کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه کوکو سبزی

طرز تهیه کوکو سبزی

  • اقتصادی
  • ساده
  • 4 نفر
  • 30 دقیقه

کوکو سبزی یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایران است که تقریبا در تمام کشور شناخته شده است. البته در نقاط مختلف تفاوت هاییدر رسپی و مواد اولیه این نوع کوکو وجود دارد ، مثلا در ترکیب سبزی ها تفاوتهایی در شمال کشور و جنوب وجود دارد و در استانهای شمالی از سبزیجات معطر که […]

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی

  • سبزی مخصوص کوکو سبزی 400 گرم
  • سه عدد تخم مرغ
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • زرد چوبه به مقدار دلخواه

کوکو سبزی یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایران است که تقریبا در تمام کشور شناخته شده است. البته در نقاط مختلف تفاوت هاییدر رسپی و مواد اولیه این نوع کوکو وجود دارد ، مثلا در ترکیب سبزی ها تفاوتهایی در شمال کشور و جنوب وجود دارد و در استانهای شمالی از سبزیجات معطر که براحتی در دسترس افراد قرار دارد استفاده میشود.

دستور پخت کوکو سبزی سنتی خوشمزه

  1. برای شروع باید سبزی مورد نیاز کوکو رو تهیه کنیم. میتونید از فروشگاه های مخصوص ، سبزی خرد شده رو بصورت آماده خریداری کنید و یا ترکیبی از تره، گشنيز و جعفري را تهیه کنید. (البته میتوانید سبزیجات دیگری نظیر ساقه سیر تازه ، ریحان ، ترخون و حتی کاهو رو هم به ترکیب سبزیجات اضافه کنید) حالا باید با استفاده از سبزی خرد کن و یا ساطور ، سبزی ها را خرد کنیم تا مناسب کوکو شوند. بیشترین زحمت برای تهیه این کوکو همین مرحله آماده سازی سبزی هست و اگه سبزی آماده رو در فریزر داشته باشید (هرچند که سبزی تازه رنگ و مزه بسیار بهتری به کوکو خواهد داد) ، دیگر تهیه کوکو بیشتر از 15 دقیقه از شما وقت نخواهد گرفت.
  2. حال باید یخم مرغ ها را در یک ظرف گود شکسته و با مقدار دلخواه از نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه مخلوط کنیم تا یک مایع یکدست ساخته شود. اکنون سبزیها را با تخم مرغ بخوبی مخلوط میکنیم و مواد کوکو آماده سرخ کردن میشود.
  3. یک تابه را با مقداری روغن روی حرارت زیاد قرار میدهیم تا روغن کاملا داغ بشه. (دقت داشته باشید که این نوع کوکو روغن زیادی به خودش میگیره ، بنابراین بهترین راه برای کاهش مصرف روغن استفاده از تابه تفلون و نچسب هست که ما روغن کمتری داخلش بریزیم و همچنین روغن رو کاملا داغ میکنیم تا به محض ریختن مواد کوکو ، یک لایه از کوکو سرخ بشه و بافتش سفت بشه تا مواد میانی کمتر روغن بکشن)
  4. معمولا کوکو سبزی رو به شکل یکجا و دایره کامل با ابعاد تابه طبخ میکنند ، اما بعضی افراد هم دوست دارند اون رو به شکل کوچکتر مشابه کتلت و کوکوسیب زمینی سرخ کنند که این بخش کاملا اختیاری هست.
  5. کوکو سبزی ما آمادست ، میتونید اون رو بهمراه خیار یا خیار شور ، گوجه ، زیتون و تربچه سرو کنید. بهترین نان هم برای این نوع کوکو ، نان تافتون محسوب میشه. امیدوارم این کوکو رو تهیه کنید و ازش لذت ببرید.
  6. شما میتوانید به دلخواه خود مقداری مغز گردو خرد شده و زرشک نیز به مواد خود اضافه کنید. هزینه بیشتری روی دستتون میذاره اما طعم و مزه و بافت جالبی به کوکو میده.

"</p

کوکو سبزی با زرشک و گردو

کلا سبزی کوکو مقدار زیادی روغن رو به خودش جذب میکنه ، بنابراین اگر هواپز داشته باشید میتونید با استفاده از مقدار بسیار کمتری روغن پخت کنید که در این صورت غذای سالمتر با کالری و چربی بسیار کمتری خواهید داشت.

دستور پخت کوکو سبزی با استفاده از هواپز (ایرفرایر)

  • حتما ازکاغذ روغنی یا مخصوص هواپز استفاده کنید.
  • مقدار کمی روغن روی کاغذ بمالید و سپس مواد کوکو رو با ضخامت حدود یک سانتی متر الی یک و نیم سانت روی کاغذ پهن کنید.
  • مقدار کمی روغن روی کوکو اسپری کنید و داخل هواپز با درجه 180 درجه قرار بدید.
  • بطور معمول 6 تا 8 دقیقه برای پخت هر طرف کوکو کافیه. بنابراین باید یکبار کوکو رو برگردونید و اجازه بدید هر دو طرفش کامل سرخ بشه.

"</p

کوکوسبزی پس از پخت با دستگاه هواپز

پف کردن کوکوسبزی

اگر دوست دارید کوکوی شما پف بکنه و حسابی حجیم بشه دوتا راه دارید ، اول اینکه مقدار کمی بکینگ پودر بهش اضافه کنید و بعد سرخش کنید.
دوم اینکه پیش از مخلوط کردن تخم مرغ با سبزی ، سفیده رو از زرده جدا کنیدو سفیده روحسابی هم بزنید تا حجم بگیره بعدش ابتدا زرده رو با سبزی ها مخلوط کنید و در ادامه به سفیده اضافه کنید و یکمی هم بزنید تا با هم ترکیب بشن.
در هنگام سرخ کردن هم از یک ماهی تابه درب دار استفاده کنید و در زمان سرخ شدن سطح اول کوکو ، در تابه رو بگذارید اما برای سرخ شدن سمت دوم نیازی به اینکار نیست.

تهیه کوکو سبزی با سبزی سرخ شده

ما در این دستور تهیه سبزی را بطور مستقیم و خام برای تهیه کوکو استفاده کردیم اما در بسیاری از مناطق ایران از سبزی سرخ شده برای تهیه این غذا استفاده میشود. اگر میخواهی از سبزی سرخ شده برای تهیه این کوکو استفاده کنید توجه داشته باشید هر چقدر بیشتر سبزیها را سرخ کنید ، رنگ کوکوی شما تیره تر خواهد شد.

همچنین اگر سبزی ها را بیش از انداره سرخ کنید ، احتمالا کوکو شما در پایان کمی تلخ میشود.
نکته دیگر در مورد سلامت و کالری ایننوع کوکو است. سرخ شدن جداگانه سبزیجات نه تنها بسیاری از خواص و مواد مفید سبزیجات را از بین خواهد برد بلکه باعث جدب مقادیر زیادی روغن و افزایش قابل توجه کوکو میشود. اما بهرحال طعم و مزه بهتری از کوکو خواهید گرفت 🙁

بازدید : 1120 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.