کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه ترشی حنظل

طرز تهیه ترشی حنظل

  • اقتصادی
  • ساده
  • - نفر
  • 45 دقیقه

حنظل یک گیاه وحشی و خودرو هست که در استان خوزستان به وفور پیدا میشه. توی این مطلب با میوه حنظل یک ترشی خوشمزه تهیه میکنیم.

مواد لازم برای تهیه ترشی حنظل

  • حنظل (هندوانه ابوجهل) یک کیلوگرم
  • فلفل قرمز یا سبز تازه 2 عدد
  • سرکه سفید دو لیوان
  • نمک به مقدار لازم

تو این مطلب از سایت کوک‌یاب ، با دستور تهیه ترشی حنظل در خدمت شما هستیم.
حنظل یا لگجی در استان خوزستان کشت میشه و یک گیاه دارویی و پرخاصیت محسوب میشه. از این گیاه در هند و شمال آفریقا برای تهیه انواع غذاها، استفاده میشه.

پیشنهاد میکنیم اگر به این گیاه دسترسی دارید، حتما ترشی حنظل را در منزل تهیه کنید تا علاوه بر طعم جدیدش، از خواص پرشمارش هم بهره ببرید.

دستور تهیه ترشی حنظل خانگی خوشمزه

حنظل که بهش هندوانه ابوجهل هم گفته میشه، طعم تلخ و تندی داره، بنابراین اولین مرحله برای تهیه ترشی این هست که کمی طعم قوی و تلخش گرفته بشه.
اول میوه حنظل را شسته و بعد دم و قسمتهای اضافیش ر با چاقو میگیریم. داخل یک قابلمه یا لگن یک لیتر آب و دو قاشق غذاخوری نمک میریزیم و میوه ها را بهش اضافه میکنیم تا به مدت 4-5 روز استراحت کنه. فقط یادتون باشه برای اینکه ترشی حنظل خوشمزه ای داشته باشیم، باید حداقل روزی یک بار آب و نمک را تعویض کنیم تا تلخی میوه حنظل کاملا گرفته بشه.

بعد از گذشت 5 روز، حنظل‌ها را آبکش میکنیم و باید بریم برای پختشون. داخل یک قابلمه مقدار کافی آب و بعد حنظل‌ها را میریزیم و روی حرارت قرار میدیم.
حدود دو دقیقه بعد از اینکه آب جوش اومد، میوه‌ها را آبکش میکنیم و اجازه میدیم از دما بیفتن.
توجه کنید که اگه زیادی حنظل بپزه، ترشی نرم میشه و بافت جالبی نخواهد داشت.

وقتی حنظل کاملا خشک و خنک شد، یک شیشه مناسب برای ترشی انتخاب میکنیم. حنظل ها را داخلش ریخته و به مقدار دلخواه فلفل قرمز یا سبز به ترشی اضافه میکنیم.
یک قاشق چایخوری نمک اضافه میکنیم و فضای خالی را با سرکه سفید پر میکنیم. درب شیشه رو محکم میبندیم تا کیپ بشه.
کار تهیه ترشی حنظل تمام هست. از اینجا به بعد باید بین 20 روز تا نهایت یک ماه به ترشی استراحت بدیم تا کاملا جا بیفته.

فوت و فن‌های تهیه ترشی حنظل‎‎

ترشی حنظل طعم جدید و جالبی داره و ما تو این مطلب یکی از سادهترین روش ها را برای تهیه این نوع ترشی در اختیار شما قرار دادیم. شما میتونید متناسب با سلیقه و ذائقه خودتون مواد اولیه و افزودنی های بیشتری به این ترشی اضافه کنید.
برای مثال استفاده از ادویه مخصوص ترشی، سیاه دانه، دانه های فلفل سیاه، هالوپینو و سبزیجات معطر خشک مزه ترشی را تغییر و بهبود میده.

بازدید : 196 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.