کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه کوکو سویا

طرز تهیه کوکو سویا

  • اقتصادی
  • ساده
  • 4 نفر
  • 30 دقیقه

کوکو سویا یک غذای خوشمزه ایرانی است که همونطور که اسمش پیداست از سویا، یکی از مهم‌ترین منابع پروتئین گیاهی، تهیه می‌شود. این غذا با مواد اولیه ساده و ارزان قیمت از جمله سویا، پیاز، هویج و ادویه‌ها تهیه میشود. کوکو سویا علاوه بر اینکه بسیار لذیذ است، از نظر ارزش غذایی هم بسیار سالم […]

مواد لازم برای تهیه کوکو سویا

  • دو پیمانه سویا ریز
  • پیاز زرد یک عدد متوسط
  • دو حبه سیر
  • یک عدد سیب زمینی متوسط
  • یک عدد هویج پخته رنده شده
  • یک قاشق غذاخوری سس کچاپ
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه
  • یک پیمانه پودر سوخاری

کوکو سویا یک غذای خوشمزه ایرانی است که همونطور که اسمش پیداست از سویا، یکی از مهم‌ترین منابع پروتئین گیاهی، تهیه می‌شود. این غذا با مواد اولیه ساده و ارزان قیمت از جمله سویا، پیاز، هویج و ادویه‌ها تهیه میشود. کوکو سویا علاوه بر اینکه بسیار لذیذ است، از نظر ارزش غذایی هم بسیار سالم و برای بدن مفید است. در ادامه به مواد اولیه، نحوه آماده‌سازی و طرز تهیه کوکو سویا خواهیم پرداخت ، با کوک یاب همراه باشید.

کوکو سویا یک غذای بسیار خوشمزه و سرشار از پروتئین است که می‌توانید به عنوان یه وعده غذای اصلی یا حتی صبحانه ، پیش‌غذا و یا میان وعده از آن استفاده کنید. این غذا به خصوص برای افراد گیاه‌خوار یا کسانی که به دنبال منابع پروتئین گیاهی هستند، مناسب است و طعم بسیار خوشایندی دارد.

بهترین دستور تهیه کوکو سویا (کتلت گیاهی سویا)

  1. برای شروع باید سویا را آماده کنیم. بدین منظور یک لیتر آب را با نصف قاشق چایخوری نمک روی حرارت بگذارید. وقتیکه آب شروع به جوشیدن کرد، شعله را خاموش کنید. سویا را اضافه کرده و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید سویا چرخ کرده در آب جوش داغ به مدت 15 دقیقه خیس بخورد. در انتها آب اضافه سویا را گرفته و داخل آبکش بگذارید. (اگر سایز سویا درشت است آنرا با استفاده از یک غذاساز خرد و ریز کنید.)آماده سازی سویا برای درست کردن کوکو
  2. سیب زمینی را پوست گرفته و آب پز میکنیم. وقتی بخوبی پخت ، انرا با یک چنگال له میکنیم. پیاز را با رنده درشت رنده کرده و آب اضافی پیاز را میگیریم. سویا ، سیب زمینی ، پیاز و هویج را داخل یک ظرف ریخته و بهمراه سیر رنده شده ، سس کچاپ و ادویه ها با هم مخلوط میکنیم. اگر علاقه دارید کوکو صاف و یکدست باشد میتوانید موادی را که حاضر کرده اید به غذا ساز منتقل کرده و یکبار آنها را مخلوط کنید تا مواد کاملا یکدست شوند. ترجیح من اینه که مواد مختلف زیر زیون حس بشن ، برای همین این مرحله رو انجام نمیدم.
  3. اگر موادتون شل هست باید مقداری پودر سوخاری و یا آرد سویا به مواد اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.
  4. خوب کار آماده سازی مواد تموم شده و باید آماده بشیم برای سرخ کردن و سرو کوکو سویا. داخل تابه به مقدار کافی روغم ریخته و کوکو رو یک دایره به اندازه کف دست شکل میدیم و داخل پودر سوخاری میغلطونیم. حتما ابتدا یک عدد کوکو رو سرخ کنید که مطمئن بشید کوکو وا نمیره. اگه وا رفت و شکلشو از دست داد باید مقداری آرد سویا بهش اضافه کنید. یه روش دیگه برای بهبود قوام و حفظ فرم کوکو سویا ، استفاده از تخم مرغ هست. (به ازای هر پیمانه سویا یک عدد تخم مرغ)
  5. کوکو سویا آماده‌ی سرو است. می‌توانید آن را به همراه نان ، خیارشور ، گوجه فرنگی ، کلم یا کاهو و سبزیجات تازه مانند گشنیز ، ریحان ، ترخون و تره فرنگی سرو کنید.

چند نکته برای کوکو سویا خوشمزه تر

  • اگر به طعم تند علاقه دارید میتوانید از فلفل سبز تازه و تند بهمراه مقدار کمی زنجبیل استفاده کنید. فلفل سبز را با غذاسار خرد کرده و به همراه نوک قاشق چایخوری پودر زنجبیل و یا مقدار بسیار کمی زنجبیل تازه رنده شده به مواد اولیه کوکو اضافه کنید.
  • اگر به طعم ویژه ای که پنیر به غذاها میدهد علاقه دارید، میتوانید کمی پنیر پیتزا را وسط کوکو قرار دهید.
  • برای اینکه کوکوی سویا شما عطر و طعم بهتری داشته باشه، میتونید مقداری سبزیجات معطر رو خرد و به مواد کوکو اضافه کنید.کوکوی سویا با سبزیجات تازه

آشنایی با مهمترین خواص سویا

سویا یک جایگزین ارزان و ارزشمند برای گوشت قرمز محسوب میشود. این محصول گیاهی که از خانواده لگومینوز (Legumes) یا همان باقلا است، غنی از پروتئین، فیبر، انواع ویتامین، مواد معدنی، و اسیدهای چرب اساسی می‌باشد. سویا یک ماده غذایی بسیار مفید است که می‌تواند به بهبود سلامت کلی و کیفیت زندگی کمک کند. با اضافه کردن سویا به رژیم غذایی‌تان، می‌توانید از خواص بی‌شمار آن بهره‌مند شوید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص سویا اشاره خواهیم کرد:

  • منبع عالی پروتئین : سویا یک منبع عالی پروتئین گیاهی است که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری برای بدن انسان می‌باشد. این ویژگی از سویا آن را به یک جایگزین مطلوب برای گوشت جلوه می‌دهد، به ویژه برای افراد گیاه‌خوار و وگان.
  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی : مصرف منظم سویا می‌تواند به کاهش فشار خون، کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسریدها کمک کند، که در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را بهمراه دارد.
  • تقویت سلامت استخوان و دندان : سویا حاوی کلسیم، منیزیم و فسفر است که برای سلامت استخوان و دندان ضروری هستند. این عناصر معدنی به تقویت استخوان‌ها و دندان ها کمک می‌کنند.
  • پیشگیری از سرطان : مواد ترکیبی موجود در سویا، به ویژه ایزوفلاون‌ها، دارای ویژگی‌های ضدسرطانی هستند. مصرف سویا می‌تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان، از جمله سرطان پستان و سرطان پروستات، را کاهش دهد.
  • کنترل وزن و مدیریت دیابت : سویا با ایجاد احساس سیری و کنترل سطح قند خون، به مدیریت و کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین می‌تواند در کنترل قند خون افراد دیابتی مؤثر باشد.
  • تقویت سلامت مغز و عملکرد ذهنی : اسیدهای چرب اساسی اومگا-3 موجود در سویا، به تقویت عملکرد مغز و حافظه کمک می‌کنند و می‌توانند از بروز اختلالات ذهنی و نورولوژیکی جلوگیری کنند.
  • تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن : سویا مواد مغذی مهمی چون آهن، منگنز، فسفر، مس، پتاسیم و ویتامین‌های گروه B را فراهم می‌کند که از کمبود آن‌ها در بدن جلوگیری می‌کند.

بازدید : 101 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.