کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه گمنه

طرز تهیه گمنه

  • اقتصادی
  • ساده
  • 3 نفر
  • 60 دقیقه

گمنه یکی از غذا های محلی معروف استان بوشهر هست که با چند نوع مواد اولیه ساده و در دسترس مثل بلغور گندم ، پیاز و چند نوع ادویه تهیه میشود. گمنه یا للک همون اسم بلغور گندم هستش که در این غذا به کار برده شده. این غذا در میان جنوبی ها طرفداران زیادی […]

مواد لازم برای تهیه گمنه

  • بلغور گندم 2 پیمانه
  • پیاز 1 عدد متوسط
  • نمک ، فلفل ، زرد چوبه به میزان لازم

گمنه یکی از غذا های محلی معروف استان بوشهر هست که با چند نوع مواد اولیه ساده و در دسترس مثل بلغور گندم ، پیاز و چند نوع ادویه تهیه میشود. گمنه یا للک همون اسم بلغور گندم هستش که در این غذا به کار برده شده.
این غذا در میان جنوبی ها طرفداران زیادی داره و همچنین به دلیل وجود بلغور گندم خواص بسیار زیادی داره و غذایی مفید و اقتصادی محسوب میشه.

دستور پخت و تهیه گمنه

برای درست کردن گمنه ی جنوب ابتدا باید بلغور گندم رو خوب تمیز کنیم و بعد کمی با آب مرطوبش کرده و سپس یک تابه رو می زاریم روی حرارت تا گرم بشه و بعد بلغور گندم رو که به زبان محلی مردم جنوب للک هست داخل تابه می ریزیم و تفت می دیم.
تفت دادن بلغور گندم رو تا جایی ادامه می دیم که کمی تغییر رنگ بده و به رنگ قهوه ای روشن در بیاد اما باید حواسمون باشه که بلغور ها نسوزن.

در این مرحله می ریم سرغ درست کردن پیاز یه دونه پیاز متوسط داریم که پوستش رو کنده و به شکل نگینی خردش می کنیم و بعد داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته و پیاز ها رو داخلش سرخ می کنیم وقتی که پیاز ها طلایی شدن 2 پیمانه آب رو بهش اضافه کرده و سپس به مقدار لازم نمک ، و فلفل سیاه و زردچوبه رو بهش اضافه کرده و ترکیب می کنیم و صبر می کنیم تا مواد به جوش بیاد.

وقتی آب به جوش اومد بلغور تفت داده شده رو بهش اضافه کرده و در حدود 15 الی 20 دقیقه هم می زنیم و بعد درب قابلمه رو روش قرار می دیم تا 10 دقیقه با درب بسته بمونه و دم بکشه و بعد هم می تونیم حرارت رو خاموش کنیم و سرو کنیم.

بازدید : 56 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.