا به همین جا ختم نمیشود! این نوشیدنی میتواند برای بعضی افراد مشکل ساز شود و باید مصرف آن متعادل و کنترل شده باشد.

  • سردی دوغ : در فصول سرد سال ، این نوشیدنی میتواند بدن را دچار مشکل کند. طبیعت سر آن باعث میشود مقاومت بدن کاهش پیدا کرده و بنیه انسان کم شود.
  • مشکلات گوارشی : برخی از افراد ممکن است به دلیل حساسیت یا عدم تحمل مواد موجود در دوغ مانند لاکتوز یا پروتئین‌های شیر، با مشکلات گوارشی مثل اسهال، دل درد، بروز گازهای معده و تورم شکمی مواجه شوند.
  • وجود مقادیر زیاد نمک : این نوشیدنی حاوی سدیم (نمک) است که مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به افزایش فشار خون و مشکلات قلبی و عروقی شود.

* اکثر مضرات این نوشیدنی در افرادی رخ می‌دهند که به دلیل حساسیت‌ها یا مشکلات جسمی خاص نمی‌توانند این آنرا مصرف کنند. اگر شما یا کودکانتان از مشکلات یاد شده رنج می‌برید، بهتر است با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید.

اگر سوالی درباره طرز تهیه دوغ داشتید می توانید در بخش کامنت ها با ما مطرح نمایید .

بازدید : 59 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.