کوک‌یاب؛ آموزش آشپزی ساده و شیرینی پزی

منوی اصلی

طرز تهیه پیده ترابزون – پیتزای ترکیه‌ای

طرز تهیه پیده ترابزون – پیتزای ترکیه‌ای

  • اقتصادی
  • ساده
  • 4 نفر
  • 55 دقیقه

پیده ترابزون یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه کشور ترکیه است که شباهت زیادی به پیتزا داره و اصلا به همین دلیل به پیتزای ترکیه‌ای معروف شده. این غذا معمولا در کشور ترکیه به عنوان صبحانه یا میان وعده مصرف میشه اما غذای سنگین و کاملی هست و میشه به عنوان یک وعده اصلی بهش […]

مواد لازم برای تهیه پیده ترابزون

  • آرد نانوایی 3 لیوان
  • شیر ولرم نصف لیوان (ترجیحا پرچرب)
  • پودر مخمر (خمیر مایه) یک قاشق چایخوری
  • شکر یک قاشق چایخوری
  • کره 20 گرم
  • تخم مرغ 4 عدد (به تعداد پیده ها)
  • پنیر پیتزا حدود 200 گرم

پیده ترابزون یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه کشور ترکیه است که شباهت زیادی به پیتزا داره و اصلا به همین دلیل به پیتزای ترکیه‌ای معروف شده. این غذا معمولا در کشور ترکیه به عنوان صبحانه یا میان وعده مصرف میشه اما غذای سنگین و کاملی هست و میشه به عنوان یک وعده اصلی بهش نگاه کرد.
تاریخچه این غذا به پیش از سال ۱۸۵۰ باز می‌گردد که یعنی حدود دو قرت قدمت دارد. پیده برای نخستین بار در شهر ساحلی ترابزون در شمال ترکیه به وجود آمد که زمانی به عنوان یکی از مراکز مهم تجارت و فرهنگ امپراتوری عثمانی شناخته میشد و پیده یکی از غذاهای محلی آن محسوب میشد. پیده در اصل با استفاده از گوشت بز و گوسفند تهیه می‌شد، اما بعدها گوشت گاو و مرغ هم به عنوان مواد اولیه در تهیه پیده های امروزی مورد استفاده قرار گرفت. پیده در سراسر ترکیه محبوب است و البته در هر منطقه طعم و روش تهیه خاص خودش را دارد و ما امروز قصد داریم در مجله آشپزی کوک یاب شما را با دستور تهیه پیده ترابزون که اصیلترین نوع این غذای محبوب ترکی است ، آشنا کنیم.

دستور پخت پیده ترابزون (پیده ساده) – غذای اصیل ترکیه ای

  1. دشوارترین مرحله برای تهیه پیده ، مرحله اول آن ، یعنی آماده سازی خمیر است. براش شروع باید آب ولرم ، شیر ، مخمر (خمیر مایه) و شکر را داخل یک ظرف گود و بزرگ با هم مخلوط کنیم. پس از آن روی ظرف را میپوشانیم (با پلاستیک سلفون یا هر چیزی که دم دست داریم) و حدود 5 دقیقه زمان میدیم تا مخمر با شکر واکنش نشون بده و یه مقدار کف روی مایع ایجاد بشه. حالا نوبت اضافه کردن نمک و کره هست ، بهتریه کره رو از قبل روی بخار آب یا ماکروویو حسابی نرم کرده باشید تا بعدا که آرد و اضافه کردید به مشکل بر نخورید.
  2. حالا نوبت اضافه کردن آرد به مایعی هست که درست کردیم. آرد رو الک میکنیم و کم کم به مواد اضافه میکنیم و حسابی با دست مخلوط کرده و ورز میدیم. این قسمت پر زحمت ترین قسمت کارمون هست که باید خمیر رو اونقدر ورز بدیم تا کاملا نرم و یکدست بشه و اصلا هم به دست نچسبه. اینکار چیزی حدود 10 دقیقه از شما زمان میگیره. وقتی که حس کردید خمیر آماده شده باید بهش یک ساعت زمان استراحت بدید. تو این مدت سطح ظرف رو بپوشانید و خمیر رو در یک جای نسبتا گرم قرار بدید. (مثلا نزدیک بخاری ، رادیاتور ، پشت یخچال و… یه جایی که دمای مناسبی داشته باشه.)
  3. تا اینجا مهمترین بخش تهیه پیده ، یعنی آماده سازی خمیرش رو انجام دادیم. حالا باید بریم سراغ مرحله بعد که شکل دادن به خمیر و اضافه کردن تاپینگ هاست البته قبلش فر رو با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن میکنیم تا حسابی گرم بشه. دوباره میریم سراغ خمیر و یک مقدار معادل یک نارنگی کوچک نقلی از خمیر رو جدا میکنیم. یکی از بزرگترین تفاوتهای پیده با پیتزا در سایز گوچکتر پیده هست ، معمولا پیده ابعاد کوچکتری نسبت به پیتزا داره و در بین خمیرش هم از پنیر استفاده میشه.
    خمیرهایی که جدا کردیم رو با وردنه صاف میکنیم و شکل میدیم. لطفا توجه کنید که خمیر خیلی بزرگ و نازک نباشه.
  4. خمیر رو که آماده کردیم مقداری پنیر پیتزا روی سطحش میریزیم و یک لایه دیگه خمیر روش قرار میدیم. حالا باید دور دوتا خمیر رو با دست فشار بدیم تا به همدیگه بچسبن طوریکه در زمان پخت از هم جدا نشن بعدش هم لبه های خمیر رو بر میگردونیم تا یک حالت گود وسط خمیر ایجاد بشه و لبه ها کمی بالاتر باشند. هر چقدر پنیر پیتزا بیشتر باشه پیده خوشمزه تر و سنگینتر خواهد شد. خمیرهای آماده شده رو روی سینی میچینیم و به داخل فر منتقل میکنیم.آماده سازی خمیر برای تهیه پیده ترابوزان
  5. حدود 10 دقیقه زمان نیازه تا خمیر کاملا پخته بشه و رنگش طلایی بشه. حالا از فر خارج میکنیم و به تمام سطح بالایی کره اب شده میزنیم. در ادامه میریم سراغ مواد تاپینگ پیده ترابزون. بطور سنتی و معمول تخم مرغ تنها چیزی هست که روی پیده سنتی و اصیل ترابزون قرار میدن و ما هم در این دستورالعمل با همین فرمول پیش میریم ، اما در انتهای مطلب چند نکته برای پر و پیمون کردن پیده خدمتتون عرض میکنیم.
    خوب بعد از کره‌مال کردن سطح خمیر یک تخم مرغ رو وسطش میشکنیم و دوباره به فر منتقل میکنیم. (در این مرحله میتونید مقداری ادویه دلخواه خودتون نظیر زیره ، پول بیبر و… ، نمک و فلفل سیاه هم اضافه کنید یا حتی کنجد و سیاه دانه رو در قسمتهای دور خمیر بریزید.)
  6. حدود 5 تا 8 دقیقه بعد پیده های ترابزون ما حاضر هستن. اینکه سفیده کامل پخته شده باشه یا مقداری حالت خام بودن داشته باشه ، به سلیقه شما ربط پیدا میکنه. اما نباید اجازه بدید زرده کامل سفت بشه و حالت عسلی خودش رو باید داشته باشه تا موقع سرو باز بشه و مثل سس روی سطح پیده پخش بشه.
  7. پیده ترابزون آمادست ، میتونید اون رو همراه با لیموی تازه ، گوجه فرنگی ، زیتون و فلفل سبز سرو و نوش جان کنید.

پیده مرغ ، پیده گوشت ، پیده سیب زمینی

همونطور که اشاره کردیم ، پیده انواع مختلفی داره ، از پیده گوشت و مرغ گرفته تا پیده سیب زمینی و سبزیجات. در این مطلب با هم یاد گرفتیم چطور پیده اصیل ترکیه‌ای رو ماده کنیم. با استفاده از همین دستور میتونیم پیده های خاص‌تر و سنگین تری رو هم آماده کنیم. مراحل آماده سازی و پخت خمیر کاملا مطابق دستور اصلی هست. فقط در آماده سازی و اضافه کردن تاپینگ ها باید تغییراتی ایجاد کنیم.پیده مرغ ، پیده گوشت ، پیده سیب زمینی

دستور تهیه پیده مرغ

برای تهیه پیده مرغ باید یک عدد پیاز کوچک را نگینی خرد کرده و سپس داخل تابه داغ سرخ کنیم. سه عدد قارچ متوسط را نیز ساطوری خرد میکنیم و همراه تکه های کوچک مرغ (حدود 300 گرم مرغ برای 4 نفر) به تابه انتقال میدهیم. در ادامه دو حبه سیر را رنده ریز کرده و 5 تا 8 دقیقه تفت میدهیم. مقداری نمک ، فلفل ، ادویه کاری و پودر زنجبیل را به مواد اضافه کرده و یک دقیقه دیگر تفت میدهیم. مواد تاپینگ برای پیده مرغ آماده است.

اکنون باید روی سطح خمیر مقدار کمی پنیر پیتزا ریخته و مواد تاپینگ را بصورت یک لایه نازک به آن اضافه کنیم. در ادامه میتوانیم تکه های نگینی یا حلقه ای فلفل دلمه ای رنگی ، جعفری خرد شده ، ادویه های پول بیبر، اوریگانو و آویشن را نیز به پیده خود اضافه کنیم و با مقدار کمی پنیر پیتزا سطح آنرا بپوشانیم.

زمان پخت با فر داغ حدود 10 دقیقه به طول می انجامد و پیده مرغ ما حاضر است.

دستور تهیه پیده گوشت

200 گرم گوشت چرخ کرده را همراه مقداری روغن داخل تابه ریخته و یک عدد پیاز متوسط را بصورت نگینی یا رنده شده به آن اضافه میکنیم و کمی هم میزنیم و تفت میدهیم. پس از اینکه رنگ گوشت ها کمی تغییر کرد ، ادویه کاری ، پول بیبر ، فلفل ، آویشن ، زردچوبه و نمک را به آن اضافه میکنم.
در ادامه دو حبه سیر را رنده کرده و به مواد اضافه میکنیم و کمی تفت میدهیم تا گوشت نیم پز شود.

اکنون روی خمیر مقداری پنیر پیتزا ریخته ، یک لایه نازک از مواد گوشت چرخ کرده که آماده کردیم را به آن اضافه میکنیم و در صورت تمایل فلفل دلمه ای رنگی را بصورت نگینی ریز خرد کرده و روی مواد میریزیم و به داخل فر منتقل میکنیم.

برای پیده گوشت معمولا از لایه نهایی پنیر استفاده نمیشود. اما پس از اینکه پیده کاملا پخت میتوانید چند برش کوچک پنیر موزارلا روی آن گذاشته و مدت کوتاهی در فر قرار دهید تا پنیر آب شود.دستور تهیه پیده گوشت

دستور تهیه پیده سیب زمینی

پیده سیب زمینی یکی از انواع کم هزینه و بسیار خوشمزه پیده هاست. برای شروع باید چهار عدد سیب‌زمینی متوسط رو پوست بگیرید و سپس به تکه های کوچکتر تقسیم کنید تا زودتر بپزند. بعد از اینکه سیب زمینی ها کاملا پختن باید اونها رو آبکش کنید تا آب اضافی کاملا گرفته بشه و اجازه بدید کمی خنک بشن. بعدش با کمی نمک و فلفل و پول بیبر میکوبیم تا کاملا پوره بشه. کمی کره و پنیر پیتزا هم به پوره سیبزمینی اضافه میکنیم و یک لایه با قطر دلخواه روی خمیر میکشیم.

در این مرحله یک تخم مرغ هم روی پیده میشکونیم و منتقل میکنیم داخل فر با دمای 180 درجه تا 10 دقیقه کاملا سفیده پخته بشه و زرده هم عسلی و آماده سرو. کار تمومه و پیده سیب زمینی ما آماده شده ، برای تزیین میتونیم از سبزی جعفری و گشنیز خرد شده و یا ریحان استفاده کنیم.دستور تهیه پیده سیب زمینی

چند نکته برای تهیه پیده ترکیه ای

  • بسیاری افراد برای تهیه پیده های مرغ و گوشت نیز از تخم مرغ استفاده میکنند به این ترتیب که بجای لایه بالایی پنیر پیتزا ، از یک تخم مرغ استفاده میکنند و مقدار بسیار کمی پنیر نیز روی سفیده تخم مرغ میریزند.
  • همچنین برخی افراد بجای پخم مرغ خام که داخل فر پخته و آماده میشود ، از تخم مرغ سرخ شده برای تهیه پیده استفاده میکنند.
  • خمیر پیده را میتوانید بجای شکل دایره ای ، به شکل بیضی با دو گوشه تیز هم درست کنید

بازدید : 82 / برچسب‌ها :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن منو
کوک‌یاب ، آموزش ساده آشپزی

منوی اصلی سایت

کوک‌یاب یک سایت آموزش آشپزی و شیرینی پزی هست که سعی داره علاوه بر آموزش غذاهای اصیل ایرانی ، شما را با دستور تهیه انواع غذاهای فرنگی و بین المللی آشنا کنه و همچنین اطلاعات کافی در مورد خاصیت مواد غذایی رو هم در اختیار شما قرار بده.