کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه پیتزا مارگاریتا

طرز تهیه پیتزا مارگاریتا

  • اقتصادی
  • ساده
  • 2 نفر
  • 45 دقیقه

پیتزا مارگاریتا یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع پیتزاها در جهان است. این پیتزا از تعداد کمی مواد اولیه تهیه میشه که همشون هم ارزان قیمت هستند. کیفیت مواد اولیه این پیتزا خیلی مهم بوده و در طعم نهایی غذا تاثیر زیادی دارند. استفاده از گوجه های تازه ، خمیر مناسب و همچنین پنیر با […]

مواد لازم برای تهیه پیتزا مارگاریتا

  • گوجه فرنگی نیم کیلو گرم
  • ریحان تازه سبز 100 گرم
  • دو حبه سیر
  • پنیر پیتزا 250 گرم
  • خمیر پیتزا دو عدد
  • روغن زیتون به مقدار دلخواه
  • پودر آویشن به مقدار دلخواه
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

پیتزا مارگاریتا یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع پیتزاها در جهان است. این پیتزا از تعداد کمی مواد اولیه تهیه میشه که همشون هم ارزان قیمت هستند. کیفیت مواد اولیه این پیتزا خیلی مهم بوده و در طعم نهایی غذا تاثیر زیادی دارند. استفاده از گوجه های تازه ، خمیر مناسب و همچنین پنیر با کیفیت ، پیتزای خوشمزه‌ای به شما تحویل خواهد داد.

پیتزا مارگاریتا یکی از معروف‌ترین و سنتی‌ترین انواع پیتزاهای ایتالیایی است. نام این پیتزا از نام “مارگاریتا”، شاهدخت ایتالیا در قرن ۱۹میلادی گرفته شده است. این پیتزا با طرحی ساده و با مواد مختصری تهیه می‌شود که شامل سس گوجه‌فرنگی، پنیر موتزارلا، ریحان و خمیر و گوجه فرنگی است.طرز پخت پیتزای گیاهی ایتالیایی

در سال ۱۸۸۹، پیتزا مارگاریتا برای اولین بار در شهر ناپل (شهری در جنوب ایتالیا) ابداع شد. این ایده از طرف شِف معروفی به نام “رافائل اسپوزیتو” ارائه شد. او به درخواست ملکه مارگاریتا که یک پیتزا ساده و با رنگ‌های پرچم ایتالیا (سبز، سفید، و قرمز) میخواست ، این پیتزا را تهیه کرد. سه ماده اصلی استفاده شده در این پیتزا نمایانگر این رنگ‌ها هستند. (ریحان = سبز ، پنیر = سفید ، گوجه = قرمز)

دستور تهیه پیتزا مارگاریتا ایتالیایی با ریحان و گوجه فرنگی تازه

* همانطور که در مقدمه این مطلب خدمت شما عرض کردیم ، تازگی و کیفیت مواد اولیه تاثیر زیادی در کیفیت نهایی پیتزا خواهند داشت. سعی کنید از گوجه و ریحان تازه و سالم در کنار پنیر با کیفیت استفاده کنید.

  1. در ابتدا فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن میکنیم تا داغ شود.پوجه ها را شسته و پاک میکنیم. اگر از گوجه گیلاسی استفاده میکنید ، 10 عدد گوجه را برداشته و کنار بگذارید. باقی گوجه ها را به هر روشی ریز و پوره میکنیم. (با استفاده از رنده ، ساطور یا غذاساز)
  2. حالا داخل یک تابه کمی روغن زیتون ریخته و دو حبه سیر را رنده میکنیم. کمی سیر را تفت میدهیم تا طلایی شود. پوره گوجه را به تابه انتقال میدهیم و با حرارت ملایم تفت میدهیم تا آب اضافه تبخیر شده و مواد کمی سبک شوند. (برای عطر و طعم بهتر میتوانید یک قاشق غذاخوری سس کچاپ به مواد اضافه کنید.)
  3. اکنون مقداری ریحان را که از قبل تمیز کرده و ساقه آنرا جدا کرده ایم را سوا میکنیم تا بعدا برای تزیین پیتزا از آنها استفاده کنیم. باقی ریحان را با دست نصف میکنیم و به تابه منتقل میکنیم.
    توجه داشته باشید که در این مرحله شعله باید خاموش باشد ، یعنی سس ما حاضر شده و ریحان به تابه داغ اضافه میشود و کمی هم میزنیم تا با حرارت ملایم مواد ، برگ های ریحان به آرامی پخته شوند اما سیاه نشوند.
  4. اکنون خمیر را داخل سینی پیتزا قرار داده ، مقداری سس را به ان آغشته کرده و کامل روی سطح آن پخش میکنیم. برای پخت اول داخل فر گذاشته و بین 10 تا 15 دقیقه زمان میدهیم.
  5. پیتزا را از فر خارج کرده و روس سطح آن چند تکه پنیر موزارلا یا مقداری پنیر پیتزا میریزیم. مقداری آویشن روی پیتزا ریخته و کمی هم روغن زیتون به پیتزا اضافه میکنیم. گوجه های گیلاسی را که قبلا جدا کرده بودیم از وسط نصف میکنیم. داخل یک ظرف درب‌دار ریخته و کمی هم نمک و روغن زیتون میریزیم. درب ظرف را بسته و کمی تکان میدهیم تا هم روغن و نمک کاملا سطوح گوجه را بپوشانند و هم مواد آبکی گوجه از آن خارج شود.
  6. گوجه ها را روی سطح پیتزا میچینیم و برای پخت دوم به فر منتقل میکنیم.
  7. پس از گذشت 8 تا 10 دقیقه پنیر کمی طلایی میشود و پیتزا تقریبا آماده است. اکنون باقی برگ های ریحان تازه را روی پیتزا میگذاریم. میتوانیم آنرا به همین شکل سرو کنیم و یا برای چند دقیقه دیگر نیز به فر منتقل کنیم تا پنیر کاملا طلایی شود. (البته پیتزای مارگاریتای ایتالیایی با پنیر ذوب شده‌ای که هنوز سفید باشد شناخته میشود.)دستور تهیه پیتزا مارگاریتا ایتالیایی با ریحان و گوجه فرنگی تازه

چند نکته برای تهیه پیتزای مارگاریتای خوشمزه‌تر

  • گوجه در واقع مهمترین عنصر استفاده شده در این پیتزاست، بنابراین باید برای انتخاب گوجه به این موارد دقت کنید :
    بهترین نوع گوجه برای این پیتزا گوجه های سایز کوچک محلی هستند. گزینه بعدی گوجه های گیلاسی کوچک مورد تایید است.
    اگر گوجه های محلی یا گیلاسی در دسترس ندارید ، حتما قسمت های سفید داخل گوجه ها را بردارید. این قسمت ها نا همگن بوده و ترکیب پیتزا را خراب میکنندو همچنین پخت کاملی نخواهند داشت و بافت سفت آنها زیر دندان حس میشود. بعلاوه از لحاظ سلامتی هم مضر بوده و دارای مقادیر زیادی نبترات است.
  • اگر پنیر موزارلا در اختیار ندارید ، از انواع کنیر رنده شده پیتزا استفاده کنید ، فقط دقت کنید که پنیر سفید باشد و پنیر زرد رنگ گودا در خود نداشته باشد.
  • حتما از برگ ریحان سبز استفاده کنید. ریحان بنفش علاوه بر اینکه تاریخچه این پیتزا را بطور کلی زیر سوال میبرد(!) ، در اثر حرارت سریع واکنش نشان داده ، پلاسیده و سیاه میشود.

بازدید : 410 / برچسب‌ها : ،

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.