کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه حریره بادام

طرز تهیه حریره بادام

  • متوسط
  • ساده
  • 2 نفر
  • 10 دقیقه

اگر به یک میان وعده سالم و مغذی در رژیم غذایی خود نیاز دارید ، حریره بادام یک گزینه عالی و جانشینی عالی برای فرنی محسوب میشود. فرنی بادام یا حریره بادام برای کودکان در حال رشد نیز فوق العاده مفید است. حریره بادام که مانند فرنی از آرد برنج تهیه میشود ، یک دسر […]

مواد لازم برای تهیه حریره بادام

  • شیر پرچرب 4 لیوان
  • آرد برنج 8 قاشق غذاخوری سر پُر
  • شکر 4 قاشق غذاخوری سر پُر
  • بادام درختی خام یک چهارم فنجان
  • آب ولرم به مقدار کافی

اگر به یک میان وعده سالم و مغذی در رژیم غذایی خود نیاز دارید ، حریره بادام یک گزینه عالی و جانشینی عالی برای فرنی محسوب میشود. فرنی بادام یا حریره بادام برای کودکان در حال رشد نیز فوق العاده مفید است. حریره بادام که مانند فرنی از آرد برنج تهیه میشود ، یک دسر شناخته شده برای بزرگسالان و یک یک غذای جانبی مقوی برای کودکان و نوزادان است.

حریره بادام مانند فرنی یک غذای کمکی عالی برای نوزادان است که توصیه می شود از 6 ماهگی همراه با شیر مادر به نوزادان داده شود. ویتامین A موجود در حریره بادام برای کودک شما بسیار مفید است.

طرز تهیه حریره بادام با آرد برنج

  1. برای شروع باید بادام ها را چند ساعت در آب سرد خیس کنید تا بافت بادام نرم شده و پوست آن به راحتی جدا شود. اگر زمان کمی دارید می توانید از آب جوش برای خیس کردن بادام نیز استفاده کنید. پس از خیس شدن بادام ها، پوست آن ها را بگیرید و برای آسیاب کردن آماده کنید.
  2. بعد از اینکه پوست بادام ها رو گرفتیم باید با کمک رنده ریز ، اونها رو رنده کنیم. از آنجایی که بادام ها باید له یا پوره شوند، می توانید از مخلوط کن برای خرد کردن آن ها استفاده کنید که زحمت کمتری داره و بادام کاملا له و پوره میشه.
  3. حال آرد برنج را با لیوان شیر مخلوط کنید، مراقب باشید شیر سرد باشد تا آرد گلوله گلوله نشود.
  4. در ادامه وقتی آرد خوب حل شد، باقیمانده شیر ، شکر و پوره بادام را به آن اضافه کنید و با لیسک به آرامی هم بزنید. مراقب باشید که مخلوط گلوله نشود.دستور تهیه حریره بادام درختی ایرانی با شیر پرچرب و آرد برنج
  5. پس از اینکه مواد بخوبی مخلوط شدند ، آنرا در یک قابلمه با سایز مناسب ریخته ، روی حرارت ملایم قرار داده و مدام هم میزنیم تا حریره بادام گلوله گلوله نشوند و اینکار را تا زمانی که حریره به نقطه جوش برسد ادامه میدهیم. هنگام تهیه حریره بادام مراقب حرارت گاز باشید تا مواد سرریز نشوند.
  6. وقتی حریره بادام شما به غلظت لازم رسید ، آنرا از روی گاز بردارید و در حالی که داغ است در ظرف های مورد نظرتان بریزید چراکه پس از سرد شدن حالت  ژله ای گرفته و فرم ظرف سرو را به خود نمیگیرد. برای تزیین نیز میتوانید از پودر پسته ، خلال بادام ، پودر دارچین و برش های موز یا سیب استفاده کنید.تزیین حریره بادام با موز و دارچین

چند نکته برای تهیه حریره بادام با کیفیت

  • یک روش عالی برای پوره کردن بادام – برای اینکه حریره بادام خوشمزه تری داشته باشید این روش را دنبال کنید :
    پس از خیساندن بادام ، آنها را در سینی فر بریزید و با دمای 180 درجه سانتیگراد به مدت پنج دقیقه حرارت دهید. مواظب باشید بادام ها را زیاد تفت ندهید تا طعم سوختگی پیدا نکنند. اکنون بادام بو داده را پوست بگیرید و با مقداری آب مخلوط کرده و داخل غذاساز پوره کنید.
  • شما میتوانید بجای استفاده از شیرهای لبنی ، از شیر بادام یا حتی شیرِ نارگیل استفاده کنید.

خواص حریره بادام برای نوزادان

بادام سرشار از پروتئین، فیبر، انواع ویتامین و مواد معدنی است بنابراین بادام در سلامت بدن به ویژه سلامت و رشد نوزادان و کودکان موثر و مفید است. بادام کلسترول پایینی دارد پس میتوانیم اینطور نتیجه بگیریم که به حفظ سلامت قلب و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. همچنین بادام سرشار از آنتی اکسیدان است و از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.

یکی از فواید حریره بادام برای نوزادان بدون شک توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی کودک و نوزاد است. حریره بادام حاوی شیر است که منبع غنی از کلسیم و فسفر است، بنابراین به طور قابل توجهی بر رشد و تقویت استخوان و دندان های کودکان و نوزادان اثر گذار است. ریبوفلاوین موجود در بادام به رشد مغز کودک کمک می کند و حافظه و تمرکز را افزایش میدهد.

از چند ماهگی میتوانیم به نوزاد خود حریره بادام بدهیم؟ شش ماهگی زمان مناسبی برای شروع استفاده از حریره بادام به عنوان غذای کمکی است اما برخی از مادران در 4 ماهگی یا 5 ماهگی از این غذای کمکی برای نوزادان استفاده می کنند. با این حال، پزشکان توصیه می کنند که کودک تا 6 ماهگی فقط از شیر مادر استفاده کند.

آیا حریره بادام بتعث چاقی نوزادان و کودکان میشود؟ حریره بادام به دلیل کالری بالا و وجود شکر میتواند باعث اضافه وزن کودک شود ، همچنین ممکن است باعث برخی مشکلات گوارشی مانند اسهال، گرفتگی عضلات شکم و نفخ شود ، بنابراین میزان مصرف آنرا کنترل و در چند هفته ابتدایی ، عوارض احتمالی مصرف آنرا رصد کنید.

فواید حریره بادام برای بزرگسالان

تقویت استخوان ها – برای تهیه حریره بادام از شیر استفاده می کنیم. شیر سرشار از کلسیم است و به طور شگفت انگیزی بر تقویت استخوان ها تأثیرگذار است.

تنظیم اشتها – حریره بادام یک منبع غنی پروتئین و فیبر است که باعث می شود مدت زمان زیادی احساس سیری کنید چراکه انرژی را به آرامی در بدن آزاد میکند. اگر بین صبحانه و ناهار احساس گرسنگی و ضعف می کنید، در وعده صبحانه خود از حریره بادام استفاده کنید.

محافظت از بدن در برابر بیماری های قلبی – بادام کلسترول کمی دارد و سرشار از منیزیم است که می تواند فشار خون را کاهش داده و از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کند.

درمان سرماخوردگی – این ماده غذایی با کاهش خشکی مجاری تنفسی به کاهش سرفه های خشک و نرم شدن گلو کمک می کند ، بنابراین در زمان بیماری و سرماخوردگی ، حتما استفاده از آنرا در دستور کار قرار دهید.

بارداری – در میان تمام آجیل ها، بادام یکی از مغذی ترین هاست که برای زنان باردار توصیه می شود. بادام حاوی نوعی اسید فولیک طبیعی است و تاثیر بسیار خوبی در پیشگیری از ناتوانی های مادرزادی در جنین دارد.

ارزش غذایی یک اونس بادام درختی معادل 30 گرم (23 عدد بادام خام)

  • کالری: 164
  • پروتئین: 6 گرم
  • چربی: 14 گرم
  • چربی اشباع شده: 1 گرم
  • چربی اشباع نشده: 3 گرم
  • کربوهیدرات: 6 گرم
  • فیبر: 3.5 گرم
  • شکر: 1 گرم

بازدید : 184 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.