کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه ترشی شانی

طرز تهیه ترشی شانی

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 25 دقیقه

شانی یک نوع انگور دانه درشت سیاه هست که در آذربایجان و بویژه تبریز برای تهیه ترشی مورد استفاده قرار میگیره. ترشی شانی در سایز مناطق ایران چندان شناخته شده نیست، اما اگر یکبار این ترشی را تست کنید، حتما عاشق رنگ و مزه دلنشین و فوق العاده خوبش میشین. برای تهیه ترشی شانی حتما […]

مواد لازم برای تهیه ترشی شانی

  • یک کیلوگرم انگور شانی
  • 200 گرم نبات
  • سرکه سفید 3 لیوان

شانی یک نوع انگور دانه درشت سیاه هست که در آذربایجان و بویژه تبریز برای تهیه ترشی مورد استفاده قرار میگیره. ترشی شانی در سایز مناطق ایران چندان شناخته شده نیست، اما اگر یکبار این ترشی را تست کنید، حتما عاشق رنگ و مزه دلنشین و فوق العاده خوبش میشین.

برای تهیه ترشی شانی حتما از انگورهای سفت استفاده کنید، اگه دانه های انگور نرم و پلاسیده باشن، ترشی بدرنگ میشه و حتی میتونه باعث فساد سریع ترشی ما بشه.دستور تهیه ترشی شانی اصیل آذربایجانی

دستور تهیه ترشی شانی اصیل آذربایجانی

تهیه ترشی انگور شانی کار ساده‌ای هست. فقط کافیه انگور مناسب را تهیه کنید و بعدش با اضافه کردن مقداری آب، سرکه و نبات، ترشی آمادست. در این بین چندتا نکته کوچک وجود داره که در ادامه بهشون اشاره میکنیم.

  1. برای شروع باید انگور را بخوبی بشوریم و بعدش حدود یک ساعت داخل محلول آب و نمک قرار بدیم تا کاملا تمیز و ضد عفونی بشه. فقط موقع شستشوی انگور مراقب باشید که دانه نشه، چون دیگه بدرد ترشی انداختن نمیخوره. بعدش انگور را آبکش میکنیم و اجازه میدیم تا کاملا خشک بشه.
    اگه خوشه های انگور بزرگ بود، با یه قیچی بیوفتید به جونش!
  2. داخل یک دبه به آرومی خوشه های انگور را بچینید و بعد به نسب مساوی آب و سرکه بهش اضافه کنید تا روی سطح انگور را بپوشونه. در نهایت نبات را روی ترشی بریزید.
    حالا باید درب دبه را کیپ کنیم. اگه از شیشه استفاده کنیم که دربشون معمولا کیپ و محکم هست، ولی درب دبه های پلاستیکی را باید اول با پلاستیک فریزیر بپوشونیم و بعد دربشون را ببندیم که کاملا گردش جریان هوا را متوقف کنیم.
  3. کار تهیه ترشی شانی تموم هست. از اینجا به بعد باید به مدت یک ماه به ترشی در جای خنک و دور از نور استراحت بدیم تا ترشی قشنگ جا بیفته. بعد از اینکه ترشی آماده شد میتونید انگورها را دانه کرده و داخل شیشه های کوچکتر نگهداری و مصرف کنید.

مهمترین خواص انگور شانی

  • منبع آنتی‌اکسیدان‌ها : انگور شانی دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان نظیر رزوراترول، کوئرستین، و کاتوچین هست که برای مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و پیری زودرس بدن موثر هست.
  • حفظ سلامت قلب و عروق : مصرف انگور شانی میتونه منجر به کاهش فشار خون، کنترل کلسترول خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مانند آترواسکلروزیس بشه.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن : مواد مغذی موجود در انگور شانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکنن و در مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها مؤثر هستن.
  • پیشگیری از التهابات : فیتوشیمیکال‌های موجود در انگور شانی خواص ضد التهابی داشته و در کاهش التهاب‌های مزمن بدن موثر هستن.
  • حفظ سلامت پوست : شانی به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها میتونه به حفظ سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس آن کمک کنه.
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان : تحقیقات نشان دادن که مواد فیتوشیمیایی موجود در انگور شانی در پیشگیری از بروز برخی از انواع سرطان‌ها مؤثر هستند.
  • تقویت سلامت استخوان‌ها : شانی حاوی کلسیم، منگنز و ویتامین K هست که برای حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با استخوان مفید هست.

بازدید : 238 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.